گزارش

رویداد «سئو لابراتوری» برگزار شد

رویداد «سئو لابراتوری» با حضور متخصصان حوزه SEO برگزار شد تا جدیدترین استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو بررسی شود. در این گردهمایی، رضا شیرازی مفرد موسس مجموعه وب ۲۴ و سئو ۲۴ و علی حسینی بنیان‌گذار و مدیرعامل سئولب ، بر اهمیت تحلیل روانشناسی سئو و جزئیات فنی بهینه‌سازی سایت تأکید کردند. میلاد شولی، مدیر سئو دیوار نیز، به موضوع افزایش « Zero-click » و تأثیر آن بر دیده‌شدن برندها و آینده سئو با حضور هوش مصنوعی پرداخت.

درباره مخاطب تحقیق کنیم

رضا شیرازی، بنیان‌گذار و موسس جت‌سئو و وب ۲۴، در ابتدای این گردهمایی از دیدگاهی موثر و متفاوت درباره تحقیق کلمات کلیدی، گفت: معمولا در سئو از دیدگاه‌های فنی، محتوایی یا مارکتینگی استفاده می‌شود. اما دیدگاه امروز من به جنبه روان‌شناختی و جامعه‌شناسی سئو برمی‌گردد.

او افزود: رسالت یک سئوکار این است که از طریق سئو و سرچ‌های مرتبط و بررسی کلمات کلیدی رقبا، هر کسب و کاری را در معرض دید مخاطبانش قرار بدهد. اما گاهی باید کار دیگری انجام داد و از مسیری دیگر مخاطبان کسب و کاری را به نتیجه رساند. به گفته شیرازی در این دیدگاه، ابتدا کسب و کار را بشناسیم و بفهمیم چه محصولاتی دارد. رقبایش را هم بشناسیم و اینکه بر اساس منابعش، استراتژی‌ مناسبش چیست. مخاطب آن کسب و کار و دغدغه‌هایش را هم بشناسیم. بدین ترتیب وقتی به جای تحقیق درباره کلمات کلیدی، درباره مخاطب تحقیق می‌کنیم، در خروجی کار، کلمات کلیدی را انتخاب خواهیم کرد که در راستای اهداف آن کسب و کار است و کلمات جستجو ما مؤثرتر خواهد بود. موسس جت سئو ادامه داد: در این دیدگاه تعامل بیشتری با مخاطب اتفاق می‌افتد و پرسونای مخاطب را نیز شناختیم. از طرفی می‌توان از دیتاهای مخاطبان گذشته هم بهره برد و اینکه چه مسیری را برای رسیدن به نقطه خرید طی کردند. بدین ترتیب تولید محتوا نیز بر اساس دغدغه‌های آن‌ها خواهد بود و درنهایت اعتماد آن‌ها به برند و نرخ بازدید افزایش می‌یابد.
شیرازی به جز سایت‌های متداول گوگل آنالیتکس و گوگل ترندز، دو سایت لینکس و اسپارک تورو را برای شناخت بهتر رفتار مخاطبان پیشنهاد کرد.

توجه به خوانایی محتوا

در ادامه این رویداد، علی حسینی، بنیان‌گذار و موسس سئولب به موضوع چگونگی عارضه‌یابی برای سایت پرداخت و بیان کرد: احتمالا برای خیلی از شما پیش آمده که یک پروژه را شروع کردید و نمی‌دانید برای عارضه‌یابی سایت از کجا استارت بزنید. اینکه در مسیری که وارد شدید، زنجیره حل مسائل کدام‌هاست. معمولا بعد از بستن قرارداد و دریافت پیش پرداخت، باید عارضه‌یابی از سایت داشته باشید که نقطه صفر پروژه است. وی افزود: ۹۰درصد پروسه شما با همکاری کارفرما جزو راهبری این پروسه است. اما در جلسه عارضه‌یابی ممکن است کارفرما خودش به معایبی اشاره کند. مثل اینکه که چون سایتش کند است نتیجه نمی‌گیرد. ترافیکش ریخته است و … شما طبق این اظهارها، عارضه‌یابی می‌کنید. این جلسه را هم به صورت آنلاین ضبط کنید. کارفرما باید بداند چه بوده است و می‌خواهد چه بشود.  بعد می‌روید سراغ فنی یا ترافیک یا محتوای سایت. نواقص را برطرف و استراتژی برای آن تعریف می‌کنید و به کارفرما گزارشی ارائه می‌دهید.

موسس سئولب همچنین افزود: به خوانایی محتوای سایت توجه کنید. جملات باید برای مخاطب کوتاه و قابل فهم و مناسب باشد. همچنین استفاده از اسکیما و داده‌های ساختاری برای کمک به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا و موضوعات وب‌سایت ضروری است. بررسی کلمات کلیدی و تحلیل رقبا هم برای شناسایی فرصت‌ها و نقاط ضعف در استراتژی سئو بسیار مهم است. تولید محتوای تازه و مرتبط با نیازهای کاربران به بهبود رتبه وب‌سایت کمک می‌کند. از طرفی می‌توان عملکرد محتواهای قبلی را بررسی و آن‌ها را به‌روزرسانی کرد.

زیروکلیک، استراتژی بااهمیت آینده

میلاد شولی، مدیر سئو دیوار هم در بخش پایانی این رویداد به بررسی مفهوم « Zero-click » و تأثیر آن بر برند و ویزیبیلیتی (امکان مشاهده) پرداخت و تأکید کرد: «این ارائه، چون در آینده ممکن است مسیر پرفورمنس و مسیر کاری که باید در سئو انجام دهید را تغییر دهد، مهم است.»

شولی با اشاره به اینکه با وجود افزایش زیروکلیک، میزان جستجوها در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد، ادامه داد: « Zero-click با زیرو پوزیشن تفاوت دارد؛ زیرو کلیک به حالتی اطلاق می‌شود که در آن کاربران روی نتایج جستجوی ارگانیک کلیک نمی‌کنند. بر اساس آمار ارائه شده، ۶۰ درصد از جستجوهای فعلی در آپدیت سال ۲۰۲۴ در آمریکا و اروپا به کلیک منجر نمی‌شود. یعنی از هر ۱۰۰سرچ، ۶۰تا روی نتایج کلیک نمی‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که کاربران به دنبال پاسخ‌های خلی سریع و مختصر هستند و بیشتر به جستجوهای مرتبط می‌پردازند.

مدیر سئو دیوار در ادامه به بررسی رفتار کاربران و تغییرات آن در جستجوهای گوگل پرداخت و تأکید کرد که رفتار کاربران هم با تکامل گوگل به تکامل رسیده و آن‌ها به دنبال محتوای مختصر و مفید هستند. به گفته شولی استراتژی‌های بهینه‌سازی برای برندها در مواجهه با زیرو کلیک باید به جای تمرکز صرف بر رنکینگ، به بهبود ویزیبیلیتی (قابلیت مشاهده) خود در نتایج جستجو منجر شود.
شولی به تأثیرات آینده هوش مصنوعی و جستجوهای صوتی روی سئو و رفتار کاربران نیز پرداخت و پیش‌بینی‌‌اش این بود که این روندها در آینده ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا