نشریه ی نگاه شرقی دوماه نامه ی اختصاصی و بازاریابی و تبلیغات با رویکرد نمایش جلوه های ها مدرن دنیای تبلیغات در شمارگان چهارم متشر شد.
براساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد تبلیغات جهان به بخش دیجیتال اختصاس پیدا خواهد کرد بنابر این دنیای تبلیغات به زودی دستخوش تغییراتی خواهد شد. امیرعلی آقایاری سردبیر نشریه ی نگاه شرقی با طرح این موضوع در مقدمه تاکید دارد که با انتخاب موضوع تبلیغات دیجیتال، دست روی موضوع پرسش برانگیز، نامکشوف و پیچیده ای گذاشته شده که دراین نشریه سعی شده تا حدودی به آنها پاسخ داده شود.
تاریخچه تبلیغات دیجیتال عنوان مطلبی است که در بخش نخست درج شده است، دربخشی از این گزارش مفصل آمده است: تبلیغات بنری یکی از بزرگترین و تاریخ ساز ترین وقایع تاریخ تبلیغات دیجیتال است و شکل ساده این نوع تبلیغات شبیه تبلیغات سنتی روزنامه هاست و آنچه آن را متمایز می کند قابلیت انتقال مستقیم بیننده به وب سایت تبلیغ کننده است. درادامه این مطلب انوع تبلیغات دیجیتال و کاربردها و مزایای هریک آورده شده است. تبلیغات دیجیتال و هزینه های چنین روشی با توجه به انوع کسب و کارها و هدف تبلیغات دهنده موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است.
شاید درنگاه اول تبلیغ در فضای مجازی ساده تر از انواع تبلیغات به نظر برسد ولی این روش تبلیغاتی نیز الزامات خاص خود را دارد و موفقیت در آن نیازمند شناخت و تجربه است. تدوین چهارچوب مناسب برای کمپین و پیش روی طبق برنامه و موضوعاتی از این دست مراحل طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق و الگوی پیش رونده را به مخاطب ارائه می کند که دراین مطلب به آنها اشاره شده است.
مراحلی نظیر تعیین هدف، شناخت مخاطب کمپین، تعریف پیام کمپین، تعیین بودجه، انتخاب رسانه ی تبلیغاتی، طراحی و ساخت تبلیغ و طراحی صفحه فرود و سنجش اثر بخشی کمپین تبلیغاتی مواردی هستند که دراین مطلب به شکل مفصل توضیح داده شده است.
نشست تبلیغات دیجیتال عنوان مطلبی است که حاصل گفتگویی صاحب نظران این عرصه و بیان دیدگاه هایشان در این موضوع است. اینکه با توجه به تغییرات و تحولات علم بازارایای به تبع ورود پدیده نوین تبلیغات دیجیتال پرسش های نظیر اینکه: شرایط نظام عرضه و تقاضا در این باراز چگونه است و اینکه آیا رشد چشمگیر اینگونه از تبلیغات با توسعه زیر ساخت آن همراه بوده و هچنین بحثهایی در مورد استفاده مناسب از امکانات و قابلیتهای تبلیغات دیجیتال در این نشست به تبادل نظر گذاشته شده است و درمطلبی با عنوان حقایق مجازی درج شده است.
نگاهی به برخی از سنجه های تبلیغات دیجیتال با محوریت این موضوع که آنچه را که نتوانی اندازه بگیری نمیتوانی بهبود ببخشی، عنوان مطلب دیگری است که در این شماره از نشریه به آن پرداخته شده وعنوان آن دماسنج دیجیتال است.در واقع شاخص های سنجش آثار تبلیغات دیجیتال در کسب و کارهای مختلف بیان شده است.
تبلیغات همگن رویکردی برای هدفمند کردن تبلیغات دیجیتال درجهان امروزی است که با عنوان مطلب “نمایش دستهای زیر آب” درج شده است. نویسنده این مطلب سپیده عابدینی است که در ابتدا با اشاره به اینکه تبلیغات همگن موضوع تازه ای نیست و سابقه طولانی در رسانه های تبلیغاتی دارد و اینکه این نوع از تبلیغ امروزه با ورود به برنامه های بازاریابی دیجیتال تونسته شکل جدیدی به خود گرفته و به یکی از روندهای نوین تبلیغاتی تبدیل گردد، بررسی و شناخت آن را بیش از بیش حائز اهمیت قلمداد می کند.
همچنین انوع تبلیغات همگن و کاربرد آنها ذکر شده است که شامل: ویجت های پیشنهاد محتوا، لیست پیشنهادهای محصولات و سرویس های مختلف،تبلیغ درنتایج موتورهای جستجو، فید وبسایت: تبلیغات با استفاده از عناصر همگن و تبلیغات سفارشی است.
نویسنده مطلب در پایان اضافه می کند که داشتن یک استراتژی تبلیغات همگن برای صاحبان شرکت ها و برندها و هر سازمانی که می خواهد با مشتریان خود ارتباط برقرارکند، امری ضروری به نظر میرسد و درنهایت باید به این نکنه توجه داشت که تبلیغات همگن میتواند بستر یک معامله برد، برد را برای تمام بازیگران فعال این عرصه از قبیل تبلیغ دهنده، بسترهای انتشار دهنده و آژانس های تبلیغاتی و کاربران فراهم نماید.
موضوع جالب و خواندنی دیگر که در این شماره می خوانید در رابطه با تبلیغات از طریق گوشی های هوشمند موبایل است. عنوان این مطلب “تبلیغ همراه مشتری” نام دارد که “مرضیه جلالی ارانی” آن را نوشته است و حاوی مطالب کلیدی دراین حوزه است.
نگاهی به کمپین های آنلاین درباره تغییرات اقلیمی با عنوان “اقلیمی فکر کن” رویکردی است با محوریت اینکه طی سال های اخیر حساسیت های زیادی در جوامع نسبت به تغییرات آب و هوایی و مسائل محیط زیست ایجاد شده که در این نوشتار با تاکید بر نقش رسانه های اجتماعی در تبادل اطلاعات دیدگاه های مختلفی را در این موضوع مطرح کرده است.
یکی ار ویژگی های نگاه شرقی استفاده از استعاره و اشعار شاعران در تیترهای مطالب و گزارشهای نشریه است که به شکلی مرتبط با موضوع کلی آن است.