خبر

شریک کسب و کار‌ها در عرصه تکنولوژی

مراسم افتتاحیه مرکز “نوآوری آو” با حضور مدیران ارشد گروه dnaunion و مدیران شرکت‌ها و برندهای حوزه‌های مختلف صنعت برگزار شد. حاضران در این مراسم همگی افراد تاثیرگذاری از شرکتهای معتبر داخلی و خارجی فعال در ایران بودندکه در دیداری صمیمانه دربار‌ه‌ی “لزوم توجه به نوآوری در صنعت مارکتینگ” به تبادل نظر پرداختند.

ناصر پاشاپور نیکو مدیرعامل گروه dnaunion درمراسم افتتاحیه مرکز نوآوری آو گفت: آو اسمی کاملا ایرانی به معنای آب است. ما درdnaunion باور داریم؛ هر فردی مانند دانه‌ای نهفته و بااستعداد در دل خاک است که کافی‌ست به آن آب برسد تا شکوفا شود. این دانه‌ها و افراد آینده را خواهند ساخت. آینده‌ای که به نوآوری گره خورده و هیچ عامل دیگری به جزء نوآوری نمی‌تواند آینده‌ی کسب وکارها را تضمین کند. نوآوری در دهه‌های گذشته دنیای برندها را تغییر داده ‌است. نوآوری در صنعت مارکتینگ ؛ چیدمان لوگوی برندها را در جهان دچار دگرگونی کرده و برندهای تازه‌ای را وارد عرصه کسب وکارهای بین الملل کرده است.

کسب و کارها از سال ۱۹۹۰ بارقه‌هایی از دیجیتال را در فضای حوزه فعالیت‌شان احساس کردند. سالی که در آن، جنبش وب ۱ آغاز و تا سال ۲۰۳۰ ادامه‌دار و به مرحله وب ۵ خواهد رسید. دنیای امروز ما در میانه تحولات دیجیتال قرار دارد و دیجیتال فضای کسب وکارها را متحول کرده است. چنین تحولاتی چند ویژگی مهم دارند: یک: امکان برقراری ارتباطات گسترده‌ای میان افراد و یا افراد با اشیاء. این تحولات و نوآوری در صنعت مارکتینگ فقط تعداد افراد برقرارکننده‌ی ارتباط را افزایش نداده بلکه طبق پیش بینی‌ها بیش از ۵ میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۲ بطور میانگین به ۳/۵ابزار ارتباطی (device) وصل خواهند بود. همچنین محتوا نیز در جریان این تحولات همچنان قدرت خود را حفظ خواهد کرد. محتوا، پادشاهی در تاریخ است که هیچ گاه اعتبار خود را از دست نمی‌دهد. اما در جریان این تحولات؛ محتوا در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که ارزش جدیدی برای آن تعریف و ارائه کنند. چنین افرادی از محتوا، اطلاعات و داده‌های بی‌نهایتی را تولید می‌کنند.

از محتوا که منبع همه چیز است بعد از داده‌کاوی الگوهایی از افراد شناسایی می‌شود. در چنین فضایی دیگر مشخصات فردی مفهومی ندارد و اطلاعات افراد در قالب الگوها تعریف می‌شوند. الگوها در جهت پیش بینی آینده و عکس العمل زودتر نسبت به اتفاقات نقش بسزایی خواهند داشت. بنابراین در دنیای آینده افراد دیگر منتظر نمی‌مانند تا اتفاقی رخ دهد و بعد آن‌ها تصمیم گیری و عکس العمل نشان دهند. آنها براساس الگوهای رفتاری از قبل تعیین شده نسبت به اتفاقات زودتر تصمیم گیری می‌کنند. الگوهای رفتاری؛ چون امکان دارد، نظر دیروز افراد با نظر امروزشان متفاوت باشد، دائم در حال تغییر هستند و باید منعطف باشند. “لزوم توجه به نوآوری در صنعت مارکتینگ” محور این گفتگو بود.

چنین روندی باعث خواهد شد که تمامی افراد برای خود شبکه‌ای شخصی داشته باشند. چنین شبکه‌هایی نه تنها بر صنعت مارکتینگ بلکه بر تمامی کسب وکارها تاثیر خواهند گذاشت. کسب وکارها و صنعت مارکتینگ نیز باید متناسب با چنین شبکه‌هایی عمل کند. علاوه براین، در چنین فضایی اطلاعات افراد توسط کسب وکارهای قدرتمندی مانند فیس بوک و…جابجا شده و فعالان این حوزه اطلاعات را در اختیار هم می‌گذارند. چنین اطلاعاتی کمک می‌کنند که کسب وکارها و فعالان مارکتینگ برداشت بهتری از رفتار مصرف کنندگان بدست آورده و تراز جدیدی از رفتار مصرف کنندگان را شناسایی کنند.

