پرسونا شخصیتی تخیلیست که برمبنای دادههای واقعی و تحقیقات بازار شکل گرفته و بخشی از مخاطب هدف برند را به نمایش میگذارد.
متخصصان بازاریابی و تولیدکنندگان محتوا از پرسونا برای تولید محتوای بهتر و انتقال مفهوم دقیقتر به مخاطب استفاده میکنند. درواقع پرسوناست که به برندها کمک میکند تصویر دقیقی از فردی داشته باشند که میخواهند او را مخاطب قرار دهند.
بسیاری از کسبوکارها پرسوناهای مختلفی درنظر میگیرند تا نمایندهی طیفهای گوناگون مشتریان در گروه مخاطب هدفشان باشد. قانون ثابتی برای اینکار وجود ندارد؛ ولی معمولا انتخاب بین ۲ تا ۵ پرسونا پیشنهاد میشود.
پرسونا دید عمیقتری از مخاطب هدف به برندها میدهد و بدون آن همیشه خطر هدردادن زمان و پول و تهیهی محصولات یا ارائهی خدمات بیمصرف وجود دارد. مهمتر از آن وقتی پرسونای مخاطب یک برند مشخص نشده، برندها نمیداند که کجا و چطور به مخاطب هدفشان دسترسی داشته باشند.
مزیتهای تعریف پرسونا
مزیتهای کلیدی تعریف دقیق پرسونا -منطبق بر یافتههای تحقیقات بازار- عبارتند از:
- دانستن چالشها، نیازها و خواستههای مشتریان
- شناخت چیزهایی که به آن اهمیت میدهند و به آن علاقه دارند
- کشف اینکه آنها زمانشان را چگونه میگذرانند
پس از دانستن این موارد است که یک برند میتواند محصول و خدمات بهتری –متناسب با نیاز مشتری- خلق کند. بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات برای این دسته از مشتریان نیز آسانتر است.
بازاریابی ارتباط مستقیمی با مردم دارد و به معنای شناخت گروه خاصی از افراد و یافتن راههایی برای برقراری ارتباط بهتر با آنهاست. پس از اینکار است که میتوان مخاطبان را به مشتری تبدیل کرد.
برای تعیین پرسونا اولین قدم جمعآوری اطلاعات زیر دربارهي مخاطب هدف است:
- سن
- جنسیت
- محل استقرار
- میزان درآمد
- میزان تحصیلات
- وضعیت خانوادگی
علاقهمندیها
و این تازه اول کار است و مرحلهی جالب، تحقیق درمورد این موضوعات است:
- هدفها و رویاها
- چالشها
- ارزشها
- ترسها
- سبکزندگی و عادتها
با دانستن همهی این موارد است که تصویر مشخصی از مخاطب هدف به دست میآید.
در قسمت بعدی این مطلب میخواهیم چند نمونه پرسونا را با هم ببینیم و به روشهای دسترسی به این اطلاعات نگاهی بیندازیم.
www.keystonevirtual.com