تبلیغات دور زمین فوتبال یکی از منابع درآمد زا برای این رشته ورزشی محسوب می شود که طی سالهای اخیر با حاشیه ها و بحث های متعددی همراه بوده. در این رابطه با مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ فوتبال ایران، حجت الله بهمنی گفتگویی داشتیم که در ذیل می خوانید.
طی سالهای اخیر اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بیشترین سهم را در تبلیغات دور زمین و تزریق منابع مالی به فوتبال کشور داشتند، بهمنی ضمن اعلام این مطلب افزود: این در حالی ست که قبلاً بانکها و موسسات مالی نیز در کنار اپراتورها مهمترین بخش هایی بودند که در تبلیغات دور زمین و اسپانسرینگ فعال بودند، اما طی سالهای اخیر و مشکلاتی که برای بانکها ایجاد شده سهم این بخش در تبلیغات به شدت کاهش یافته است.
مدیر روابط عمومی سازمان لیگ گفت: در گذشته امور مربوط به تبلیغات دور زمین را به شکل کامل در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می دادیم که قراردادهای دو یا سه ساله برای این کار منعقد می شد و مبلغی نیز مورد توافق قرار می گرفت و در یکی از بهترین قراردادها که سال های قبل داشتیم شرکت تبلیغاتی سیمای کیش علاوه بر مبلغ تبلیغات دور زمین موفق به دریافت حق پخش مسابقات از سازمان صدا وسیما شده بود.
همکاری با کانون ایران نوین طی سال های اخیر نیز از جمله آنها بود ولی به دلایلی با مشکلاتی مواجه شدیم که از جمله آن کم شدن تعداد بازی های لیگ از ۳۰۶ به ۲۴۰ بازی به دلیل حذف ۱۶ تیم از لیگ و عدم اجازه حضور دوربین در این قرارداد با چالش هایی در زمینه های مالی مواجه شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا همکاری به شکل پیمانکاری با شرکت تبلیغاتی بعدی صورت گیرد، به این شکل که سازمان لیگ با شرکت ها و برندهایی که قصد تبلیغات و اسپانسرینگ در رشته ی ورزشی فوتبال دارند به طور مستقیم وارد مذاکره می شود و شرکت تبلیغاتی تیراژه به عنوان مجری و پیمانکار امور مربوطه در این زمینه همکاری خواهد داشت و در صورت معرفی شرکتهایی که قصد تبلیغات دارند درصد مورد توافق را دریافت می کند.
وی در ادامه افزود: از درآمدی که از محل تبلیغات دور زمین کسب می شود حدود ۴۰ درصد بین کل باشگاه های حاضر در لیگ تقسیم می شود و ۴۰ درصد برحسب رتبه بندی به باشگاه ها اختصاص می یابد و ۱۰ درصد سهم فدراسیون فوتبال کشور و ۵ درصد به هیات داوران فوتبال استان میزبان اختصاص می یابد و ۵ درصد نیز سهم سازمان لیگ کشور است.
مدیر روابط عمومی سازمان لیگ کشور برخی مشکلات قانونی و مجوز در مورد تبلیغات برخی کالاها و عدم متعهد بودن برخی شرکت ها نسبت به پرداخت هزینه های تبلیغاتی در زمین را از جمله مشکلات در این مسیر اعلام کرد.
محمد حسین انصاری فرد مدیر مسول روزنامه پیروزی نیز در گفتگو با ام بی ای نیوز تبلیغات دور زمین را در تمام دنیا از منابع مهم درآمد فدراسیون ها و سازمانها و باشگاه های مرتبط با فوتبال عنوان کرده و افزود: عموماً شرکت ها و برندها ی مطرح خواستار دیده شدن تبلیغشان دور زمین فوتبال هستند چراکه طی ۹۰ دقیقه مسابقه ارتباط مستقیم با مخاطب تاثیر بسزایی دارد درحالی که حتی تبلیغات بین دونیمه یا بین سریال های پرمخاطب امکان دارد با عدم پذیرش و دیده شدن درآن زمان توسط مخاطبان مواجه باشد.
وی افزود: تبلیغات دور زمین بالاترین و مهمترین منبع درآمد سازمان لیگ محسوب می شود که نوع انتخاب برندها و برخوردحرفه ای با این موضوع مهمترین رویکرد سازمان لیگ است. اما در ایران به دلایل ضعف در وصول چک های پاس نشده و اجرای قراردادها و مسائل حقوقی و قانونی با مشکلات زیادی دراین رابطه مواجه هستیم که مسائل مالی باشگاه ها و لیگ را تحت تاثیر قرارمی دهد.