تحولات در صنعت مارکتینگ فقط شامل انسان و افراد نشده و محصولات را نیز در برمی‌گیرد. دیگر کسب وکارها نمی‌توانند، محصولی را تولید و سال‌ها بدون تغییر به بازار ارائه دهند. محصولات متناسب با نیاز مصرف کنندگان باید تغییر کنند. در این حالت علم صنعت مارکتینگ نیز برحسب نیاز مصرف کنندگان باید عکس العمل سریعی داشته باشد. در تحقیقات بازار نیز، محققان به جای اینکه چه اتفاقی افتاده باید به بررسی چه اتفاقی خواهد افتاد، بپردازند.تبلیغات نیز دستخوش تغییرات شده و باید منعطف و سریع عمل کند. دیگر زمان اینکه بریفی از طرف مشتری ارائه و پس از چندماه کار به مرحله اجرا برسد، گذشته است. مشتری نیاز دارد، شرکت‌های تبلیغاتی در عرض چند ساعت متناسب با استراتژی‌شان، راه حل ارائه کنند. در حوزه رسانه‌های تبلیغاتی مرتبط با صنعت مارکتینگ نیز تحولات بسیاری رخ داده و دیگر تبلیغات انبوه معنای خود را از دست می‌دهد و تبلیغات شخصی‌تر می‌شوند. اندازه گیری کمپین‌ها هم با تغییرات قابل توجه‌ای روبرو خواهد شد و شرکت‌های تبلیغاتی به سرعت امکان ارزیابی کمپین‌های اجرا شده را دارند.
چنین تحولاتی اکوسیستمی را بوجود آورده‌اند که در دنیا به اکوسیستم صنعت مارکتینگ و تبلیغات معروف شده ‌است. در فاصله ۱۵ سال گذشته، هفت هزار کسب وکار در این اکوسیستم شروع به فعالیت کرده‌اند. تعدادی از این هفت هزار کسب وکار؛ بیش از میلیاردها دلار ارزش دارند.

پاشاپور نیکو در ادامه این مراسم به بررسی تحولات نوآوری در صنعت مارکتینگ و تحولات دیجیتال در ایران پرداخته و گفت: ایران نیز از این تحولات مستثنی نبوده و خواه ناخواه کسب وکارها در جریان دیجیتال قرار گرفته‌اند. افراد مسن‌تر حتما به یاد دارند که در گذشته‌ای نه چندان دور، تاکسی‌هایی در تهران فعالیت می‌کردند که به تاکسی تلفنی معروف بودند. تاکسی تلفنی‌ها آنقدر ضعیف عمل کردند که باعث رشد آژانس‌ها شدند. بعد از آژانس‌ها سیرو سفر وارد کار شد اما تمامی این کسب وکارها روند درستی را طی نکردند و به فکر آینده نبودند، اگر با دیجیتال رشد کرده بودند، اسنپ و تپسی حق آنها بود. همچنین اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای درست عمل کرده‌ بودند الان دیجی‌کالا را آنها باید راه اندازی می‌کردند. مثال‌هایی از این دست را می‌توان بسیار بیان کرد.

کسب و کارهای حال حاضر بازار، باید از گذشته‌ی کسب وکارهای سنتی درس بگیرند و نگذارند، نوآوری در صنعت مارکتینگ به راحتی از کنارشان عبور کند. نوآوری به راحتی عبور نکرده و اگر کسب وکاری بی‌توجه باشد، آن را کنار خواهد زد. بنجامین فرانکلین می‌گوید: اگر امروز خودمان را برای پیروزی آماده نکنیم، حتما برای شکست آماده خواهیم شد.

بنابراین در چنین شرایطی ایجاد مرکز نوآوری مانند آو لازم و ضروری بود. مرکز نوآوری آو؛ با هدف ارائه مشاوره به کسب وکارها ، نوآوری در صنعت مارکتینگ، طراحی فناوری و ارتباطات و برای تبدیل خدمات بازاریابی ایران به سطحی جدیدتر راه‌اندازی شده است. مرکز نوآوری آو، قصد دارد به توسعه خدمات بازاریابی شرکت های ایرانی با استفاده از راه حل های مبتنی بر فن آوری و با استفاده از استعدادهای ایرانی ‌ها کمک کند. این مرکز تصمیم دارد، برندها را برای رسیدن به نسل آتی حوزه فعالیت‌شان همراهی کند. مرکز نوآوری آو می‌تواند؛ علاوه بر شرکت‌های گروه dnaunion به تمامی برندها فعال در ایران،ارگان‌های دولتی و NGOها و صاحبان رسانه‌ها و شرکتهای تبلیغاتی ارائه خدمت کند.

سه عامل مهم باعث موفقیت مرکز نوآوری آو در تحولات صنعت مارکتینگ می‌شود: یک: فرآیند اجرا شده در مرکز نوآوری آو؛ متفاوت از فرآیندی‌ست که کسب وکارها سنتی تابحال آن را طی کردند. فرآیند اجرا شده در مرکز نوآوری آو؛ براساس نوآوری و تکنولوژی روز خواهد بود دو: روش‌ها و متدولوژی‌های متفاوت ارائه شده توسط مشاورانی که خود سال‌هاست در حوزه‌ی نوآوری و تکنولوژی فعالیت کرده و دستاوردهای درخشانی را دارند. سه: کار تیمی افراد حاضر در مرکز نوآوری آو، افرادی که با نگاهی نو بر بکارگیری ابزارهای نوین تکنولوژی مسلط هستند.فرآیند اجرا شده در مرکز نوآوری آو و کسانی که در آن فعال هستند، موفقیت این مرکز را تضمین خواهند کرد.

افتتاحیه مرکز آو و نوآوری در صنعت مارکتینگ با همراهی افراد صاحب نامی مانند فریدون کورنگی MAPS CEO at New Enterprise East Investments، شایان شلیلهTechnical Advisory Board، جمشید الموتی Disrupter, Transformer, Catalyst, Founder Pi School، راسل مککی Strategy, Insights and Brand Building consultant، سایمون کورنبرگCreativity Director, Business Skills Facilitator برگزار شد.

در پایان باید بگویم: در تلاش هستیم، تا آخر خرداد ۹۸ چهار استارتاپ با نام‌های Hiperad،Hipermail ، FRONTIER، AVESTA را راه اندازی و معرفی کنیم. در نتیجه مرکز نوآوری آو شریک جدیدی‌ست که کسب و کارها را در عرصه نوآوری و تکنولوژی همراهی خواهد کرد.

عبور از جاده‌ نوآوری در صنعت مارکتینگ

شایان شلیله dnaunion Technical Advisory Boardیکدیگر از سخنران‌های مراسم گفت: شرکت های قدرتمند و بزرگ دنیا؛ سال‌هاست استارتاپ‌ها و تیم‌های خلاق و جوان را جذب کسب و کارهای خود کرده و از آن‌ها برای حل چالش‌هایشان استفاده می‌کنند. چنین روشی از ابتدای پیدایش استارتاپ‌ها در جهان اجرایی شده است. اکوسیستمی در این حوزه شکل گرفته و شرکتهای بزرگ شروع به سرمایه گذاری در این باره کرده‌اند. این تنها روشی نیست که شرکتها برای اجرای تکنولوژی و نوآوری در صنعت مارکتینگ به سراغ آن می‌روند. مرکز نوآوری آو؛ راه حل دیگری‌ست که کسب وکارها می‌توانند، با کمک آن مشکلات‌شان را تبدیل به محصول جدید یا محصولی بهبود یافته کنند. مرکز نوآوری آو؛ با بکارگیری متدولوژی‌ و روش‌های نوین و تیم متخصص به شرکتها کمک خواهد کرد، چالش‌ها و مشکلاتی که مدتهاست با آنها مواجه هستند را با روش‌های نوآورانه حل کنند. مشکلاتی که بعد از حل تبدیل به محصولات جدید کسب وکارها خواهند شد. در این میان حل برخی از مشکلات به بهبود عملکرد محصولات قدیمی نیز کمک خواهد کرد. نوآوری در صنعت مارکتینگ یکی از همین راه حل های خلاقانه است. برخی از شرکتهای بزرگ خیلی سخت در جاده نوآوری حرکت می‌کند و به همین دلیلشاید نتوانند وارد حوزه‌هایی شوند که برای اقتصاد کشور اهمیت فوق العاده‌ای دارند، مرکز نوآوری آو به چنین شرکتهایی کمک خواهد کرد که راحتر و با ایده‌های خلاقانه و بهتراز جاده‌ی نوآوری و تکنولوژی عبور کنند.

