گزارش

در نخستین نشست تخصصی دی‌ام برد مطرح شد/دوران پساجنگ زمان خوبی برای ایجاد همکاری با رقباست

در نخستین نشست تخصصی «دی‌ام برد» که با حضور ۱۷۰ مدیر بازاریابی برگزار شد، چالش‌های پیش‌روی مارکترها در دوران جنگ و پساجنگ، با نگاهی تحلیلی و تجربی مورد بررسی قرار گرفت. در این رویداد، مدیرانی از برندهای اسنپ‌مارکت، مادیران، والکس و بیمه بازار از ضرورت سازگاری با شرایط بحرانی، یادگیری زبان مالی، و همکاری میان رقبا برای حفظ بقا در فضای متغیر کسب‌وکار صحبت کردند.

نخستین نشست تخصصی «دی‌ام برد» با حضور ۱۷۰ مدیر بازاریابی، در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ و با محوریت موضوع «مدیران بازاریابی و سازگاری با فضای جدید کسب‌وکار» برگزار شد. در این رویداد، مدیران ارشد بازاریابی و مدیران عامل به بررسی دقیق تغییرات رفتار مشتریان و نحوه عملکرد سازمان‌ها در دوران جنگ و پساجنگ پرداختند.

در ابتدای نشست، یک پنل تخصصی با حضور آرش طوسی (مشاور فروش و بازاریابی)، احسان مهدی‌زاده (مدیرعامل سابق والکس)، یحیی رضانیا (مدیر مارکتینگ مادیران) و سامان ابطحی (مدیر ارشد بازاریابی اسنپ‌مارکت) برگزار شد و طی آن، دیدگاه‌های متنوعی درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی مارکترها در شرایط جدید اقتصادی و جنگی موردبررسی قرار گرفت.

در پایان مراسم نیز، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار بیمه بازار، در سخنان خود به اهمیت تسلط مدیران بازاریابی بر زبان مالی و ضرورت درک مفاهیم اقتصادی برای ایفای نقش مؤثرتر در فرایند تصمیم‌گیری سازمان‌ها پرداخت.

سامان ابطحی، مدیر ارشد بازاریابی اسنپ‌مارکت، در این نشست درباره تغییرات رفتار مشتری در دوران پساجنگ عنوان کرد: «اگرچه وظایف بازاریابی ثابت مانده، اما مشتری دیگر همان مشتری سابق نیست. تصمیم‌گیری‌ها، رفتار خرید، واکنش به تبلیغات و حتی انتظارات از برندها تغییر کرده‌اند. ما باید این تغییرات را به‌درستی درک کنیم و واکنش‌های خود را متناسب با آن بازطراحی کنیم. همچنین، یکی از نکات مهمی که در این شرایط باید جدی گرفته شود، توجه به چندقطبی شدن جامعه و تنوع فزاینده الگوهای مصرف است؛ چیزی که اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند شکاف بین برند و مشتری را عمیق‌تر کند.»

محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار بیمه بازار با دررابطه‌با اهمیت یادگیری زبان مالی برای مدیران بازاریابی گفت: «اگر بتوان فعالیت‌های بازاریابی بلندمدت را در چارچوب تحلیل‌های مالی مانند ارزش فعلی خالص (NPV) قرارداد، می‌توان شکاف بین مدیران مالی و بازاریابی را کاهش داد. واقعیت این است که در نهایت آنچه اهمیت دارد گردش مالی و بازگشت سرمایه است؛ بنابراین بازاریابی نیز ناچار است با زبان مالی سخن بگوید تا در تصمیم‌سازی‌های استراتژیک جایگاه خود را داشته باشد.»

احسان مهدی‌زاده، مدیرعامل سابق والکس نیز عنوان کرد: «در شرایط کنونی، هر اقدامی که قصد انجام آن را در زمینه مارکتینگ داریم، باید به‌شدت باملاحظه وضعیت نقدینگی انجام شود. اگر قصد اجرای یک کمپین را داریم، بهتر است کمپین به‌صورت ماژولار طراحی شود؛ یعنی اجرای مرحله‌ای و پرداخت مرحله‌ای داشته باشد تا برند یا سازمان ناگهان با یک تعهد مالی و اجرایی بزرگ مواجه نشود. اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، آن را در چند پروژه کوچک و کم‌اثر پخش نکنید. بلکه تمرکز را بر یک پروژه مشخص بگذارید تا بتوانید از همان یک بخش، خروجی مشخصی بگیرید. به نظر من این رویکرد بسیار مؤثرتر خواهد بود.»

یحیی رضانیا، مدیر مارکتینگ مادیران، در این نشست دررابطه‌با کوچک‌شدن بازار محصولات لوازم‌خانگی گفت: « طبق تحقیقات متوجه شدیم بازار کتگوری محصولات ما در حال کوچک‌شدن است. وقتی در این موضوع بیشتر عمیق شدیم فهمیدیم این موضوع صرفاً به دلیل نقدینگی نیست، بلکه بخش عمده‌ای از آن به تعویق‌انداختن خرید بوده است. به‌عنوان‌مثال در بازار خودرو به دلیل ایجاد مذاکراتی برای عدم ممنوعیت ورود خودرو به ایران، خریداران امید داشتند این مذاکرات قطعی شود و درباره محصولات خانگی نیز این اتفاق حاصل شود و بتوانند محصولات خارجی تهیه کنند. به همین دلیل مشتریان خرید خود را به تعویق می‌انداختند.»

آرش طوسی، مشاور فروش و بازاریابی، با تأکید بر اهمیت بقا در شرایط بحرانی و جنگی گفت:« در شرایط جنگی و بحران رقابت میان برند‌ها و سازمان‌ها، فارغ از تامین‌کنندگان و مشتریان، باید تبدیل به یک همزیستی مسالمت‌آمیز شود؛ چرا که زنده نگه‌داشتن کسب‌وکار در این شرایط از همه چیز مهم‌تر است. شاید این سوال پیش بیاید که در چنین شرایطی چه تعاملی می‌توانیم داشته باشیم. همکاری بین اسنپ و تپسی نمونه‌ای واضح برای این همکاری است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا