خبر

نمایشگاه کتاب امسال، رسانه ای پویا

سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور ناشران داخلی وخارجی و دوستداران کتاب و کتاب خوانی درمحل مصلی تهران درحال برگزاری است.
این نمایشگاه آوردگاهی است که کالای اصلی آن کتاب است دوره های متفاوتی را طی کرده است و اکنون به جرات میتوان گفت با رشد و بلوغ بیشتری به سوی اهداف بلندتری درحال حرکت است. و به عنوان یک رسانه قوی نقش ایفا می کند.
حضور گسترده مخاطبان که از شهرهای دورو نزدیک برای آشنایی با آخرین رویددهای دنیای نشر و چاپ کتب دررشته های علمی و آموزشی و تاریخی و کودک و نوجوان و انتشارات خارجی آمده اند، رویکرد مهم و قابل تامل چنین نمایشگاهی به شمار می آید.
محوطه ی بزرگ داخلی مصلای تهران آکنده از بیل بوردها و تابلوهای کوچک و بزرگ تبلیغاتی است که با هدف اطلاع رسانی به مخاطبان درزمینه های متفاوت شکل گرفته است، هوای مطبوع اردیبهشت مزید برعلت رونق بیش از پیش نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که با وجود سی ویک دوره تجربه هنوز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

اما نمایشگاه کتاب امسال را میتوان به عنوان یک رسانه قوی قلمداد کرد که درانتشار و انتقال پیامهایی که برای مخاطبان حائزاهمیت بوده نقش مهمی ایفا می کند .بسیاری از شرکت ها بانکها و موسساتی که به اشکال مختلف خدمات وکالاهایی برای بهتر دیده شدن و تبلیغ درمحل حضورمخاطبان و پیام گیران دارند از فرصت نمایشگاه برای انتقا ل پیام خود استفاده کرده بودند، که شامل خدمات اپراتورهای تلفن همراه و کسب و کارهایی که درزمینه ی خرید اینرتنتی خدماتی را ارائه میکنند و همچنین بانک هایی که در جای جای نمایشگاه کیوسکهای مجهز به خودپرداز و سایر خدمات بانکی سریع را ارائه میکردند و بن کارتهایی که در اختیار دانشجویان و علاقمندان قرار گرفته بود همگی نوعی تبلیغات براساس جلب رضایت مشتری محسوب می شد و البته در قاب زنده ی رسانه ی نمایشگاه به ظهور رسیده بود.
موضوع قابل تامل دیگر در راهروهای به هم متصل و آکنده از کتاب سالنهای نمایشگاه غرفه های بزرگ و کوچکی بود که در حد بضاعت خود حضورداشتند، برخی غرفه ها متناسب با محتوای کتابهایی که انتشار میدهند نسبت به دکوربندی واستفاده از طرح و رنگها اقدام کرد بودند.

درسالن کتابهای آموزشی و کمک آموزشی که طیف مخاطبان آن دانش آموزان و کنکوری های مشتاق هستند، نام های معروف و بزرگی که دراین زمینه فعالیت میکنند با همان لوگو و رنگهایی که معمولاً مشخصه ی کتابهای آنهاست و مخاطبان آنها را با آن طرح و رنگها شناخته اند، حضورداشتند.
و البته استفاده ازشخصیتهای هنری محبوب سریال هایی نظیر پایتخت و تکه کلامهای طنز گونه شان در برخی غرفه ها، لبخندی دراین هیاهوی بزرگ ایجاد می کرد.
اینکه نمایشگاه امسال رسانه ای قوی قلمداد شده بود را میشد در روح و جان موجی که برخی غرفه ها در ایجاد آن سهم داشتند حس کرد، به عنوان نمونه انتشارات تخته سیاه که درحوزه ی چاپ کتب کمک درسی و آموزشی فعالیت دارد درانتهای سالن با ماکتی از کشتی بزرگ سانچی حضورداشت ،خانم آرامفر مدیر عامل این انتشارت دلیل استفاده از ماکت کشتی سانچی را یاد آوری این حادثه و بزرگداشت جان باختگان آن عنوان کرد به شکل بسیارمظلومانه در اعماق دریا جان باختند و خواسته بود با این طرح درحد و سهم خود به عنوان یک ایرانی در بزرگداشت آن سهمی داشته باشد.

به گفته ی وی ساخت چنین ماکت بزرگی از کشتی سانچی ماه ها قبل از نمایشگاه وقت برده و به دلیل استفاده از چوبهای آب ندیده تکمیل ماکت درقسمتهای نوک کشتی با مشکلات فراوانی همراه بوده است و عدم مشخص بودن فضایی که میتوانستند دراختیار داشتi باشند نیز باعث شد تا تمام مراحل در داخل کارگاه انجام شود.
او گفت: با همه مشکلات این اقدام باعث شده تا مخاطبان برای دیدن این نماد ازسالنهای مختلف به این بخش امده و با سانچی کوچک عکسهای زیادی گرفته شد.وی درادامه از رونق غرفه شان به این خاطر گفت و اینکه مشتریان بیشتری از انتشارات تخته سیاه دیدن و خرید کرده بودند.
سالنهای مرتبط به انتشارات و کتب کودک و نوجوان اما مثل همیشه شاد ومتقاوت غرفه آرایی ودکور بندی داشت نشرافق دربخش روابط عمومی برنامه هایی با حضور نویسندگان و شخصیتهای فرهنگی محبوب کودکان درهرروز نمایشگاه برگزار میکند که مزید برعلت حضور مخاطبان بیشتر در مساحت بزرگ غرفه شان نشده بود.
در گوشه ی یکی از سالنهای کتاب های کودک و نوجوان غرقه ای خاص قرار داشت که توجهم را به خود جلب کرد، این غرفه مخصوص جمع آوری کتابهای اهدایی برای روستاهای سراسر کشوربود. درمیان اینهمه هیاهوی عده ای با خرید کتاب مورد نظر با امضای خود آن را به کودکانی در مناطق دور و روستاهایی که از امکانات کمتری برخوردارند هدیه میکردند، کارارسال کتابها با همکاری مجله فیلم کودک انجام میشود.

مخاطبان و بازدیدکنندگان از طیفهای مختلفی بودند که نمایشگاه را بهانه ای برای آشنایی بیشتر با تازه های نشر عنوان میکردند و برخی نیز تخفیف های نمایشگاهی از طریق تهیه بن کارتها را مزیت خرید از نمایشگاه می دانستند.
اطلاع رسانی همیشه تکمیل کنده حلقه های برپایی چنین رویدادهایی است، حضور بسیاری از شرکت ها و بانکها و انتشارات بزرگ و کوچک باعث ایجادموج اطلاع رسانی از روزها و هفته های قبل برپایی شده بود اما موضوع جالب توجه در داخل نمایشگاه وجود کیوسکهای اطلاع رسانی متعدد در محوطه و همچنین سالنهای متعدد بود که البته با تفکیک بخش اطلاع یابی خواهران و برادران به چشم می خورد.
لازم به ذکر است نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۲ لغایت ۲۲ اردیبهشت ماه در محل مصلی تهران برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا