این روزها به مدد شبکههای اجتماعی، به راحتی میتوان خبرها را وایرال کرد و به دست همه رساند و برندها همه به دنبال همین «ویروسی» کردن خبرهایشان هستند. اما شاید دانستنش برایتان جالب باشد که اولین کمپین بازاریابی وایرال در دنیا، مربوط به دورهای است که هنوز شبکههای اجتماعی وجود نداشتند. موفقترین کمپین بازاریابی وایرال (به تایید خیلیها) در واقع مربوط به فیلم مستقل پروژهی جادوگر بلر در سال ۱۹۹۹ است.
اگر فیلم را ندیدهاید باید بگویم که داستان فیلم ماجرای سه دانشجوی فیلمساز است که در مورد یک موجود افسانهای به اسم جادوگر بلر تحقیق میکنند. بعد از مصاحبه با محلیها، آنها همراه با تجهیزاتشان در درههای بلک ناپدید میشوند و هیچوقت اثری ازشان پیدا نمیشود. یک سال بعد فیلم آنها پیدا میشود. در میان رقمهای متفاوت تولید فیلم، نویسنده و تهیهکنندگان فیلم رقم ۲۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ دلار را برای تولید فیلم عنوان کردهاند که قابل قبولتر از بقیه است.
پیش از نمایش فیلم، وبسایت جادوگر بلر ساخته شد و در سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرد. تهیهکننده و نویسندهی فیلم تصمیم گرفتند از برخی روشهای ارزان برای تبلیغات فیلمشان در این وبسایت استفاده کنند. تا ژوییهی سال ۱۹۹۹ که فیلم به نمایش درآمد، آنها ۱ میلیون دلار هزینهی تبلیغات کرده بودند.
در این وبسایت که هنوز هم وجود دارد، تاریخچهی جادوگر بلر از سال ۱۷۸۵ جمعآوری شده است. حتی ماجرای پیدا شدن فیلم آن دانشجوها و درخواست خانوادهشان از سازندگان پروژهی جادوگر بلر برای ساخت فیلم سینمایی، هم در این وبسایت وجود دارد. زندگینامه و عکسهای دانشجوهای فیلمساز و عکسهایی از جستجوهای پلیس هم در کنار مصاحبههایی با اقوام و دوستانشان در این جا دیده میشود.
www.blairwitch.com/press.html
تیم این پروژه توانست با صرف هزینهای اندک، سر و صدای زیادی زیادی درست کنند. آنها با این پرسش به تولید خبر میپرداختند که «آیا ماجرای شخصیتهای فیلم واقعی است؟»
تیم کمپین عکسهای پلیس را با جزئیات کامل، از اتومبیل دانشجویان را نیز منتشر کردند و سعی کردند در وبسایتشان ترس و هیجان را به مخاطبانشان القا کنند.
براساس گزارشها در همان هفتهی اول نمایش فیلم، جادوگر بلر توانست ۲۹ میلیون دلار درآمد کسب کند و این رقم امروز سر به فلک میکشد.
www.mwpdigitalmedia.com