خبر

گزارش سال ۹۹ اتحادیه کسب وکارهای مجازی

ام بی ای نیوز: سال ۱۳۹۹ سال بسیار پر تلاطمی برای کسب وکارهای آنلاین بود. وجود ویروس کرونا بر روی بسیاری از کسب وکار ها تاثیر مثبت و منفی به سزایی داشت.اتحادیه کسب وکار های مجازی به عنوان تنها تشکل رسمی کسب وکار های آنلاین در سال ۱۳۹۹ توانست اعضای خود را به میزان ۲۵۲۰ افزایش دهد. در سال ۱۳۹۹ پس از گذشت حدود چهار سال از فعالیت اتحادیه توانست به بیش از ۸۰۰۰ شکایت رسیدگی کند و همچنین فعالیت‌های مهمی نظیر تعیین ضوابط خاص رسته‌های شغلی و راه اندازی سامانه تامین اجتماعی برای مشاغل دور کار را انجام دهد. این گزارش جهت نشان دادن بخشی از تلاش‌های صورت گرفته توسط این اتحادیه منتشر شده است. به طور قطع سال سختی را کسب و کار های آنلاین پشت سر گذاشتند و اتحادیه هم از این امر مستثنا نبوده و در صورت قصور و کوتاهی در این سال از همگان پوزش طلبیده و منتظر دریافت نقد و تحلیل کارشناسان خواهیم بود.در راستای تحقق ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و تاکید بر تشکیل اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اتحادیه مذکور فعالیت خودرا از آبان ماه سال ۱۳۹۶ بطور رسمی در جهت حمایت از کسب و کارهای اینترنتی کشور، تسهیل و تسریع بخشیدن در رشد و توسعه کسب و کارهای مجازی آغاز نموده است.اعضای هیئت مدیره این اتحادیه متشکل شده از: محمد کرمی (ریاست اتحادیه ) ، حمید محمدی ( نایب رئیس اول) ، شهرام شاهکار ( نایب رئیس دوم)، رضا الفت نسب ( خزانه دار) و (فرشاد وکیل زاده دبیر)اتحادیه کسبوکار های مجازی در سال ۱۳۹۹ با وجود تمامی مشکلات و چالش‌هایی که برای کسبوکار ها به وجود آمده بود توانست رکورد صدور پروانه کسبرا بشکند و اقدام به صدور ۱۱۱۴ فقره پروانه کسب نماید. این درحالی است که اتحادیه در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۱۸ و در سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۲۲ فقره پروانه کسب را صاور نموده بود.رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار های مجازی در این باره میگوید:عملکرد اتحادیه در بخش‌های مختلف نظیر رسیدگی به شکایات و همچنین مطالبه گری های صورت گرفته از سازمان‌های دولتی از عوامل مهم و تاثیر گذاری است که کسب و کارها به عضویت در این اتحادیه علاقه مند شوند. نکته مهم این است که اتحادیه مطابق قانون می‌تواند با کسانی که اقدام به دریافت پروانه کسب ننموده اند برخورد کند اما کسبوکار ها به اتحادیه همیشه به عنوان یک حامی نگاه میکنند. موضوع کرونا و گسترش کسب وکار اینترنتی در این سال نیز از دیگر عوامل افزایش تعداد پیوانه کسبدر این سال می باشد.زمستانی گرم برای کسبوکار های مجازیپراکندگی پروانه های کسبصادر شده به نسبت فصل های سال ۱۳۹۹ نشانگر آن است که در فصل زمستان و بهار اتحادیه کسب وکار های مجازی تعداد بیشتری پروانه کسبرا صادر گردیده است. حذف مرحله ۴۵ مالیاتی کشور و همچنین آنلاین بودن فرآیندهای ثبت نام میتواند از علل اصلی این تعداد باشد.شهرام شاهکار عضو هیئت مدیره اتحادیه کسبوکار های مجازی نیز در این باره میگوید:در سال ۹۹ کسب وکارهای آنلاین سال سختی راتجربه کردند و اتحادیه کسب وکار های مجازی نیز از این امر مستثنی نبود. شیوع ویروس کرونا بر خلاف انتظار بسیاری از مردم نه تنها موجب رشد تمام کسب وکار های مجازی نشده است بلکه برای بسیاری از آنها، چالش‌ها و نگرانی‌هایی را ایجاد نموده است. کسب وکار های مجازی محدود به چند رسته خاص نمی‌شود و همانطور که در برخی موضوعات کسب و کار هایی جدید شروع به فعالیت نمودند، تعدادی رشد کرده‌اند و بسیاری از کسب وکار های به فعالیت خود خاتمه دادند. اتحادیه کسب وکار های مجازی در این سال توانست قدم‌های مثبتی را جهت تسهیل کار کسب وکار های عضو خود بردارد و همین امر نیز سبب توجه بیشتر کسب وکار ها به عضویت در این اتحادیه شده است.تهران باز هم در صدر تعداد صدور پروانه های کسب میزان پراکندگی پروانه‌های کسبصادر شده به نسبت استان های ایران به ما نشان می‌دهد که تهران با ۵۹۰ فقره پروانه کسب بیشترین سهم از پروانه های کسبصادر شده را به خود اختصاص داده است. مطابق سال ۱۳۹۸ اصفهان بعد از تهران بیشترین میزان صدور را دارا میباشد و پس از آن کسبوکار های استان خراسان رضوی توانستند خلاف سال گذشته از استان فارس تعداد بیشتری پروانه کسبرا به خود اختصاص دهند.سیستان بلوچستان و بوشهر کمترین درخواست صدور پروانه کسب را به نسبت باقی استان ها از این اتحادیه داشته اند.عرضه انواع کالا و خدمات بیشترین سهم را از میان رسته ها داراستاتحادیه کسبوکار های مجازی در سال ۱۳۹۸ در ۵ رسته و در سال ۱۳۹۹ در ۷ رسته اقدام به صدور پروانه کسبنموده است. مطابق آمار های این اتحادیه عرضه انواع کالا وخدمات و عرضه انواع کالا بیشترین متقاضی را در میان رسته ها دارا میباشند.سامانه خدمات بر خط پیامدهی و سامانه معاملات آنلاین طلا از جمله رسته هایی می باشند که در سال ۱۳۹۹ به این اتحادیه اضافه شده اند.کاهش دو درصدی سهم بانوان از پروانه های کسبدر سال ۱۳۹۹ به نسبت سال ۱۳۹۸ میزان دریافت پروانه کسب توسط بانوان دو درصد کاهش یافت.نارنین دانشور، مدیر عامل و بنیانگذار تخفیفان در این باره می‌گوید:سال ۹۹ سال بسیار سخت تری نسبت به قبل بوده که محافظه کاری در میان آدم ها برای شروع یک کسبوکار بیشتر بوده و در عین حال مشکلاتی که خانم ها با آن بیشتر روبرو هستند نظیر نتورکینگ و جذب سرمایه به نسبت آقایان پر رنگ تر بوده.سختی شرایط کسب و کار در عین حال مسائل و مشکلاتی که از قبل نیز وجود داشته مزید بر علت شده تا بانوان جایگاه محافظه کارانه بیشتری را در پی گیرند. و از حیث دریافت پروانه کسب درصد کمتری را نسبت به سال گذشته داشته باشند.اتحادیه کسبوکار های مجازی در دو نوع پروانه های کسبخود را صادر میکند که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کسانی که به صورت حقوقی اقدام به دریافت پروانه کسبنموده اند ۱۲ درصد کاهش داشته اند که این میتواند بیانگر آن باشد که کسبوکار های نوپا و کوچک که هنوز اقدامی برای ثبت شرکت نیز نکرده اند علاقه بیشتری به دریافت پروانه کسباز این اتحادیه داشته اند.اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی از سال ۱۳۹۸ بخش بازرسی را به قسمت نظارتی خود اضافه نموده که کارشناسان بازرسی این اتحادیه با توجه به چک لیست قوانین صنفی از کسب وکارهای عضو و دارای پروانه کسب به صورت ۳ ماهه بازرسی می نماید. و در صورت تخلف از سوی کسب وکار اقدامات قانونی لازم معمول می گردد.این اتحادیه در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۲۵۴ عدد بازرسی را انجام داده که در نمودار روبرو وضعیت بازرسی های انجام شده مشخص می باشد.همچنین تعداد کل کلیک بر روی نماد اتحادیه ۱.۴۹۵.۱۵۴ عدد می باشد که سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد از این کلیک ها را تشکیل میدهد. افزایش کلیک بر روی نماد اتحادیه میتواند به منزله توجه بیشتر مخاطبین به کسب و کار هایی باشد که از اتحادیه کسبوکار های مجازی اقدام به دریافت پروانه کسب نموده اند باشد. و بتوانند خریدی ایمن و مطمئن را تجربه نمایند.یکی دیگر از اقدامات ثابت و مهم اتحادیه از زمان تاسیس تا به امروز احصاء مشکلات کسبوکار های آنلاین و استارتاپ ها و بررسی آن ونهایتا مکاتبه با سازمان های مختلف جهت رفع موانع بوده است. خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ باتوجه به مسائل و مشکلات بسیاری که به وجود آمد، اتحادیه توانست گام های مثبتی را جهت تسهیل امور برای کسبوکار هارا بردارد.مطابق ماده ۷۲ قانون نظام صنفی ،خریداران و مصرف‌کنندگان و همچنین بازرسان و ناظران موضوع ماده(۵۲) این قانون می‌توانند شکایت یا گزارش خود را درمورد تخلفات موضوع این قانون به اتحادیه‌های ذی‌ربط تسلیم، ارسال یا اعلام دارند.اتحادیه‌ها موظفند حداکثر ظرف ده روز شکایت یا گزارش تخلف دریافتی را مورد بررسی قرار دهند و درصورت احراز عدم تخلف فرد صنفی و یا انصراف شاکی پرونده را مختومه نمایند و درصورت احراز تخلف و یا اعتراض شاکی، پرونده را در مرکز استان به سازمان تعزیرات حکومتی و در شهرستان‌ها به ادارات تابعه سازمان مذکور تسلیم نمایند. سازمان تعزیرات حکومتی و ادارات تابعه در شهرستان‌ها مکلفند حداکثر ظرف دوهفته در جلسه‌ای با دعوت از شاکی و متشکی‌ به پرونده رسیدگی و طبق مفاد این قانون حکم مقتضی را صادر نمایند.اتحادیه کشوری کسب وکار های مجازی به عنوان تنها مرجع ذیصلاح بررسی شکایات در کشور در سال ۱۳۹۹ اقدام به بررسی ۸۹۹۷فقره شکایت نموده است . این در حالی است که مجموع شکایات در سال های گذشته کمتر از این تعداد بوده است.استقبال مردم به تجارت الکترونیک و همینطور وضعیت نا به سامان بازار جهت تامین کالا و افزایش روز افزون قیمت ها از عوامل موثر در افزایش شکایات می باشد.غلامحسین بشیر نژاد نایب رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه کسبوکار های مجازی می‌گوید:کمیسیون رسیدگی به شکایات طبق مرامنامه و سند چشم انداز تدوین شده خود، توانست در سال ۱۳۹۹ به مشکلات و نارضایتی های واصله در اولین زمان ممکن رسیدگی کند و در تمام مراحل خود را متعهد و مسئول می داند تا ضمن تامین خواسته ارباب رجوع در چهار چوب قوانین، خاطره ناخوشایندی از کسب و کارهای مجازی نداشته باشد و خداوند را شاکریم که در سال ۱۳۹۹ این اتفاق تا حد خوبی به مرحله اجرا درآمد.کسبوکار های مجازی در ایام کرونا چالش های زیادی را پیش رو داشتند که با توجه به موضوع کسبوکارشان برای آنها کم و زیاد بوده است. اتحادیه کسبوکار های مجازی در آماری به دست آمده از کسب وکار های عضو خود توانست میزان رشد و زیان کسبوکار ها را به این ترتیب نمایش دهد.بابک سهرابی بنیانگذار و مدیر عامل جاجیگا در این باره می‌گوید:درسال ۱۳۹۹ عملا استراتژی کسب وکارهای آنلاین حوزه گردشگری از استراتژی رشد که یک ضرورت هست به استرتژی بقا تغییر پیدا کرد و این عاقلانه ترین کاری بود که در آن دوران میتوانست انجام شود تا این شرایط به پایان برسد. و کسبوکار هایی که در این ایام بقا پیدا کردند و توانستند ادامه دهند به امید شروع یک جریان رشد دیگر ادامه میدهند. هر چند این چالش بزرگی بوده است چون استارتاپ ها و فضای استارتاپی ماموریت اصلیشان رشد است و وقتی این تغییر میکند به تمام آنها سخت میگذرد.اتحادیه کسبوکار های مجازی در سال ۹۹ توانست گام های زیادی را در جهت کمک به اکوسیستم آنلاین ایران و حمایت از کسبوکار های انجام دهد که در این گزارش به بر خی از آنها پرداخته ایم :هفته های خرید اینترنتی: هر هفته یکی از استان‌های ایران میزبان تمامی کسب‌وکارهای مشارکت کننده در این رویداد خواهد بود.این یک فرصت مناسب برای تمامی ذی نفعان در عرضه محصولات و ارائه خدمات به تمام ایران و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان است. کسب‌وکارهای آنلاین در این میان، نقش بسزایی دارند.اتحادیه کسب وکار های مجازی که در سال ۱۳۹۹ این طرح را آغاز کرد توانست در سال گذشتهدر سه استان هفته های خرید اینترنتی را با حضور کسب وکار های فعال اکوسیستم برگزارنماید.مطابق آمارها ی دریافتی نزدیک به ۱۰۰ کسبو کار برای شرکت در این رویداد ثبت نامه کرده‌اند.حمید محمدی نایب رئیس اتحادیه کسبوکار های مجازی در باره هفته های خرید اینترنتی می‌گوید:مهمترین اثر طرح هفته‌های خرید اینترنتی از نظر من توسعه خرید و فروش آنلاین به سراسر ایران است. معرفی ظرفیت اقتصاد دیجیتال به سراسر کشور و استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی برای مبادلات، قطعا یکی از سریع‌ترین مسیرها برای دستیابی به عدالت اجتماعی و همینطور تمرکززدایی است.در سال ۹۸، بیش از ۱۲ هزار روستای کشور خرید اینترنتی انجام دادند. این یعنی مشتری‌ای که در یک روستای دور کشور زندگی می‌کند به همان کالا و خدمات و با همان قیمتی دسترسی دارد که مشتری تهرانی دسترسی دارد. این اتفاق اولین باری است که در تاریخ کشور رخ می‌دهد. از سمت کسب‌وکارها هم به همین ترتیب است. امروز یک کارگاه صنایع دستی در روستایی در جنوب خوزستان به بازاری به وسعت ایران دسترسی دارد و فقط کافی است کالای باکیفیت تولید کند تا یک کسب‌وکار بزرگ بسازد و ارزش‌آفرینی کند.علی رغم تمام اتفاقات خوبی که در چند سال اخیر افتاده است و سطح آگاهی‌ای که به طور چشمگیر افزایش پیدا کرده است اما آمارها می گویند که همچنان نیمی‌ از مشتریان و کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم ها از تهران هستند. این بدان معنی است که ما هنوز موفق نشده‌ایم که این ظرفیت را به بخش های وسیعی از کشور معرفی کنیم. بخش‌هایی که اتفاقا اثرات و مزایای این پلتفرم‌ها برای آن‌ها بسیار بیشتر از شهروندان شهرهای بزرگ کشور است. طرح هفته‌های خرید اینترنتی اگر به درستی و با جدیت انجام شود و همه بازیگران و نهادهای مرتبط اهمیت آن را درک کنند، می تواند زمینه‌های این گسترش را ایجاد کنداز سمت دیگر، ورود کرونا به زندگی برای همیشهسبک زندگی و فرایند تأمین نیازهای همه ما را تغییر داد. خرید اینترنتی، رفتاری که تا همین چند سال پیش موضوعی بیگانه برای بسیاری از مردم بود حالا به واسطه فراهم شدن بسترهای نوآورانه و فناورانه به یکی از ملزومات زندگی دیجیتال تبدیل شده است و رفته رفته جای خود را در زندگی روزمره ما تثبیت می‌کند.در شرایطی به سر می‌بریم که از یک سو، بازارهای فیزیکی به دلیل شرایط حاکم بر کشور و جهان با خطر تعطیلی و حتی نابودی دست به گریبانهستند و از دیگر سو، رفتار هر کدام از ما به عنوان شهروند و مسئولیت اجتماعی همه ما به عنوان یک جامعه‌ی در حال توسعه می‌تواند آینده امواج مختلف خیزش انتشار کرونا و همچنین نمایش فرهنگ جمعی ایران در عرصه خرید و فروش آنلاین را تعیین کند و تغییر دهد.هفته های خرید اینترنتی، طرح کارآمدی است که به پیشنهاد اتحادیه کسب و کارهای مجازی آغاز به کار کرد و دیجی‌کالا از اولین مشارکت‌کنندگان آن بود. این طرح که بیش از هرچیز همزمان و به دلیل موج های مختلف کرونا به مرحله اجرا در آمده است می تواند با فراخواندن تمامی خریداران و فروشندگان به نیاز متقابل بازار در روزهای کرونایی ایران پاسخ دهد. یکی از نقاط قوت این طرح، مشارکت کسب و کارهای فعال محلی در بستر آنلاین در این طرح است.اکنون بیش از ۷۵ میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند و با نگاهی خوش بینانه می‌توان گفت که در آینده سهم ایران از خرده فروشی آنلاین بسیار بیشتر از امروز خواهد شد؛ رخدادی که می‌تواند سیاستگذاری‌های کلان در زمینه بهداشت و سلامت را نیز تحت تأثیر قرار دهد. ما باور داریم که می توانیمبا تلاش جمعی و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و استفاده از قابلیت های تکنولوژیک پلتفرم های ایرانی، خرید و فروش آنلاین در ایران را هم تراز کشورهای بزرگ جهان به عنوان فرهنگی مثبت، سازگار با محیط زیست و رفتاری ایمن، مقرون به صرفه و هوشمند معرفی کنیم.پویش از خانه بخریم: اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با شیوع گسترده ویروس کرونا در اسفند سال ۱۳۹۸ و فروردین سال ۱۳۹۹ در راستای ترغیب مردم به کاهش تردد و عدم تجمع در مراکز فروش، فروشگاه ها و…. و جلوگیری از شیوع گسترده تر ویروس کرونا اقدام به برگزاری پویش از خانه بخریم نمود.اتحادیه کسب و کارهای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اسفندماه سال ۱۳۹۸ اقدام به دعوت کسب وکارهای مجازی در همه ی حوزه های صنفی عضو، دارای پروانه کسب و غیر عضو، فاقد پروانه کسب نموده است که با حضور ۱۰۹ کسب و کار غیر عضو و ۳۵۰ کسب و کار عضو و در مجموعه ۴۵۹ کسب و کار رسمی در حوزه فضای مجازی (سایت و اپلیکیشن) در اوایل سال ۱۳۹۹ به مردم سراسر کشور خدمت رسانی نموده اند که این طرح با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه گردید.اتحادیه کسب وکارهای مجازی با حمایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موفق به معرفی طرح مذکور و بالطبع معرفی و کمک به رشد کسب وکارهای مجازی به واسطه تبلیغات صدا و سیما نموده است.راه اندازی سامانه بیمه تامین اجتماعی برای شاغلین دورکار کسب و کارهای مجازی: یکی از فعالیت های مهم اتحادیه در سال ۱۳۹۹ مربوط به راه اندازی سامانه بیمه تامین اجتماعی برای شاغلین دور کار کسبوکار های مجازی می باشد. این سامانه با حضور جمعی از خبرنگاران فعال اکوسیستم در تیر ماه سال ۱۳۹۹ افتتاح گردید.رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکار های مجازی در این باره می‌گوید:خیلی از کسب وکار ها با افراد مختلف به صورت دورکاری فعالیت میکردند که تا قبل از راه اندازی این سامانه رابطه کارفرما/کارگری از نظر تامین اجتماعی مابین آنها وجود داشته و کسبوکار ها در مواردی مشمول جریمه میشدند. اما بعد از افتتاح این سامانه شرکت ها میتوانند افراد دورکار خود را معرفی نموده و از این جریمه در امان باشند. همچنین افراد دورکار نیز میتوانند خودرا در این سامانه بیمه نمایند و تفاوت آن هم با بیمه خویش فرمادرج عنوان دورکار در فضای مجازی می باشد. درج این عنوانسبب آن میشود که در آینده سابقه کاری مرتبط و تایید شده برای افراد دورکار محسوب بشود.در این خبر به بخش های مهمی از گزارش سالیانه اتحادسه کسبوکار های مجازی پرداخته ایم. لطفا جهت دریافت فایل pdf گزارش و مطالعه کامل آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا