ام بی ای نیوز: راه اندازی طرح استفاده شهروندان تهرانی از دوچرخه های هوشمند که از طریق نصب اپلیکشن برروی گوشی های موبایل شهروندان امکان استفاده از آن فراهم می شود، درطرحی به نام "بیدود" یکی از راه حل های کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا و همچنین تسریع درسفرهای درون شهری است که این روزها در مناطق مختلفی از شهر جایگاه های استقرار این دوچرخه ها به چشم می خورد.مسئول واحد توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفتگو با ام بی ای نیوز ضمن تاکید براهمیت تسهیل حمل و نقل درسفرهای درون شهری افزود: در حال حاضر فاز اول این طرح که بیدود نام دارد در برخی مناطق تهران در مدت زمان سه ماه به صورت پایلوت اجرایی شده است و در صورت بررسی نتایج و رفع موانع و مشکلات قرار است درفاز بعدی توسعه داشته باشد، لازم به ذکر است درطرح پایلوت ۳۰۰ دوچرخه در ۳۰ ایستگاه به شهروندان خدمات میدهد اما در فاز بعدی ۵هزار دوچرخه در این طرح وارد می شود، ایستگاه نیز افزایش می یابند.آزاده دل گفت: متقاضیان می توانند با نصب اپلیکیشن بیدود روی گوشی های تلفن همراه خود نسبت به موقعیت نزدیکترین ایستگاه و دورچرخه هایی که هوشمند هستند و این اطلاعات را به کاربر می دهند اقدام نموده و همچنین هزینه ی آن را به همین شکل پرداخت نمایند. متقاضیان بعد ازطی مسیر مورد نظر می توانند دوچرخه را در ایستگاه مستقر نمایند و درصورت عدم دسترسی به جایگاه ها امکان استقرار در سطح شهر وجود دارد اما برای رعایت انظباط شهری دوچرخه ها به ایستگاه تحویل داده شود امتیاز بیشتری برای کاربر لحاظ شده و شامل تخفیف می شود.وی در مورد هزینه های مالی استفاده از دوچرخه ها ی هوشمند اظهار داشت: پرداخت هزینه از طریف اپیلیکیشن صورت می گیرد که شامل اجاره رفت و برگشت سفر و مبلغی بابت بیمه همچنین مبلغی به عنوان سپرده برای تضمین سالم تحویل دادن وسیله است.او با اشاره به اینکه یک شرکت خصوصی به نام پاک چرخ ایرانیان تمام مسولیت این کار را عهده دار است و سرمایه گذار بوده است و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در زمینه ی مسائل قانونی و بسترسازی و نظارت مشارکت دارد، گفت: شهروندان در شبکه های اجتماعی نسبت به این طرح علاقه نشان داده اند و اگرمورد استقبال قرار گیرد، نسبت به توسعه ی آن اقدام می شود.مسئول واحد توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مسیرهای مناسب درسطح شهر تهران برای تردد دوچرخه طراحی شده یا خیر، افزود در همه ی دنیا ابتدا دوچرخه ها تردد داشتند و براساس نیاز اقدام به ایجاد مسیر شده است که امیدورایم این اتفاق در کشور ما هم با توجه به مسائل آلودگی هوا و ترافیک شهری رخ دهد.وی مسیرهای مناسب فعلی تردد دوچرخه را درمنطقه ۶ شامل بوستان های لاله و ایرانشهر و بلوار کشاورز و خیابان کریمخان عنوان کرده و گفت: این طرح ابتدا به دلیل شرایط خاص دانشگاه تربیت مدرس در این دانشگاه اجرایی شده بود و اکنون در ایستگاه های مختلفی در سطح شهر تهران مستقر است.مريم غضنفريmbanews.ir
خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد