[spoiler][/spoiler]ام بی ای نیوز: از سال ۲۰۰۰ تاکنون، سرانه مصرف شیر در بسیاری از بازارهای جهان در حال کاهش است. طبق اطلاعات دریافتی از سرویس تحقیقات اقتصادی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، سرانه مصرف لبنیات در آمریکای شمالی تا سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۲ درصد افت پیدا کرده است.مصرف کنندکان با در نظر گرفتن جایگزینی سالم برای شیر سنتی، گزینههای گیاهی را انتخاب میکنند. درست تا آغاز شیوع کرونا، افزایش گزینههای گیاهی موجود، عاملی اساسی بود که توازن قدرت را در بخش لبنیات تغییر میداد.علاوه بر گرایش به سوی جایگزینهای گیاهی، برخی مصرف کنندگان به دلیل عدم تحمل لاکتوز، از نوشیدن شیر باز میمانند. برخی دیگر نیز به دلیل نگرانی بابت استفاده از هورمونها و آنتی بیوتیکهای مختلف در فرایند تولید شیر، لبنیات را از رژیم غذایی روزانه خود حذف میکنند. وجود چربی زیاد در شیر نیز ممکن است یکی از علتهای کاهش سرانه مصرف لبنیات در سطح بین المللی به شمار رود.همه گیری کووید-۱۹ این روند را تغییر داد. در برابر تصویب محدودیتهای مربوط به قرنطینه، سطح مصرف لبنیات در همه جای دنیا نسبت به سال ۲۰۱۹، ۵.۵ میلیون تن افزایش یافت. همین رشد شعله امید را در دل فعالان صنعت لبنیات برافروخته است.اثبات این واقعیت علمی که مصرف شیر تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی دارد باعث شد تا صنعت لبنیات احیا گردد. از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون، تلاش مصرف کنندگان در راستای حفظ سلامتی خود، نشان داد که فضای کافی برای انجام اقدامات نوآورانه در زمینه مصرف شیر و لبنیات وجود دارد.به تازگی بار دیگر شیر در سبد غذایی مصرف کننده دیده میشود. از ابتدای شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا، میزان فروش شیر ۴۷.۵%، ماست ۲۱.۵% و خامه ۴۳% افزایش یافته است.میزان تقاضا برای محصولات لبنی در همه گروههای سنی در دیگر بازارهای جهانی از جمله ایتالیا، فرانسه و انگلیس رشد پیدا کرده است. با توجه به اطلاعات دریافتی، آمار فروش شیر بدون چربی یا شیر کم چرب و شیر پر چرب، به ترتیب ۴۶.۷% و ۴۷.۲% بالا رفته است.ماستها بازار را نجات میدهندیکی از عوامل رشد این صنعت گروه «ماستها» است. بسیاری از مصرف کنندگان ماست را یک محصول تقویت کننده سیستم ایمنی میدانند. دقیقا با شروع دوران همه گیری، میزان خرید ماست افزایش یافت. این اتفاق از یک طرف از صنعت لبنیات پشتیبانی میکند و از طرف دیگر فرصتهای زیادی برای نوآوری به تولید کنندگان خواهد داد. تحلیلگران پیش بینی میکنند که طی ۵ سال آینده میزان تولید ماست سالیانه تا ۲.۱ درصد افزایش یابد. در مقایسه با آن نرخ رشد برای شیر تا ۰.۶% و برای پنیر تا ۱.۳% خواهد بود.در ادامه، افزایش میزان مصرف و تولید پنیر به این معنی است که مقدار آب پنیر به عنوان یک محصول جانبی نیز افزایش خواهد یافت که خود باعث افزایش چشمگیر حجم تولید در حوزه تغذیه ورزشی میشود.در شرایط کنونی، شرکتهای حافظ محیط زیست، با استقبال بیشتری از سوی مصرف کنندگان رو به رو خواهند شد. مطالعات و تحقیقات نشان میدهند که ۵۵% از مصرف کنندگان بیشتر مایلند برای محصولاتی هزینه کنند که تولید کنندگانشان به محیط زیست احترام میگذارند. علاوه بر این، ۴۱% از پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که نگرانی بابت حفظ محیط زیست طی دوران همه گیری افزایش یافته است.برای صنایع لبنی، این روند به معنای افزایش علاقه مصرف کنندگان به شرکتهایی است که گاوها را برای چرا آزاد نگه داشته و تلاش میکنند که ضمن تولید محصولات ارگانیک، در زمینه مراقبت از حیوان نیز به استانداردهای بالا دست یابند.در نهایت این سوال پیش میآید که صنایع لبنی برای عدم کاهش میزان فروش پس از پایان اپیدمی چه باید بکنند؟در این رابطه برخی تولید کنندگان در صددند تا بر حجم تولید شیرهای غنی شده با کلسیم، امگا ۳ و پروتئین افزوده و برعکس، از حجم محصولات پر کالری بکاهند. برخی شرکتها نیز با تولید محصولات لبنی بدون لاکتوز، روی مواد آلرژی زا سرمایه گذاری خواهند کرد.
خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد