خبر

عکسی از ۱۰ سال گذشته

هفته گذشته چالشی از فیس بوک با عنوان how did again effect you? منتشر شده که افراد را دعوت به انتشار عکسی از ۱۰ سال گذشته و حال حاضر می کند. در حال حاضر این چالش با نام۱۰-year challenge شناخته می­شود که بیش از ۵.۲ میلیون نفر از جمله سلبریتی­ها در آن شرکت کرده ­اند. این چالش با فاصله زمانی کمی از چالش Bird Box Challengeبه وجود آمد ولی باعث نگرانی­ های بسیار از طرف کاربران شده ­است.

سوالی در ذهن مخاطبان در مورد منشا این چالش به وجود آمده ­است و متهم ردیف اول فیس بوک است. این امکان می ­رود که فیس بوک این چالش را برای تقویت برنامه تشخیص چهره به راه انداخته است. احتمال می­رود که این چیزی بیش از یک چالش است که با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فرض کنید می­ خواهید یک الگوریتم تشخیص چهره بر اساس تغییرات سن را توسعه دهید (چهره افراد چگونه بر اساس سن تغییر می­ کند). به طور ایده­ آل نیازمند دامنه ­ای وسیع و متفاوت از اطلاعات همراه با عکس افراد هستید. اگر بدانید این عکس­ها در چه زمانی گرفته شده­اند( مثلاً ۱۰ سال قبل) بسیار به شما کمک می ­کند.

بسیاری از افراد معتقدند از آنجایی که فیس بوک این اطلاعات را در اختیار دارد نیازمند این اطلاعات و چالش نیست و می تواند اولین عکس پروفایل را با عکس فعلی مقایسه کند اما اگر در بین دوستان و آشنایان خود دقت کنید کسانی هستند که از عکس خود برای پروفایل استفاده نمی ­کنند یا مشخص نیست که این عکس متعلق به چه زمانی است. این چالش به فیس بوک کمک می­ کند به نسخه­ ای خالص از این اطلاعات به همراه توضیحاتی درباره آن دست یابد.

بر اساس گفته Amy Webb استاد دانشگاه نیویورک این حرکت طوفانی فوق­ العاده برای آموزش ماشینی است. ایشان در حال حاضر در حال نوشتن کتابی در مورد کنترل انسان­ ها توسط هوش مصنوعی است.

فیس بوک هرگونه ارتباطی با این چالش و نفع بردن از آن را تکذیب می­کند و عنوان می­ کند این چالش توسط کاربران به راه افتاده است و یادآوری می ­کند که کاربران می­ توانند هر زمان سیستم تشخیص چهره را خاموش کنند.

در حالی که بیش از ۲ میلیارد نفر روزانه صدها میلیون عکس آپلود می ­کنند نمی­توان گفت که الگوریتم تشخیص چهره از این ماجرا بهره نمی­ برد. فیس بوک چند سال است که با روش­ های مختلف از جمله تگ کردن افراد روی عکس و تشخیص عکس­ هایی که شما در آن تگ شده ­اید، حتا عکس از طرف کسانی که شما با آن­ها در ارتباط نیستید روی الگوریتم تشخیص چهره کار می­کند. به این ترتیب حتا اگر سیستم تشخیص چهره را خاموش کنید، چهره شما همچنان در پلتفرم باقی خواهد ماند.

نرم ­افزارهای این چنینی به تنهایی بسیار مفید و کاربردی هستند اما باید مراقب بود زیرا ابزار قدرتمندی برای هکرها و رهگیری است. بیشتر ما اطلاعات زیادی را بدون شناخت در مورد شبکه­ های اجتماعی و در مورد محل استفاده این اطلاعات منتشر می­ کنیم. با وجود تمام نفوذهای امنیتی و درز کردن اطلاعات از فیس بوک به نظر می­آید باید بیشتر مراقب این تکنولوژی که دولت­ ها هم هیچ قانونی برای آن ندارند باشیم.

www.forbes.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا