بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک با حضور گسترده استارتاپ ها و برندهای اینترنتی و مخاطبان علاقمند در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
دنیای کسب و کار و تجارت به مدد شبکه های موبایل و اینترنت وارد فضای تازه ای شده است که مرزهای ترسیم شده ی کشورها و قلمروهای خصوصی مخاطبان را درنوردیده است و امروز شاهد پدیده هایی نظیر تجارت آنلاین بازاریابی شبکه ای و… درعرصه بازار جهانی هستیم.
به عبارتی دنیای الکترونیک نیاز ضروری زندگی امروزی مردمی شده است که به گفته ی مارشال مک لوهان در دهکده ی جهانی که وسایل ارتباط جمعی پدید آورده است، زندگی میکنند.
دراین دنیای مجازی شاهد رشد و گسترش فعالیت هایی هستیم که در گذشته به روش های سخت و دشوار سنتی با تصاحب زمان و مکان بیشتر انجام میشد، اما اکنون از خریدهای مجازی تا مبادلات گسترده تجاری واقتصادی دنیا دستخوش تغییراتی هستند که پدیده اینترنت و کامپیوترهای نسل جدید در توسعه آن سهم قابل توجهی ایفا میکنند.
نمایشگاه الکامپ فرصتی برای ارائه ی دستاوردهای الکترونیکی است که دردنیای امروز به عنوان ابزارهای کار و زندگی مردم دنیا به شمار می رود است. حضور کسب و کارهایی که درفضای اینترنتی فعالیت میکنند در الکامپ مهمترین ویژگی آن محسوب میشد. از سویی مخاطبان این نمایشگاه عموما مردم عادی بودند که برای اطلاع ازدستاوردهای تازه دنیای الکترونیک و اینترنت و تجهیزات وابسته به آن درگرمای مرداد ماه به این نمایشگاه آمده اند و یازده سالن نمایشگاه بین المللی تهران به این موضوع اختصاص یافته بود.
شرکت های دولتی نظیر شرکت مخابرات ایران و استان تهران برای حفظ و تجدید برند خود حضور داشتند. مهندس بیدخام مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران که در غرفه مخابرات در سالن ۷ حضور داشت دراین مورد می گوید: در سالهای اخیر ظهور چشمگیر شرکت های بخش خصوصی که به ارائه ی خدمات اینترنی متناسب با شرایط روز و نیاز مخاطبان دردنیای امروز می پردازند، باعث شده تا مدیران با تفکر سنتی سازمانها و بخش دولتی به تغییر رویکرد خود و سارمانشان اعتقاد راسخ تری پیدا کنند.
در واقع حضور چنین شرکت هایی در نمایشگاه الکامپ جنبه ی حفظ برند دارد، چرا که گسترش شبکه های ارتباطی که استفاده از اینترنت را برای مخاطبان آسان تر میکند، بخش هایی که هم تراز چنین تحولاتی حرکت نکرده باشند را از میدان رقابت بیرون میکند.
نظرسنجی هوشمند این شرکت از مراجعان در مورد خدمات اینترنی و… همچنین توضیح و تشریح خدمات برای مشترکین در فضای نمایشگاه موضوع قابل تآملی بود که نوعی تبلیغات در مکان حضور مخاطب محسوب می شود.
اپراترهای تلفن همراه نظیر رایتل و ایرانسل و همراه اول نیز به همین سبک با در اختیار گرفتن غرفه های با مساحت بالا اقدام به ارائه خدمات در محیط نمایشگاه کرده بودند.
به عنوان نمونه تبدیل سیم کارت های اعتباری ایرانسل به ۴G توسط کارشناسان مستقر در محل و توزیع سیم کارت های رایگاه رایتل در محوطه نمایشگاه و صف طولانی مخاطبان برای دریافت آن وهمچنین ارائه توضیحان توسط کارشنان شرکتهایی نظیر جیرینگ در مورد خدماتی که نصب اپلیکیشن های اینچنینی میتواند در اختیار مخاطبان قراردهد، همگی قدرت رویکرد ارتباط چهره به چهره تبلیغات را نشان میداد.
از سویی دکور هرغرفه از لحاظ بصری هماهنگی با برند آن ها داشت به شکلی که مخاطبان بدون دیدن نام برند از ترکیب رنگ به کار رفته پی به ماهیت غرفه هایی که عموماً فضای زیادی را درسالن ها اشغال کرده بودند می برند.
مساحت بالای غرفه ها ی شرکت ها و سازمانهای خدماتی ویژگی دیگر این نمایشگاه در مقایسه به سایر بود و دلیل آن را شاید بتوان در موضوع ارئه خدمات در محل نمایشگاه عنوان کرد حضور کارشناسان و مدیران برای توضیح به مخاطبان عامی که جهت اطلاع یا دریافت این خدمات به غرفه ها مراجعه میکردند از دیگر ویژگی های آن بود.
اسنپی ها نیز در این مجال نمایشگاه الکامپ را فرصتی دانستند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند و با ارائه طرح های تخفیفی به مشترکین و توضیح خدمات و شرایط استفاده از خدمات به عنوان یکی از پر مخاطب ترین بخش ها دیده شدند. مدیر غرفه بزرگ اسنپ از استقبال بینظیر مخاطبان میگوید و اینکه حضوردر چنین موقعیتی برای اسنپ یک فرصت بسیار خوب برای شناسانده شدن بیشتر و معرفی خدماتی است که این کسب و کار از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
اما خارج از فضای سالن ها در محوطه نمایشگاه ایستگاه هایی که با اماکانات محدود سایه بان و خنک کننده هایی را تعبیه کرده بودند نیز بخش دیگری بود که کسب و کارهای کوچکتر تدبیر کرده بودند و با درج اطلاعات مخاطبان از طریق شبکه موبایل امکان اطلاع رسانی در حوزه ی خدمات خود را نیز فراهم میکردند.