رتبه بندی شرکت ها و کانون های تبلیغاتی یکی از مهترین موضوعاتی است که طی هر سال در صنعت تبلیغات مطرح می شود و مبنای مشارکت کانون ها دراجرای طرح های تبلیغاتی سطح شهر قرار می گیرد و البته این مساله باعث مطرح شدن انتقادات و اختلاف نظرهایی بین دست اندرکاران و صاحبان کانون های تبلیغاتی درمورد موضوعات مرتبط با قیمت گذاری ها و شاخص های انتخاب این کانون ها شده است که بهانه ی مصاحبه ی “ام بی ای نیوز” با صابر فرزام معاون تبلیغات سازمان زیباسازی شده است و آنچه در ذیل می خوانید حاصل این گفتگو است:
هرسال طرح رتبه بندی کانون های تبلیغاتی و فرهنگی برمبنای شاخص هایی که طبق آیین نامه سازمان زیباسازی مشخص شده اند توسط مراکز علمی و دانشگاهی و اعضای هیات علمی این مراکز بدون دخالت و اعمال نظر مستقیم سازمان زیباسازی اجرا می شود و براین مبنا پروژه واگذاری باکس های تبلیغاتی به کانون هایی که موفق به کسب رتبه های مورد نظر شده اند اجرایی می شود، معاون تبلیغات سازمان زیباسازی ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: هریک از شرکت هایی که تمایل داشته باشند در طرح رتبه بندی شرکت داده می شوند بر اساس آیین نامه در جریان شاخص های مد نظر قرار می گیرند.
بالاترین امتیاز رتبه بندی شاخص ها هزار است که شرکت هایی که در این امتیازدهی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ امتیاز کسب نمایند در رتبه ی اول و امتیاز ۶۰۰ تا ۸۰۰ رتبه ی ۲ و امتیاز کمتر از ۳۰۰ رتبه ی ۴ را دریافت می کنند و شرکت های دریافت کننده تا سقف رتبه ی سوم امکان مشارکت در مناقصه و طرح های واگذاری باکس های تبلیغاتی را کسب می کنند و رتبه های پایین تر فقط می توانند در اجرای طرح ها با این شرکت ها همکاری و مشارکت داشته باشند.
فرزام در مورد چگونگی رفع مشکل ایجاد انحصار دراین شرایط گفت: تا زمانی که امکان ارزیابی همه ی آژانس ها و کانون های تبلیغاتی فراهم است انحصاری ایجاد نخواهد شد و البته باید در نظر داشت که شاخص های ارزیابی بر اساس اصول علمی دانشگاهی صورت می گیرد و یک سری شاخص هایی نظیر سابقه ی فعالیت و توان مالی، کسب گواهی نامه های داخلی و خارجی و همچنین صلاحیت های عمومی و نیز درصد به کارگیری افراد متخصص در حوزه ی تبلیغات دراین کانون ها مدنظر قرار دارد، چراکه باکس های تبلیغاتی امانت هایی محسوب می شود که توسط شهرداری مدیریت می شود و ایجاد هرگونه سوء رفتار و مشکلی در این راستا چه در حوزه ی محتوایی و یا اجرایی و مالی ایجاد شود مسئولیت مستقیم آن با شهرداری تهران است و لذا دراین زمینه دقت نظرهای کافی باید اعمال شود.
برخی شرکت ها تقاضای رتبه بندی دارند که وقتی توسط تیم ناظران و ارزیابان مورد بررسی قرار می گیرند متوجه می شویم آن شرکت یا کانون فقط روی کاغذ وجود داشته و مجوز فعالیت دریافت کرده و حتی کارمند یا دفترکار یا فعالیت خاصی از آن به ثبت نرسیده و وجود ندارد که دراین گونه موارد نمی توان انتظار داشت همه ی شرکت ها درکنار هم و یکسان ارزیابی شوند.
امسال کار ارزیابی کانون های تبلیغاتی به گروه مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر واگذار شده بود که بر اساس اسناد معیارهای مشخص شده اجرایی شد و سال های قبل نیز داشگاه تهران و دانشکاه فرهنگ و هنر عهده دار این مسئولیت بودند.
همچنین وی در مورد نقدهای مطرح شده دراین رابطه افزود: همیشه نقدهایی وجود دارد اما حاضر هستیم در حضور رسانه ها شرکت هایی که مدعی هستند رتبه بندی نشدند مستندات خود را ارائه کنند، چرا که حتی یک شرکت هم نبوده که مستندات آن مورد بررسی قرار نگرفته باشد و همه ی ارزیابی ها براساس موارد مندرج درآیین نامه به صاحبان شرکت های تبلیغاتی در زمان ثبت نام ارائه شده است.