سازمانها به شکلی روزافزون با مسائل اضطراری و غیرقابل پیشبینی روبهرو میشوند و در چنین شرایطی، پرسیدن سوالهای هوشمندانه به یک مهارت کلیدی برای رهبران سازمانها تبدیل شده است؛ به ویژه زمانی که مشغول تدوین استراتژی هستند. اینجا به پنج پرسشی اشاره شده که میتواند فرآیند تصمیمگیری استراتژیک شما را ارتقا بدهد.
تحقیقی و جستوجوگرانه
چه اطلاعاتی؟
کسانی که در فرآیند تصمیمگیری، بهترین عملکرد را دارند، هنگام مواجهه با یک مشکل یا فرصت، از مشخص کردن اهدافشان شروع میکنند و از خودشان میپرسند میخواهند به چه چیزی دست پیدا کنند و برای دستیابی به آن چه چیزهایی را باید بدانند و بیاموزند.
گمانپردازانه
اگر اینطور شد، چه؟
این نوع سوال پرسیدن به شما کمک میکند موقعیت موجود را به شکلی گستردهتر بررسی کنید، مساله را باز تعریف کنید و به راهکارهای مبتکرانهتری برسید.
سازنده و مولد
حالا چه؟
ارزیابی میزان دسترسی به استعداد، ظرفیت، زمان و سایر منابع به شما کمک میکند یک خط مشی برای خودتان تعیین کنید.
مفسرانه
که چی؟
پیگیری این پرسش میتواند شما را وادار کند که به شکل مستمر مسالهی اصلی را بازتعریف کنید، عمیقتر بررسی کنید و پیامدهای یک نگرش یا ایده را استخراج کنید.
ذهنگرایانه
چه چیزی ناگفته مانده؟
این سوال آخر با تردیدها، ناامیدیها، تنشهای شخصی و مقاصد پنهانی سر و کار دارد که میتواند فرآیند تصمیمگیری را از مسیر اصلی خود خارج کند.
منبع: HBR