چالش پیچیدگی و حل آن با نوآوری در صنعت مارکتینگ

فریدون کورنگی MAPS CEO at New Enterprise East Investments گفت: تمامی کسب وکارهای دنیا امروز با چالش پیچیدگی مواجه هستند. در دنیای امروز چالش پیچیدگی تصاعدی در حال پیشروی است. چگونگی روبرو شدن با پیچیدگی، موضوعی ست که کسب وکارها معیار رشد و پیشرفت خود را براساس آن می‌سنجند. طبیعت راه کاری در مواجه با پیچیدگی در تمامی انسان‌های ایجاد کرده است. تکامل انسان‌ها بر مبنای چنین راهکاری خواهد بود. راهکاری که بیشترین کالری را در بدن مصرف می‌کند. متاسفانه جوامعی که هنوز تشخیص نداده‌اند با راهکار نوآوری می‌توانند در مقابل این پیچیدگی قرار بگیرد به کپی کردن مدل‌های مابقی روی آورده اند. کپی‌کردن از مدل‌های کسانی که با راهکاری برای پیچیدگی پیدا کرده‌اند. در ایران استفاده از مدل‌ها مقدم‌تر از رسیدن به نتیجه از مدل‌ها است. صنعت مارکتینگ نیاز به تحول اساس یدارد.

در دنیای امروز با چالش تحول و تغییر داده‌های اطلاعاتی روبرو هستیم. برای حل این چالش نمی‌توان فقط با یک مدل روبرو شد. در تمامی دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که با کنار هم قرار دادن نوآوری و خلاقیت می‌توان این چالش را برطرف کرد.

مرکز نوآوری آو؛ برای حل این چالش قدم مهمی برداشته است. قدمی برای صنعت مارکتینگ که در ایران با تمام قدمتش هنوز نوپاست و راه بسیار دارد. شرکتها برای حرکت رو به جلو نیاز به نوآوری دارند. آنها بدون مزیت رقابتی دیگر نمی‌توانند در صنعت باقی بمانند. اگر امروز کسب وکارها به دنبال نوآوری نباشند، مسلما کسب وکارهای دیگری جای آنها را خواهند گرفت.

کورنگی در ادامه افزود: دنیای دیجیتال به دنبال بوجود آوردن خواسته‌های جدید است و دنبال حل مسئله نیاز نیست. مسئله نیاز در دنیای امروز حل شده است. دنیای دیجیتال با استفاده از داده‌های کلان و سرعت پردازش بسیار سریع و با ابزارهای مانند هوش مصنوعی خواسته‌های جدید را شناسایی می‌کند. به چنین خواسته‌هایی؛ الگوهای رفتاری می‌گویند. امروز همه بدنبال این هستند که الگوهای رفتاری را با دی ان ای‌های شخصی افراد همگون کنند.نوآوری در صنعت مارکتینگ راهکارهای هوشمندانه ای را می طلبد.

زیست بوم نوآوری و اکوسیستم ارزش آفرینی، اعتماد بنفسی که در جوان‌های ایرانی بوجود آورده‌ که بسیار سازنده است. جوان‌ها با همین اعتمادبنفس برای کسب وکارها مزیت رقابتی تعریف و چالش‌های بزرگ آنها را حل می‌کنند. بنابراین کسب وکارها مجبور به حمایت از نوآوری هستند، کسب وکارها دیگر نمی‌توانند به نوآوری فقط به عنوان عاملی که به آنها مزیت رقابتی می‌دهد و یا حاشیه سود آنها را افزایش می‌دهد، نگاه کنند. کسب وکارها با نوآوری، بازار و مشتریانی آگاه خواهند داشت که به آنها اجازه می‌دهند، خواسته‌های جدید را شناسایی کنند.

کسب و کارها و دست اندکاران صنعت مارکتینگ اگر دامنه‌های فعالیت‌شان را با نوآوری ارتقاء ندهند، دیر یا زود شکست خواهند خورد. کسب وکارها باید به گونه‌ای از نوآوری و خلاقیت استفاده کنند که وارد مرحله بعد حوزه فعالیت‌شان شوند. مرکز نوآوری آو؛ کمک بزرگی به صنعت تبلیغات و مارکتینگ کشور خواهد کرد و بستر مناسبی برای رشد جوانان بااستعدادی که به این حوزه علاقه‌ دارند، خواهد بود. کسب وکارها با حمایت و همکاری مستمر با مرکز نوآوری آو می‌توانند آن را تبدیل به بستری برایهمکاری موفقیت آمیز صنعت و فن آوریکنند.

لازم به ذکر است؛ این مراسم در محل مهمانی افتتاحیه مرکز نوآوری آو برگزار شد. همچنین افراد حاضر در این مراسمپس از بررسی‌های مختلف،وارد دور جدیدی از همکاری‌ها با مرکز نوآوری آو شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا