بستهبندی یکی از مهمترین نقاط تماس برندها و مصرفکنندگان است، اما آیا همهی محصولات به بستهبندی دیگری به جز خود محصول نیاز دارند؟
چندوقت پیش آلن وُرمن با راهانداختن کمپین (#NOBOXTOOTHPASTE)پرسشی دربارهي جعبههای کوچک مقوایی خمیردندان و کارایی آنها مطرح کرد. ماجرای این بستهها این است که پس از خرید و هنگام استفاده از خمیردندان دور انداخته میشوند و این در حالیست که خود خمیردندان در تیوپش محافظت میشود و نیازی به محافظ بیرونی ندارد. ظاهرا این بستهها که هزینهی تولید و قیمت تمامشدهی محصول را برای مصرفکننده بالا میبرند، تنها کارکردشان زیباییست؛ چون قدرت محافظت چندانی هم ندارند.
آلن که این پرسش را مطرح کرده بود، میخواست بداند چه فرد یا سازمانی میتواند مشکل را حل کند. او در میان پاسخهای پیشنهادیاش به کشور ایسلند رسیده بود که به عنوان دومین کشور دوستدار محیط زیست شناخته میشود. ایسلند تنها کشوریست که در آن ۹۰٪ خمیردندانها بسته ندارند و با تیوپ فروخته میشوند. البته این ماجرا همیشه در این کشور با این روال نبوده است. از یک زمان به بعد مردم سعی کردند تولید زبالههایشان را کاهش دهند و دلایلشان برای این کار گرمشدن تدریجی کرهی زمین، کیفیت زندگی خودشان و محافظت از جانوران بوده است؛ به این خاطر که ما فقط یک کرهی زمین برای زندگی داریم. این رفتار مردم باعث شد سیاستمداران و شرکتها نیز تغییراتی را به وجود بیاورند.
درواقع تغییر عادت در مصرف کالاهاست که شرکتها را تشویق میکند به تولید محصولات به شکلی دیگر بپردازند. آلن در این کمپین میگوید «با خرید خمیردندانهای بدون جعبه، تولید جعبه کم میشود و میتوان امیدوار بود که یک روز تمام خمیردندانها بدون جعبههای مقوایی عرضه شوند.» به نظر او سیاستمداران و شرکتها پس ازخواستِ مردم قرار میگیرند.
ویدیوی اصلی کمپین آلن، بیش از ۴میلیون بار در فیسبوک دیده شده است.