خبر

تصمیمی برای سال نو: شنونده خوبی خواهم شد

اگر می‌خواهید یک مدیر ارشد خوب و موفق باشید، اگر انسان بلندپروازی هستید، وقت آن رسیده که ارائه‌­ها و سخنرانی­‌ها را موقف کنید و اندکی برای بهبود مهارت‌­های شنیداری خود برنامه­‌ریزی کنید.شرکت­‌های بزرگ و شناخته ­شده حالا بیش از هر زمانی به دنبال مدیران ارشد با توانایی‌­های اجتماعی هستند؛ مدیرانی که مشتاقانه گوش می‌­دهند، پذیرای ایده‌­های جدید هستند و می‌­توانند تیم­شان را برای رسیدن به هدف متحد کنند. این شیوه از مدیریت درست در مقابل شیوه­‌ای قرار می‌­گیرد که در گذشته و شاید همین حالا بسیار محبوب است: مدیرانی کاریزماتیک که به آهستگی اما قاطع با شما سخن می­‌گویند و وقت شنیدن ندارند! این نتایج که حاصل مطالعات یک تیم از دانشگاه هاروارد به سرپرستی پروفسور Raffaella Sadun و Joseph Fuller است دیدگاه سنتی مدیریتی را به چالش می‌­کشد. در این بررسی هزاران آگهی کار برای استخدام مدیران ارشد و شرایط مربوطه در طی بازه زمانی ۴۶۲۲ آگهی کار برای مدیران ارشد ۳۷۹۴ شرکت در فاصله زمانی ۱۷ ساله (۲۰۰۰-۲۰۱۷) مورد تحلیل قرار گرفته‌­اند؛ ۴۳% عضویت در هیئت مدیره، ۳۶% مدیران مالی و باقی دیگر مدیریت‌­های ارشد سازمان . تقاضا برای مهارت­‌های اجتماعی در هر زمینه کسب و کار در حال افزایش است. آگهی­‌های شغلی دیگر مانند گذشته تنها به دنبال سخرانان خوب برای پر کردن جایگاه مدیریت نیستند. مهم­ترین شرایط ذکرشده در بسیاری از آگهی‌­ها عبارتند از:شنونده فعالقابلیت ابراز همدلی با تجارب سخت کاریقابلیت اقناع نفرات برای حرکت در مسیری واحدقابلیت انتقال پیام و استراتژی به صورت شفافمدیرانی که از این قابلیت­‌ها برخوردار هستند، شانس بیش­تری برای به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب در شرکت­‌های معتبر و چندملیتی خواهند داشت. برای سرمایه‌گذاران امروزی، مهارت‌­های نرم اهمیت بیش­تری نسبت به مهارت­‌های سخت دارد؛ هدایت گروه­‌های مختلف در یک محیط کاری ترکیبی (حضوری و مجازی) در شرایط تکنولوژیک امروز، نیازمند مهارت­‌های جدیدی است.همه به مهارت‌­های نرم احتیاج دارند، حتی شمابا استفاده از هوش مصنوعی، مهارت­‌های درخواست شده در آگهی­‌ها به ۶ خوشه مهارتی مجزا تفکیک شده­‌اند: سازمانی، مدیریت منابع مالی و فیزیکی، مدیریت منابع انسانی، مهارت­‌های مربوط به داده، مانیتوریگ عملکرد و مهارت­های اجتماعی. در این تحقیق مهارت­‌های اجتماعی عبارتند از توانایی ارتباط، شنیدن، اقناع و همدردی با دیگران. تمام تحلیل­‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای مهارت­‌های اجتماعی به طور پیوسته در تمام این سال­‌ها رو به افزایش بوده است اما در این میان شرایط مدنظر برای کاندیداهای هیئت‌­مدیره بیش­تر از دیگر گروه­‌ها تکرار شده است.شرایط کاری پیچیدهبررسی­ها نشان می‌­دهد که تقاضا برای مهارت­‌های نرم، به اندازه شرکت، تنوع قومیتی و اقلیتی در نیروهای کار و تمایل شرکت برای همکاری یا شراکت با سازمان­‌های وابسته است. به طوری که شرکت­‌های بزرگ و بین‌­المللی با تنوع نژادی بالا تمایل بیش­تری برای استخدام مدیرانی با مهارت­‌های اجتماعی بالا از نشان می­دهند. همچنین شرکت­‌هایی که به دنبال شراکت و همکاری با دیگر شرکت­‌ها هستند، مدیران اجتماعی‌­تری نیاز دارند.یکی از جذاب‌­ترین نتایج این بررسی، به شرکت‌­های نرم ­افزاری و IT مربوط است. بر اساس داده‌­های به دست آمده شرکت‌­هایی که تعداد بالایی نیروهای IT دارند، ۵.۲ تا ۶.۳ درصد تقاصای بیش­تری برای مهارت‌­های نرم داشته‌­اند. دلیل این تقاضا، محیط کار پیچیده و دشواری مدیریت واحد­های دانش‌­محور در این سازمان­‌هاست.آیا مهارت­‌های اجتماعی را می‌­توان آموخت؟پاسخ به این پرسش هنوز به خوبی روشن نشده است. تحقیقات بیش­تری نیاز است تا بتوانیم با قاطعیت بگوییم که این مهارت­ها ذاتی افراد هستند، می­‌توانند با آموزش اکتساب شوند یا ترکیبی از هر دو. اما می­توانید به جای منتظر ماندن برای این تحقیقات، تلاش کنید تا بعضی از این مهارت­‌ها را در خود بهبود ببخشید، خصوصا Listening Skills.منبع: www.hbs.edu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا