گزارش

تحول هوش مصنوعی لزوماً به معنای لحظه کداک برای صنعت تبلیغات نیست

در حالی‌که بسیاری از مدیران تبلیغات از جمله دیوید جونز از Brandtech، از «لحظه کداک» برای آژانس‌های سنتی سخن می‌گویند، آرتور سادون، مدیرعامل Publicis Groupe، نظر کاملاً متفاوتی دارد. او می‌گوید مشتریان بیش از هر زمان دیگری به شرکای بازاریابی نیاز دارند و هوش مصنوعی نه تهدید، بلکه موتور رشد آژانس‌هاست.

به گزارش ADWEEK، آرتور سادون، مدیرعامل Publicis Groupe، در گفت‌وگویی تازه اظهار کرد: «تصور اینکه هوش مصنوعی باعث نابودی آژانس‌های بازاریابی می‌شود، کاملاً اشتباه است. اگر آژانس‌ها به‌درستی دگرگون شوند، تقاضا برای همکاری با آن‌ها افزایش خواهد یافت.»

این اظهارات هم‌زمان با اعلام گزارش مالی سه‌ماهه سوم سال منتشر شد که نشان می‌دهد Publicis رشد ارگانیک ۵.۷ درصدی را ثبت کرده و پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۵ خود را به بازه ۵ تا ۵.۵ درصد افزایش داده است. درآمد خالص این گروه در سه‌ماهه سوم به ۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سه‌ماهه قبل ۳.۱ درصد رشد داشته است. بازار آمریکا نیز با رشد ۷.۱ درصدی پیشتاز عملکرد Publicis بوده است. شرکت پیش‌بینی کرده که روند رشد خود را تا سال ۲۰۲۶ حفظ کند.

در سه ماه گذشته، Publicis فرایند جذب مشتریانی را که در نیمه نخست سال برنده شده بود تکمیل کرده است؛ از جمله حساب رسانه‌ای کوکاکولا در آمریکای شمالی و پروژه ۱.۳۴ میلیارد دلاری رسانه‌ای برند مارس که پیش‌تر در اختیار رقیبش WPP قرار داشت. افزون بر این، در سه‌ماهه سوم نیز حداقل ۱۰ مشتری جدید از جمله پارامونت و پی‌پال به جمع مشتریان این گروه پیوسته‌اند.

سادون با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های اخیر شرکت از جمله خرید Epsilon و Lotame گفت که ۷۳ درصد از مدل عملیاتی Publicis مبتنی بر هوش مصنوعی است. این سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه ابزارهای اختصاصی مانند CoreAI و پلتفرم تولیدی Leona منجر شده‌اند؛ ابزارهایی که بیش از ۱۰۰ هزار کارمند را در زمینه‌هایی چون تولید بینش، برنامه‌ریزی رسانه‌ای و اجرای خلاق پشتیبانی می‌کنند.

بر اساس داده‌های منتشرشده، ۸۰ درصد از درآمد واحد رسانه‌ای Publicis — که ۶۰ درصد از کل درآمد گروه را شامل می‌شود — اکنون از طریق ابزارهای هوش مصنوعی تأمین می‌شود. در بخش خلاق نیز، جایی که آژانس‌هایی مانند Leo Burnett و Le Pub فعالیت دارند، هوش مصنوعی یک‌سوم درآمد خالص را تولید می‌کند و حدود ۸ درصد از درآمد کلی گروه را به خود اختصاص داده است.

واحد Publicis Sapient نیز در حال توسعه شبکه‌های هوشمند برای مشتریان است تا نقش هوش مصنوعی در ساختار تصمیم‌گیری و بازاریابی سازمان‌ها پررنگ‌تر شود.

سادون در ادامه با اشاره به رشد هوش مصنوعی در پلتفرم‌های تبلیغاتی، از جمله سیستم تولید تبلیغ خودکار متا (Meta) که در ماه ژوئیه باعث رشد ۲۱ درصدی درآمد این شرکت شد، تأکید کرد که وعده‌ی «خدمات کامل از ابتدا تا انتها» توسط پلتفرم‌ها چندان واقع‌بینانه نیست. او گفت: «در میان مشتریان بزرگ ما، هیچ‌کدام بیش از ۴ درصد از بودجه بازاریابی‌شان را روی یک پلتفرم واحد هزینه نمی‌کنند.»

رشد در برابر ادغام

به گفته سادون، اگرچه هوش مصنوعی برخی از مشاغل را در آینده از بین خواهد برد، اما مشاغل جدیدی نیز در همین مسیر ایجاد می‌شود. او درباره تأثیر این تحولات بر نیروی انسانی گفت: «ما در حال رشد هستیم. دلیل حذف مشاغل در بازار امروز نه هوش مصنوعی، بلکه عملکرد ضعیف، نبود هم‌افزایی و ادغام‌های ناکارآمد است.»

Publicis در پایان سال ۲۰۲۴ از نظر صورت‌حساب‌ها و ارزش بازار از WPP، Omnicom و IPG پیشی گرفت، اما سلطه آن احتمالاً کوتاه‌مدت خواهد بود. ادغام قریب‌الوقوع Omnicom و IPG می‌تواند شرکتی با درآمد ۲۵.۶ میلیارد دلاری (بر اساس آمار ۲۰۲۳) ایجاد کند، در حالی‌که درآمد Publicis در سال ۲۰۲۴ ۱۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

سادون در واکنش به این ادغام گفت که آن را فرصتی برای Publicis می‌داند نه تهدیدی، و تأکید کرد که این گروه «دوره تحول خود را پشت سر گذاشته» و اکنون آماده رشد پایدار است. او افزود: «ما چشم‌انداز خود را سریع و عمیق بازطراحی کردیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا