سازمان زیباسازی شهرتهران این روزها قرارهای ترافیکی را با شهروندان مرور میکند و روزهای پاک و بی دود محوریت کمپینی است که رفتارهای شهروندی مناسب در رابطه با اجتناب ار آلودگی هوا را آموزش و گوشزد می کند.
“قرارما” عنوان کمیین بزرک تبلیغاتی است که سازمان زیبا سازی شهرداری تهران طی ما ههای گذشته با موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی برای ترویج وآ موزش مسائل مختلف درشهراکران کرده بود که درراستای اهداف تبلیغات فرهنگی این سازمان انجام شد.درحال حاضر نیز با توجه با فرا رسیدن فصل سرما و ایجاد پدیده ی وارونگی و آلودگی هوای کلان شهر تهران، طرح های ترافیکی با موضوعاتی دررابطه با عابران پیاده، روزهای بدون خودرو و استفاده از دورچرخه در مسیرهای مناسب و همچنین ضرورت انجام معاینه فنی خودروها و… از طریق جملات و عبارت های کوتاهی که روی سازه های محیطی نقش بسته است را مدنظر قرار داده است.
ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با ام بی ای نیوز ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف سازمان ارتقای دانش شهروندی شهروندان است، لذا موضوعات مختلف از طریق رسانه محیطی که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها مطرح است اکران می شود و هدف از آن تعاملات بیشتر شهرداری با مخاطبان و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در موضوعاتی ست که مدیریت شهری با آنها مواجه است و این تعامل در رفع آنها تاثیرگذار خواهد بود.
طرح اخیر که در قالب همان کمپین “قرار ما” اجرا می شود این بار با تاکید بر موضوعاتی در حوزه ی معاونت حمل ونقل و ترافیک که یکی از معضلات مهم شهرتهران محسوب می شود، آموزش های شهروندی را در دستورکار خود قرارداده است.
در واقع موضوعاتی که قصد داریم ازطریق فرهنگ سازی در رفتار شهروندی جایگرین کرده و از طریق سازه های شهری که ارتباط مستقیم با مخاطبان برقرار می کند به نمایش گذاشته شود.
احمدی مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی نیز در این رابطه اظهار داشت: خیلی از مسائلی که مورد تبلیغ قرار می گیرند باید بسترسازی های لازم برای اجرای آن نیز در دستور کارمدیران اجرایی قرار داشته باشد تا اثربخش باشند به عنوان نمونه طرح استفاده از دوچرخه های هوشمند دربرخی مناطق تهران، مانند همه دنیا نیازمند ایجاد مسیرهای ویژه ی برای این کار است که با توجه به تلاش های انجام شده در رابطه با حل مسائل ترافیک کلان شهرها اهمیت زیادی دارد.
همچنین وی با تاکید براینکه موضوعات مختلف برای تبلیغات نیازمند رسانه های متناسب نیز هستند و داشتن هدف و استراتژی در طرح های تبلیغاتی اثربخشی آن را افزایش می دهد، گفت: مثلاً برخی تبلیغات، قابلیت درج در مطبوعات را دارند تا اطلاعات جامع تری در اختیار مخاطبان قرار دهند و برخی از نواع تبلیغات بر روی بیلبوردها کوتاه تر و موجزتر باید مطرح شوند.
همینطور در رابطه با هزینه های تبلیغاتی در شرایط اقتصادی کنونی، طرح هایی که سازمان اجرایی می کند به شکلی سمت و سو داده شده که نوعی عمومیت داشته باشد و نیازی به تعویض و هزینه کردهای متعدد نباشد به عنوان نمونه در روزهای پایان ماه صفر، پیام های مناسبتی از لحاظ محتوا و استفاده از رنگ و طرح به گونه ای در نظرگرفته شد که در هفته ی های بعد که ولادت حضرت رسول را در پیش داشتیم مجبور به جمع آوری با پیام های متفاوت و البته هزینه های مجددد نباشیم و با ایجاد خلاقیت در هزینه های شهری تبلیغات صرفه جویی شد.