عصر حاضر به عصر ارتباطات شهرت یافته و دانشمندان رسانه و پژوهشگران جامعه شناسی ازسالها قبل درمورد بروز و ظهور چنین دورانی که بشر توسط رسانه های جمعی قادر به ایجاد تحولات شگرفی در دوران خود می شود، نظریه های قابل اثباتی را ارائه داده بودند.
به عقیده ی جامعه شناسان تحولاتی که طی سالهای اخیر به واسطه ی توسعه ی تکنولوژی های ارتباطی و رسانه ای درجهان ما ایجاد شده بسیاری از معادلات در بخش های گوناگون را دستخوش چنین رویکردی قرارداده است به گفته ی دکتر محسنیان راد، به شکلی که دربرخی جوامع در حال گذار نظیر ایران و هند و… توسعه فناوری های ارتباطی و تکنولوژیکی گوی سبقت را از توسعه نرم افزاری و فرهنگ چنین رشد شتاب زده ای ربوده است.تلگرام یکی از پرطرفدارترین پیام رسانهایی است که طی سالهای اخیر به دلیل قابلیتهایی که درشبکه های اجتماعی و فضای مجازی فراهم کرده بود توانست کاربران زیادی را به دلایل متعدد جذب نماید و براساس آمارها حدود بیش از ۴۰ میلیون کاربر در ایران به واسطه ی این پیام رسان درفضای مجازی فعال بودند و این قشر بزرگ از جامعه ی تلگرامی مهمترین بهانه و دلیل تشکیل و ایجاد کسب و کارهایی شده است که از این طریق امکان تبلیغ، معرفی و همه ی امور مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات را با کمترین هزینه و وقت ارائه میدهد.
مینا غفوری مسول سایت و شبکه های فروشگاه اینترنتی است که در حوزه ی مزون های خانگی لباس بانوان فعالیت میکند، او با تاکید به این موضوع که در کانالهای تلگرام و پیج های اینستاگرامی فعال، طی سالهای اخیر ضمن ایجاد اشتغال برای گروه هایی که به هر دلیلی ترجیح میدادند از طریق فضای مجازی کسب و کارهای خود را معرفی و عرضه کنند، اعتماد مخاطبان به کالا و خدمات اینترنتی رشد یافته است و سهم قابل ملاحظه ای در کاهش ترددها و ترافیک شهری داشته است گفت: همچنین برای بسیاری ازافراد امکان اشتغال خانگی را فراهم کرده که حتی در حوزه ی کارهای هنری و صنایع دستی و حتی خدمات بیمه ای و… علاقمند هستند، این درحالی است که قبلاً مشتریان کمتر نسبت به خرید از فروشگاه های مجازی اعتماد داشتند چرا که درفرهنگ خرید ما مراجعه به فروشگاه و ملاحظه و بررسی دقیق آنچه قرار است خریداری شود به شدت رایج و مد نظربوده و مخاطبان سایتها و کانالها و پیج ها در شبکه های مجازی رفته رفته با این فرهنگ جدید تعامل برقرار کرده و اعتماد سازی صورت گرفته است، به نفع کسب و کارهایی بود که به این شکل فعالیت میکردند.
عبادی مدیر فروش و بازاریابی مجموعه ای است که عطریات و لوازم بهداشتی و آرایشی وارداتی و تولید داخل را از طریق شبکه های اجتماعی معرفی و به فروش می رساند، او ثبت سفارش های اینترنتی و فروش ازاین طریق را هم برای خریدار و هم برای صاحب کالا و خدمات کم هزینه تر و آسانتر میداند و میگوید: سالها در همین زمینه کار میکردیم و مشتریان دائمی هم داشتیم اما ازطریق فضای مجازی تعداد افراد و گروه های که با نوع کار ما و انواع اجناس فروشگاه آشنا شدند به مراتب بیشتر شد تا جایی که کار فروشگاه تحت الشعاع بخش فروش مجازی قرار گرفت و حتی مشتریانی که سالها برای خرید به فروشگاه مراجعه میکرند به اعتماد و شناختی که داشتند ازطریق کانال تلگرام راه ارتباطی خود را با ما حفظ و خرید کردند که البته حالا در شرایط فیلتر به دلیل مشکلات موجود تا حدود زیادی ارتباط با همه مخاطبان و مشتریان محدود شده.
مریم تقی پورروان کارشناس و مشاور درمانی معتقد است خرید در کنار موضوع رفع نیاز برای تامین آنچه مورد نیاز است گاهی پاسخگویی به نیاز و حس درونی است که شادمانی و رضایتی را برای افراد به وجود می آورد و ایجاد امکان خرید آسان برای افراد به ویژه گروه هایی که به هر دلیلی امکان حضور در اجتماع و مراکز خرید برایشان وجود ندارد قابلیتی است که امروزه از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی شاهد تحقق آن هستیم.
دکتر زارعیان مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار در گفتگو با ام بی ای نیوز در مورد جایگزینی پیام رسانهای داخلی و رویکردی که مخاطبان میتوانند داشته باشند، گفت: تلگرام به عنوان یک پیام رسان مدتها در شبکه های اجتماعی فعال بوده و اگر قصد جایگزینی سایر پیام رسانها وجود داشته بایستی از قبل دراین رابطه فرهنگ سازی انجام میشد و برای جلب اعتماد مخاطبان تمهیداتی درنظرگرفته می شد. او جایگزینی پیام رسانهای داخلی را موضوعی عادی میداند که در همه دنیا وجود داشته و البته مخاطبان با توجه به تعدد پیام رسانها نسبت به انتخاب آگاهانه آن مختار هستند.
عضو هیات رییسه انجمن متخصصان روابط عمومی نیز دراین مورد گفت: تلگرام طی سالهای اخیر علاوه بر تبدیل شدن به محل فعالیتهای کسب و کارهایی که قبلاً توان رقابت با بخش های بزرگ تر را نداشتند و ایجاد اشتغال برای بخش های وسیعی از گروه هایی با سرمایه ی کمتر برای برندهای بزرگ نیز حل خوبی برای یاد آوری و ارتباط با مخاطبان شده است. سید محسنی بهترین پیشنهاد را ایجاد فضایی رقابتی دانست که مخاطبان بتوانند پیام رسان مورد نظرخود را براساس مزیت آن انتخاب کنند.
شکری کارشناس تبلیغات و مدرس دانشگاه در حوزه ی تبلیغات گفت: موضوع اشتغال و تبلیغ در شبکه های اجتماعی که یکی از راه های آن کانالهای تلگرامی است دو موضوع متفاوت اما مرتبط به یکدیگر هستند. طی سالهای اخیر برخی شرکتها به دلایل متعدد تبلیغات فضای مجازی را بر سایر جنبه های تبلیغ ترجیح داده اند و همچنین برخی مشاغل این عرصه را به دلیل کم هزینه بودن و تعداد بالای مخاطبان برای معرفی و فعالیت خود انتخاب کردند که موضوع اختلات تلگرام در هر دو مورد تاثیرات خود را بر جای گذاشته است.
وی میگوید: در تمام دنیا امروزه حتی فعالیت های مالی و بانکی نیز از طریق ابزارهای ارتباطی شناخته شده و مورد اعتماد جامعه انجام می شود که نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت.
در هر صورت از دیدگاه مارکتینگ، کسب و کارهای زیادی در همه شهرهای بزرگ و کوچک از طریق پیام رسان تلگرام به عنوان رسانه ای پرطرفدار، فعالیت دارند و ایجاد اشتغال و تسهیل خرید و فروش و حتی تبلیغات ارزانتر از ابتدایی ترین ویژگی ها و مزیتهای آن به شمار می رود که کاربران زیادی را هنوز با توجه به مشکلات و محدودیتهای موجود به عنوان مخاطب حفظ کرده است.