این روزها، بازاریابی جهانی دیگر مختص برندهای با جیب های پر پول و راهی عذاب آور و دست نیافتنی برای بازاریابان نیست. در واقع، حضور جهانی برای هر برندی که استراتژی خلاق و دانش تجارت جهانی داشته باشد، شدنی است.
بازاریابی جهانی در واقع هماهنگ سازی کالا با نیازهای مخاطبین و خریداران در کشورهای دیگر است. تحقیقات بازار به روز، شناسایی کشورهایی که احتمال موفقیت در آنها بیشتر است و در نهایت بومی سازی برند مطابق نیازهای منطقه، لازمه های بازاریابی جهانی به شمار میآیند. مانند سایر استراتژیهای بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی جهانی نیز بیشترین تمرکز خود را بر روی یک هدف میگذارد: مخاطب. این که بدانید چه کسانی خواستار کالای شما هستند، چگونه آن را میخواهند و این که چطور این فرایند باعث تقویت برند شما میشود، موفقیت برند شما را در عرصه جهانی تضمین می کنند.
برای شفافتر شدن این موضوعات، به بررسی چند استراتژی و ترفند بازاریابی جهانی میپردازیم که برندها از آنها برای جهانی شدن استفاده کردهاند. از تعدیل استراتژیها گرفته تا ترجمه به چندین زبان مختلف، این برندها گامهای مثبتی در جهت حضوری محکم و استوار در سراسر دنیا برداشته اند.
بازاریابی رویداد
برند اتریشی“Red Bull” ، آنچنان خوب از پس بازاریابی جهانی برآمده است که بسیاری فکر میکنند این برند محلی است. یکی از موفقیت آمیزترین تکنیکهای Red Bull، میزبانی بسیاری از مسابقات ورزشی سراسر دنیا است. از رویداد جایزه بزرگ موتورسواریRed Bull Indianapolis، تا Red Bull Air Race انگلیس وRed Bull Soapbox Race اردن، استفاده از استراتژی “بازاریابی رویداد”، این برند را به نقاط گوناگون دنیا برده است.
نوآوری و تنوع
اولویت قرار دادن نوآوری و تنوع در ارائه محصول، استراتژی ای است که بسیاری از برندها برای جهانی شدن از آن استفاده میکنند. کمپانی رستورانهای Domino’s Pizza مثال خوبی از استفاده موفق از این ترفند است. این برند منوی غذایی خود را با شناسایی دقیق ذائقه مردم هر منطقه منطبق ساخته است. از ذائقه آسیایی ها برای غذاهای دریایی و ماهی گرفته تا طعم تند کاری مورد پسند هندی ها، همه و همه در منوی Domino پیدا میشوند.
اسپانسرینگ بین المللی و استراتژی ایجاد همکاری
برند محصولات ورزشیNike، توانسته با انتخابهای هوشمندانه و دقیق در اسپانسرینگ، به برندی جهانی تبدیل شود. هرچند اسپانسرینگ ریسک ها و شرایط غیرقابل پیش بینی ای را برای برندها به همراه دارد، اما این مشارکتها بهNike کمک کرده تا توجه مخاطبین از سراسر دنیا را به خود جلب کند. همچنین این برند در سایت خود، این امکان را برای مخاطبین فراهم آورده تا محصولات را به سلیقه خود تغییر و سفارش دهند؛ امکانی که از آن به عنوان “استراتژی ایجاد همکاری” یاد میشود. با قرار دادن قدرت طراحی در دستان مشتری،Nike قادر است تا محصولات سفارشی و مطابق با سلیقه فرهنگهای گوناگون را در اختیار مخاطبین از سراسر دنیا قرار دهد.
سلیقه سازی
در دو سال گذشته، Spotify یکی از موفقترین کمپانیهای جهانی معرفی شده است. اما چطور این کمپانی سوئدی به سرعت به چنین موفقیت چشمگیری در میان مخاطبین جهانی دست یافت؟ سبک تجارت آنها مبتنی بر کمک به مخاطب برای پیدا کردن موسیقی های جدید است. امکان انتخاب سبک موسیقی یک چیز است اما انتخاب موسیقی متناسب با حال و هوای مخاطب، چیز دیگری است. Spotify مخاطبین را تشویق میکند تا موسیقی ای را انتخاب کنند که فراتر از سبکهای مورد علاقه آنها است؛ موسیقی ای که عادات و سبک زندگی را پوشش میدهد. همه اینها به هنرمندان نیز کمک میکند تا به مخاطبین سراسر جهان دسترسی راحت تری داشته باشند؛ چرا که کارهای آنها با روشی جدید طبقه بندی می شود.