ماه رمضان در حال سپری شدن است. مسلمانان سراسر جهان در این ماه از طلوع تا غروب آفتاب روزه میگیرند. شبها بعد از افطار معمولا بیشتر وقت خود را با خانواده و دوستان به صرف افطاری و مهمانیهای این ماه میگذرانند. در آخرین روز از این ماه مسلمانان یک تا چند روز را به پاسداشت ماهی که سپری شده است جشن میگیرند؛ جشنی که برندها باید به آن به مصابه کریسمس مسیحیان توجه داشته باشند.
نکته حایز اهمیت آن است که در این ماه غذا، خانواده، دوستان و هدایا معنای دیگری به خود میگیرند.
فراتر از اینها، مسلمانان بعد از مسیحیان بیشترین تعداد جمعیت جهان را به خود اختصاص میدهند. بر اساس تحقیقات، جمعیت مسلمانان جهان در حال افزایش دو برابری نسبت به جمعیت کل جهان است که این یعنی در نیمه دوم قرن شاهد پیشی گرفتن جمعیت مسلمانان از مسیحیان خواهیم بود.
با وجود اهمیت تبلیغات در این ماه، آگهی های تبلیغاتی ماه رمضان غربی حداقل چندین دهه از زمانه خود عقب هستند. به عنوان مثال، وقتی حرف از تبلیغات کریسمسی به میان میآید، تصور آگهی ای که خانوادهای را در حال شادی در میان منظرهای پوشیده از برف که حامل پیام کلیشه ای “کریسمس مبارک، با فروشگاه ما خریدهای عیدانه خود را انجام دهید” باشد، پیش پا افتاده و ناشیانه است. پس چرا همان آژانس هایی که از انجام چنین تبلیغاتی در کریسمس خودداری می کنند، برای تبلیغات رمضان خود از چنین تکنیک هایی استفاده میکنند؟
بیش از یک سوم بنگاه ها و سرمایه داری های لندن را مسلمانان به خود اختصاص میدهند. علاوه بر آن، ۴/۱۲ درصد از کل جمعیت این شهر نیز مسلمان هستند. با این وجود تنها تعداد انگشت شماری تبلیغات محلی در صفحه های نمایش سوپرمارکت ها و مغازه ها دیده می شود که همگی شامل نمادهایی همچون حلال ماه و پیام های تبریک ماه رمضان به خوشنویسی عربی می شوند که فاقد خلاقیت و جذابیت های بصری هستند.
در کشورهایی که اکثریت جمعیت را مسلمانان به خود اختصاص می دهند، شاهد تبلیغات پخته تری هستیم که به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرده اند، چرا که حامل پیام مهمی برای مسلمانان هستند؛ این که برندها (نظیر مکدونالد و کوکاکولا) به اعتقادات و فرهنگ آنها توجه نشان می دهند. اما بیشتر برندها به دنبال رسیدن به احساسات و عکس العمل های عمیق تری از طرف مخاطبین خود هستند. در سال ۲۰۱۷، آگهی تبلیغاتی تسکو که خانواده مسلمانی را در حال خرید کریسمس از این فروشگاه نشان می داد، واکنشهای گوناگونی را به دنبال داشت. یکی از این واکنش ها از طرف جامعه مسلمانان این بود که برخلاف نشان دادن خانواده مسلمان در این آگهی، این فروشگاه فاقد گوشت حلال برای مسلمانان بود.
با توجه به مطالب گفته شده، خلاء قابل توجهی در درک برندها از تبلیغات در این ماه دیده می شود که جای پیشرفت زیادی دارد. در ادامه نگاهی به ۳ کمپین تبلیغاتی موفق در این ماه میندازیم:
۱. Al-Maraiروح رمضان را به تصویر می کشد
Al-Maraiکمپینی را به اجرا درآورد که سرشار از احساسات مثبت برای مخاطبینش بود؛ احساساتی که پیام آور بخشش و اعمال پسندیده بود. Ma’amoun Yafiسرپرست ارتباطات این آژانس از چگونگی تاثیرگذاری این آگهی و متمایز شدن آن نسبت به سایر آگهیهای این ماه از طریق مفهومی شدن آن می گوید.
ویدیو
۲.Nutellaگسترش دهنده عشق
Nutellaکمپین #justaddlove را به اجرا در آورد. کمپینی که درباره تاثیر رفتارهای انسان دوستانه و محبت آمیزی است که افراد برای ایجاد تغییر در زندگیهای یکدیگر انجام میدهند.
ویدیو
۳.فولاد El-Garhy
آگهی تبلیغاتی فولاد EL-Garhy مخاطب را به خندیدن وا می دارد. نکته قابل توجه این تبلیغ قیاس بین صنعت فولاد و اراده فولادین مسلمانان در روزه داری است؛ آن هم با روشی خلاقانه و هنجارشکن که بیشتر برندها از آن برای ماندن در حاشیه امنشان برای استفاده از پیام های مستقیم و کم ریسکتر دوری میکنند.
ویدیو