این روزها در تمام دنیا موضوع ورزش فوتبال و مسابقات جام جهانی ابعاد مختلف زندگی مردم کشورهای جهان را تحت تاثیر قرارداده است.برندهای مختلف درهرگوشه از جهان برای همسویی با موجی که افکارعمومی دنیا درآن سهیم است پیام های تبلیغاتی متناسب با رویداد بزرگ مسابقات فوتبال طراحی و اجرایی می کنند و همچنین درعرصه ی سیاست نیز شخصیتها تحت تاثیر افکار عمومی ملتهایشان هستند و حتی برای تماشای مسابقات در ورزشگاه ها حضور یافته وپیام همسویی با موج و جریان مهم جام جهانی را به مخاطبانشان انتقال می دهند.
در ایران نیز با توجه به اینکه ورزش فوتبال به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزش هاست و براساس آمارها ایران جزء بیشترین طرفداران ورزش فوتبال دردنیا مطرح می باشد، همه این عوامل باعث شده تا بخش های مختلف جامعه درهمسویی با موج ایجاد شده ازهیچ تلاشی فروگذار نبوده و البته درراستای اهداف اقتصادی و فرهنگی و… نیز از فرصتهایی که دراین حوزه وجود دارد استفاده می شود.
محمد حسین انصاری فر مدیر مسول روزنامه پیروزی در گفتگو با “ام بی ای نیوز” برنقش افکار عمومی درجهت دهی بسیاری از رفتارها درحوزه های مختلف اجتماع به خصوص بخش ورزش تاکید کرده و افزود: ازسالهای دور درایران ورزش فوتبال همیشه طرفداران خود را داشته و حتی نسبت به ورزش کشتی که ورزش اول کشور محسوب می شود، حسایت های بیشتری وجود دارد. به شکلی که بارها در مسابقات جهانی کشتی مقام هایی کسب شده اما واکنش های هیجانی که مردم در مسابقات فوتبال نشان می دهند درآن ورزش بروز نکرده است. درحال حاضر نیز براساس آمارها ایران بیشترین تعداد تماشاچیان بازی های فوتبال را در کشور روسیه به خود اختصاص داده است.
وی درادامه گفت: این تمایل و علاقه ای که در افکار عمومی وجود داشته یکی از دلایل توجه دولت ها به برنامه ریزی و هزینه برای پیشبرد اهداف در جهت توسعه و ارتقاء سطج فوتبال بوده است، اقداماتی از قبیل تدارکات مناسب تیمی و بازی های دوستانه با تیم های مطرح دنیا و انتخاب سرمربی و تامین هزینه هایی که در این راستا وجود دارد همگی نشان از تاثیر خواست افکار عمومی در روند تصمیم سازی دراین زمینه دارد.
به نظرمن اینکه در حال حاضر تیم ایران به عنوان برترین تیم فوتبال آسیا در سطج جهان مطرح می شود و حمایتهای گسترده ای در این رابطه وجود دارد بخشی از آن ناشی از نقش مهم افکار عمومی در شکل دهی به باورهایی است که چنین رویکردی را رقم میزند.
مدیرمسول روزنامه پیروزی درادامه گفت: اینکه بعد از برد تیم ایران در مقابل مراکش درنیمه های شب مردم به خیابانها می آیند، پیامهایی درخود دارد که در کنار توجه و اقبال عمومی به پیروزی و عرصه های بین المللی در مسابقات فوتبال براساس نظر کارشناسان مردم نیازمند هیجانات نشاط افرینی هستند که بتوانند به شکل مختلط در کنارخانواده در محیط عمومی به شادی و بروز آن هیجانات بپردازند.
این موضوع البته درسایر نقاط دنیا وجود دارد به عنوان نمونه خانم مرکل برای تماشای مسابقه فوتبال تیم کشورش به برزیل می رود و از نزدیک به تماشای آن می شیند و یا اینکه شاهد بودیم بن سلمان در کنار پوتین در روسیه برای تماشای بازی حضور داشت.
در واقع شخصیتها و حاکمان با توجه به این پیام که مخاطبانشان نسبت به غرور ملی شان حساس هستند سعی می کنند همسو با این رویکرد به خواست افکار عمومی ارج نهند و گاهی نیز شخصیت های حکومتی با ارسال پیام به اردوی تیم ملی اهمیت کار آنها را گوشزد می کنند.
همچنین دولتها با تامین هزینه ها و… حمایت هایی درابعاد مختلف نسبت به حفظ غرور ملی مردمشان بی تفاوت نبوده و حتی در حوزه های اقتصادی و تجاری در ایام برگزاری مسابقات جهانی فوتبال شاهد شکل گیری کمپین هایی هستیم.
کمپین های تبلیغاتی این روزها در کشور ما رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته اند به شکلی که بیشترین میزان تبلیغات در رسانه تلویزیون در زمان پخش مسابقات فوتبال صورت می گیرد و برندها برای حضور در دقایق حساسی که زمان طلایی پخش تیزرها و زیرنویسهای تبلیغاتی شان است با هم رقابت می کنند و حاضر به پرداخت هزینه های هنگفت چنین تبلیغاتی هستند.
بیلبوردهای شهر چه در حوزه ی تبلیغات فرهنگی و چه تجاری آکنده از پیامهایی است که به شکلی به موضوع مسابقات فوتبال مرتبط است و البته فضای مجازی نیز جولانگاه بی واسطه تر و ارزانتر و البته به نظر برخی تاثیرگذارتر در این رابطه به شمار می آید.
دکتر احمد فروزفر کارشناس تبلیغات و مدرس دانشگاه معتقد است این برندها نیستند که به سمت تبلیغ در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی می روند بلکه مخاطبان آنها هستند که چنین مطالباتی را در برنامه های شکل گیری کمپین ها ایجاد کرده و استارت می زنند.
همینکه بسیاری از برندهای مواد غذایی و اسنک ها و نوشیدنی ها و تنقلات و… پیش قدم می شوند و کمپین جام جهانیشان را در این ایام با همه توان برپا می کنند، علاقه و خواست مشتری و مخاطب خود را درنظرگرفته و بی تفاوت نسبت به موج ایجاد شده نبوده یا اینکه بسیاری از رستورانها و کافی شاپ های شهرهای بزرگ و کوچه امکان تماشای جمعی مسابقات را برای مشتریانشان فراهم می کنند صرفاً یک آورده و سود مالی برای چند شب محسوب نمی شود، بلکه به دلیل تاثیرات روانی تبلیغات است که بخش مهم و تاثیرگذار در این صنعت به شمار می آید، حافظه ی مخاطب را نسبت به احساسی که درآن لحظه درمکان مشخص داشته حساس می کند، درست مثل استشمام بوی عطری که به خاطر تداعی خاطرات خوب برای افراد ممکن است جاذبه داشته باشد.
بنابراین فعالیت های تبلیغاتی به اعتقاد من در این ایام بیشتر بر محوریت موضوعات هیجانی و روانی استوار می شود و تاثیرگذاری آن نیز به زمان و مکان و شرایطی که پیام تبلیغاتی ارائه می شود و مخاطب را درگیر می کند وابستگی کامل دارد.