گزارش

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی اکسپرس منتشر شد/هزار مقصد

«دیجی‌اکسپرس» بازوی لجستیکی دیجی کالا سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون بسته به ۲ هزار و ۲۶۰ نقطه شهری و روستایی تحویل داده است. براساس گزارشی که دیجی اکسپرس منتشر کرد، سالانه ۶۰۰ میلیون بسته در ایران توسط این شرکت توزیع می‌شود. این موارد بخشی از گزارش هزار مقصد؛ گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی اکسپرس است که   با حضور مدیران ارشد دیجی کالا، خبرنگاران و فعالان حوزه لجستیکی کشور رونمایی شد. در ادامه گزارشی از مراسم رونمایی گزارش سال دیجی اکسپرس را می‌خوانید.

«سعید محمدی»، مدیرعامل گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا در مراسم رونمایی گفت: هزینه‌های صنعت لجستیک در ایران را بین ۱۵ تا ۱۶درصد از تولید ناخالص داخلی دانست و گفت: لجستیک، هزینه‌های مرتبط با انبارداری، پردازش و هر نوعی از جابه‌جایی است که در کشورهای توسعه‌یافته، عددی بین ۸ تا ۱۰درصد برای آن صرف می‌شود. مثلا در کشور پهناور و توسعه‌یافته آمریکا، این عدد، ۸ و نیم درصد است. در کشورهای درحال توسعه نیز این عدد بین ۱۲ تا ۲۰درصد است.

وی افزود: این عدد در کشور چین با حجم بزرگِ تراکنش‌های مالی، حدود ۱۴ و نیم درصد است. اما هزینه‌های لجستیک در کشورهای کمتر توسعه‌یافته یا توسعه نیافته، بین ۲۰ تا ۳۰درصد است و البته کشورهایی هم هستند که تا ۴۰درصدِ جی پی تی خود را خرج لجستیک می‌کنند.

«سعید محمدی»، مدیرعامل گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا بیان کرد: شاید کشور ما در نگاه اول در هزینه‌های لجستیک در جای بدی قرار نگرفته باشد و تقرییا مانند چین هزینه می‌کنیم. اما وقتی به قیمت حامل‌های انرژی می‌پردازیم که در کشور ایران قیمت‌گذاری صحیحی ندارد، درمی‌یابیم که درصد هزینه‌های لجستیک در ایران در جای درستی قرار نگرفته است و عدد بالاتری از این خواهد بود و ما را در جایگاه ضعیف‌تری از جایگاه فعلی قرار می‌دهد.

او با بیان اینکه در ایران متولی واحدی برای قانون‌گذاری در حوزه لجستیک نداریم، گفت: بخشی از قوانین حوزه لجستیک در وزارت بازرگانی،  وزارت بهداشت و بخشی هم در وزارت راه و شهرسازی مشخص می‌شود. درنتیجه هر کدام از وزارت‌خانه‌ها قوانین خودشان را به سازمان‌ها تحمیل می‌کنند. اما لجستیکی که بین ۸ تا ۳۰درصد هزینه‌های جی‌پی‌تی هر کشوری را به خود اختصاص می‌دهد، لیاقت این را دارد که یک متولی واحد داشته باشد.

بیش از ۹۰درصد سفارش‌های دیجی‌اکسپرس به موقع می‌رسد

مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی کالا و عضو هیئت مدیره دیجی اکسپرس در مراسم رونمایی گفت: امروز بیشتر از ۹۰درصدِ سفارش‌های دیجی اکسپرس در زمانی که به مشتری‌هایمان قول دادیم، به دستشان می‌رسد.

طباطبایی درباره نقش دیجی اکسپرس در دیجی کالا گفت: بخش عمده‌ای از وظیفه سریع‌تر رساندن کالا در دیجی‌کالا توسط دیجی‌اکسپرس انجام می‌شود و هر سال تلاش می‌کنیم مدت زمان ارسال و آفرهای انتخابی به مردم را در هنگام سفارش‌هایشان کمتر و کمتر کنیم. ما امروز با سه و نیم روز آفر به ۲هزار و ۵۰۰شهر و روستای ایران سفارش می‌فرستیم.

وی افزود: امروز تلاش می‌کنیم با بهبود و توسعه سرویس‌ها و سرمایه‌گذاری‌ در حوزه لجستیک، فضا را برای ورود رقبایمان سخت‌تر و سخت‌تر کنیم. ما همچنین به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های خودمان را که توسعه یافته، در اختیار باقی شرکت‌ها و فروشندگانمان قرار دهیم تا آن‌ها نیز بتوانند از این سرویس بهره بگیرند.

طباطبایی بیان کرد: ما از طریق دیجی اکسپرس برای توسعه عدالت اجتماعی در کشور نقش کوچکی ایفا کرده‌ایم؛ چون افراد بسیاری در دورافتاده‌ترین شهرها یا روستاهای کشور می‌توانند محصولات و کالاهای پایتخت را با همان قیمت‌ها و با خیال راحت سفارش بدهند.

دسترسی به کمدهای هوشمند برای دریافت کالا

ارسال سه میلیون بسته در یک ماه!

علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجی اکسپرس و عضو هیئت مدیره گنجه و آپتایم یکی دیگر از سخنران مراسم رونمایی گفت:

در ۱۰سال گذشته، دیجی کالا زیرساخت‌های لجستیکی خود را توسعه داده و خود را با انتظارات مشتریانش هماهنگ ساخته است. در سال ۱۴۰۱ تیم لجستیک دیجی کالا به دیجی اکسپرس منتقل شد. به طوری که اگر در گذشته حداکثر ۴۰۰نفر می‌توانستند از این سرویس استفاده کنند. امروز ۸۰هزار سفارش در روز برای مشتری‌ها ارسال می‌شود.

امروز در سایت دیجی‌کالا می‌توانید به شکل تحویل حضوری هم خرید انجام دهید و این امکان را می‌دهد کالا را از محل‌هایی که ۲۴ تا ۴۸ساعت در آن باقی می‌ماند، تحویل بگیرید. یکی از استراتژی‌های ما گسترش همین مراکز است. همچنین هر فردی که از خانه خارج می‌شود، در  فواصل ۲۰۰ یا ۵۰۰متری می‌تواند به لاکرهای هوشمند دسترسی پیدا کند و بسته خود را از آنجا تحویل بگیرد و ما به توسعه این مراکز پرداختیم.

ما در سال ۱۴۰۰ چیزی به نام تحویل حضوری نداشتیم. درحالی که ۶درصد از سفارش‌ها در سال ۱۴۰۲ به صورت تحویل حضوری انجام شده است. روشی که در طول یک سال و نیم گذشته برای مشتری‌ها جذاب بوده است.

تحویل همین امروز را هم در تهران راه‌اندازی کردیم که در سال ۱۴۰۲ سه درصد بوده است. اما امروز ۱۰درصد سفارش‌ها در تهران، تحویل امروز است. اتفاقی که آن هم در یک سال اخیر افتاده است.

رکوردهایی هم داشتیم: در یک روز ۱۵۰هزار بسته را دیلیور کردیم. در سال ۱۴۰۲ سی میلیون بسته را دیلیور کریم. شلوغ‌ترین ماه ما ارسال، سه ملیون بسته بوده است. مهم‌ترین نکته هم اینجاست که هرچیزی را که به موقع گرفتیم، به موقع تحویل دادیم. این چیزی بوده است که روی آن تمرکز کردیم.

نگاه ویژه دیجی کالا به حوزه لجستیک

«علی مرزبان»، مدیر عملیات دیجی‌کالا یکی دیگر از سخنران رویداد رونمایی از گزارش سالانه دیجی اکسپرس گفت: همیشه حوزه لجستیک در دیجی‌کالا موضوع پررنگی بوده است. درواقع اضافه شدن گروه‌های محصولی‌ جدید، افزایش فروشندگان و مشتری‌ها، لزوم کاهش زمان رسیدن کالاها به دست مشتری‌ها و …، موضوع لجستیک را به موضوع جدید و پیچیده‌ای تبدیل کرد که به طراحی جدیدی نیاز داشت و باید زیرساختی فراهم می‌کردیم.

در این میان، با وجود چالش‌های پیش رو از جمله ناترازی انرژی در کشور، نبود نیروی انسانی مورد نیاز، ناوگان فرسوده و حاشیه سود پایین در این صنعت و … به نظر می‌رسید هیچ راه حلی وجود ندارد به جز اینکه تحولی اساسی اتفاق بیفتد تا بتواند بهره‌وری را در سطح دیگری تجربه کند. از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و رقابت و کاهش قدرت خرید جامعه و … ما باید بیشتر از قبل هزینه‌ها را کنترل می‌کردیم تا بتوانیم هزینه‌های عملیاتی را کاهش بدهیم. همه این‌ها باعث شد که به دیجی اکسپرس به عنوان کسب و کار الکترونیک نگاه کنیم و منابع زیادی را برای این حوزه بگذاریم و تلاش کنیم با کمک تمام شرکت‌های فعال در حوزه لجستیک، به این موضوع نگاهی جدید داشته باشیم. به همین دلیل، کم کم ایده دیجی اکسپرس به عنوان بیزنس مستقل لجستیک پررنگ شد و شکل گرفت.

مهیار محمدی مدیر بازاریابی دیجی‌اکسپرس  با حضور در پنل رویداد رونمایی از گزارش سالانه گفت: در صنعت لجستیک، شرکتهای انگشت شماری می‌توانند به صورت مکانیزه بسته‌ها را دسته بندی کنند. دستگاه پارسل دیجی اکسپرس با ظرفیت قابل توجه‌ای که دارد، می‌تواند بیش از ۶۵ میلیون بسته را در سال از هم تفکیک و بسته بندی کند. در حال حاضر بزرگترین مشتری ما دیجی کالاست اما پیش بینی می‌شود که تا پایان سال حداقل ۲۰٪ درآمدمان از مشتریان غیردیجی‌کالایی باشد.

برای مطالعه کامل گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی اکسپرس به  لینک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا