گزارش

همه چیز درباره‌ی جدیدترین عینک هوشمند متا /چشم در برابر چشم!

تا حالا آرزو کرده‌اید که بتوانید در سالن سینما سریع و بی‌صدا به یک پیامک پاسخ دهید بدون اینکه گوشی خود را بیرون بیاورید؟ یا اینکه مسیر نزدیک‌ترین کافی‌شاپ را ببینید بدون آنکه مجبور باشید به اپلیکیشن نقشه روی گوشی نگاه کنید؟ عینک هوشمند جدید متا با نمایشگری کوچک در داخل لنز، همه‌ی این کارها را ممکن می‌کند.

متا چند روز پیش عینک‌های Meta Ray-Ban Display را معرفی کرد؛ بخشی از تلاش این شرکت برای توسعه دستگاه‌هایی در عصر هوش مصنوعی که باعث می‌شود زمان کمتری را صرف نگاه کردن به گوشی کنید؛ آن هم به لطف نمایشگری کوچک که تنها یک اینچ با چشم‌تان فاصله دارد!

چرا عینک؟

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در رویداد معرفی این محصول گفت: «عینک تنها فرمی است که می‌تواند به هوش مصنوعی اجازه دهد همان چیزی را ببیند که شما می‌بینید، همان چیزی را بشنود که شما می‌شنوید و در طول روز با شما صحبت کند. بنابراین جای تعجب نیست که عینک‌های هوش مصنوعی تا این حد در حال محبوب شدن هستند.»

اما آیا مصرف‌کنندگان حاضرند برای این عینک‌های ۷۹۹ دلاری پول خرج کنند؟

تعامل با عینک‌های هوشمند جدید

برخلاف نسخه‌های قبلی عینک‌های هوشمند متا که کاربران فقط می‌توانستند با صحبت کردن و دریافت پاسخ صوتی با آن‌ها تعامل کنند، مدل Display بازخورد تصویری ارائه می‌دهد: یک نمایشگر کوچک در گوشه‌ی داخلی سمت راست لنز راست. وقتی این عینک‌ها را به چشم می‌زنید، نمایشگر شبیه تصویری است که چند فوت جلوی شما تابانده شده باشد. باید روی آن تمرکز کنید تا به‌وضوح ببینید چه چیزی آنجاست و اگر بخواهید تمرکز کنید یا گفتگویی بدون حواس‌پرتی داشته باشید، می‌توانید نمایشگر را خاموش کنید.

یکی از مزیت‌های این مدل نسبت به ری-بن‌های فقط صوتی متا این است که با یک دستبند «عصبی» عرضه می‌شود که امکان کنترل نمایشگر را با حرکات ظریف دست فراهم می‌کند. بنابراین لازم نیست قاب را لمس کنید یا بلند بگویید «هی، متا!» تا دستگاه کاری انجام دهد. اما شاید کاربردی‌ترین ویژگی‌اش این باشد که می‌تواند مکان شما را به‌صورت زنده روی نقشه نشان دهد. این یک گام جلوتر از نسخه‌های قبلی عینک‌های متاست که فقط آدرس خیابان را می‌دادند اما مسیر رسیدن را نه. همچنین زیرنویس و ترجمه‌ی زنده هم وجود دارد که کلمات طرف مقابل شما را به‌صورت هم‌زمان روی صفحه نمایش می‌دهد.

گفت‌وگو در عصر هوش مصنوعی

اگر با کسی که این عینک‌ها را زده صحبت کنید، هیچ نشانه‌ای نخواهید داشت که آیا پیام‌ها یا ریل‌های اینستاگرام روی صفحه‌ی او ظاهر می‌شوند یا نه؛ فقط ممکن است تماس چشمی مستقیمش را بشکند و به نمایشگر نگاه کند. این موضوع می‌تواند در دنیای واقعی آزاردهنده باشد. چه کسی دلش می‌خواهد با دوستی گفت‌وگوی عمیق داشته باشد و نداند او هم‌زمان در حال خواندن پیامک است یا نه؟

تداوم حضور

در روزگاری که بسیاری به دنبال کاهش وقت سپری‌شده جلوی صفحه‌نمایش‌ها هستند، آیا مصرف‌کنندگان واقعاً می‌خواهند نمایشگری داشته باشند که دائماً چند سانتی‌متر با شبکیه چشمشان فاصله دارد؟

به گفته مدیران متا، همین نگرانی دلیل اصلی توسعه‌ی این محصول بوده است. آنکیت برامبهات، مدیر بخش عینک‌های هوش مصنوعی متا، به CNN گفت: «ما این محصول را ساختیم تا حضور را حفظ کنیم. شاید در ابتدا متناقض به نظر برسد، اما آن را طوری طراحی کردیم که نمایشگری نگاهی باشد؛ وقتی لازم دارید جلوی شماست، چند ثانیه نگاه می‌کنید، اطلاعات می‌گیرید و بعد از مسیر کنار می‌رود. این ایده که بیشتر سر بالا باشیم و سرمان را در گوشی‌هایمان فرو نکنیم، بخش بزرگی از تجربه‌ای است که می‌خواهیم ارائه کنیم.»

سوءسابقه به سبک ری‌-بن‌های متا

مانند نسل‌های قبلی ری-بن‌های متا، همچنان این سوال هم باقی است که کاربران تا چه اندازه با داشتن عینکی راحت هستند که می‌تواند اطرافشان را ببیند و بشنود؛ چه در خانه، چه محل کار یا در کنار کودکان، به‌ویژه با توجه به سابقه‌ی لکه‌دار متا در مدیریت اطلاعات شخصی ما.

برامبهات گفت «ساخت مسئولانه» تمرکز اصلی شرکت است و اضافه کرد: «وقتی دسته‌بندی جدیدی ایجاد می‌کنید، نیاز به آموزش عمومی دارید.»

اولین آزمون واقعی این خواهد بود که متا چه‌قدر می‌تواند مردم را متقاعد کند. این عینک‌ها از ۳۰ سپتامبر در مجموعه‌ای محدود از خرده‌فروشی‌های آمریکا عرضه می‌شوند و سال آینده به‌طور جهانی عرضه خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا