گزارش

کامیار امامی مدیرعامل emrc/تحقیقات بازار درون سازمانی احتمال سوگیری در نتایج را افزایش می‌هد

تحقیقات بازار درون سازمانی احتمال سوگیری در نتایج را افزایش می‌دهد

پنل گفتگوی دی‌ام برد در الکام‌تاکز با عنوان «چرا بازاریابی و تبلیغات در ایران داده محور نیست؟» همزمان با نمایشگاه الکامپ برگزار شد. در بخشی از این پنل حاضران به بررسی نتایج اجرای تحقیقات بازار درون سازمانی پرداختند.

کامیار امامی مدیرعامل آژانس  emrc با اشاره به اینکه تحقیقات بازار درون سازمانی احتمال سوگیری در نتایج را افزایش می‌دهد، گفت: «اینکه شرکت‌ها اطلاعات تحقیقات بازار را به‌صورت درون سازمانی انجام دهند یک تجربه آزموده شده و ناموفق است. به عقیده من دو دلیل عمده برای این ماجرا وجود دارد:

دلیل اول: تحقیقات بازار یک کار تخصصی است که باید توسط متخصصین انجام شود. دلیل دوم اینکه این کار باعث بیشتر شدن هزینه برای سازمان‌ها می‌شود و در نهایت بررسی داده‌ها به‌صورت درون سازمان احتمال سوگیری در نتیجه داده‌ها را افزایش می‌دهد.

امامی در ادامه افزود: به نظرم با توجه به اینکه سازمان‌ها بودجه محدودی را برای تحقیقات بازار در نظر می‌گیرند، به نظرشان تحقیقات بازار گران است. این در حالی است که در مقابل بودجه‌هایی که به واحد مارکتینگ اختصاص داده می‌شود، بودجه تحقیقات بازاریابی واقعا ناچیز است و در نهایت تحقیقات بازاریابی یک هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است که به تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر کمک می‌کند»

تحقیقات بازار در بازاریابی فروش محور

کامیار امامی گفت: «من فکر می‌کنم که مارکترها در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک شان از داده‌ استفاده می‌کنند اما استفاده از داده‌ها به این موضوع بستگی دارد که کدام‌یک از شرکت‌ها مارکتینگ اورینتد (بازاریابی محور) و کدام‌یک فروش محور هستند.

هرچه به سمت شرکت‌هایی که فروش محور هستند حرکت می‌کنیم به نظر می‌رسد که از داده‌های داخلی و تجربه خودشان بیش‌تر استفاده می‌کنند و هرچه به سمت شرکت‌هایی حرکت کنیم که مارکتینگ اورینتد هستند می‌بینیم که از داده‌های جامع‌تری (شناخت مصرف کننده، شناخت بازار، شناخت رسانه و فعالیت تبلیغاتی رقبا) در کنار داده‌های درون سازمانی خودشان استفاده می‌کنند. درواقع همه سازمان‌ها از دیتا استفاده می‌کنند اما گستردگی و عمق آن میان سازمان‌ها متفاوت است.»

ضریب نفوذ در بین صنعت آنلاین بیشتر از FMCG است

امامی در پنل الکام‌تاکز در پاسخ به این پرسش که چه میزان از کسب‌‌وکارهایی که به شما رجوع می‌کنند آنلاین و چه میزان آفلاین هستند گفت: «مشتریان ما در emrc از همه شرکت‌ها وصنعت‌ها هستند و طیف بسیار بزرگ و گسترده‌ای را در بر دارند اما قاعدتا در FMCG به واسطه رقابت بیش‌تر، فراوانی بیش‌تری وجود دارد.

در سال‌های گذشته در کسب‌وکارهای B۲B درخواست برای تحقیقات‌بازار بیش از پیش است و به نظر من در دو سال گذشته یک پوست‌اندازی در شرکت‌ها رخ داده که سبب شده بیش از پیش به موضوع تحقیقات بازار توجه کنند»

کامیار امامی، مدیرعامل آژانس تحقیقات بازار emrc درباره ناتوانی آژانس‌ها در تلفیق داده‌ها گفت: «به عقیده من ابزار مورد استفاده در این حوزه کم و محدود نیست. ابزارهایی وجود دارد که به شناخت مصرف‌کننده، فعالیت‌های تبلیغاتی و شناخت بازار کمک می‌کند مثلا ما در emrc ابزار AD*X را برای شناخت فعالیت‌های رسانه‌ای و پایش تبلیغات،  X*TRIMو OHM را حهت برنامه‌ریزی رسانه، MA*X را برای ارزیابی تبلیغات، X*ACT را برای شناخت مصرف‌کننده و X*POS را برای شناخت بازار به شرکت‌ها ارائه می‌دهیم. به همین سبب می‌گویم که ابزار وجود دارد اما شاید در بحث تلفیق داده‌ها نیاز به تقویت داشته باشیم که ما قصد داریم به زودی محصولی با نام Insider را برای پاسخگویی به این نیاز در بازار ارائه دهیم»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا