داده های خام تا زمانی که برای رشد و توسعه کسب و کار، تجزیه و تحلیل نشده و مورد استفاده قرار نگرفتهاند، چندان به کار نمیآیند و معنا دار نخواهند بود. در سالهای اخیر، هوش تجاری (Business Intelligence) یا همان «BI» با تبدیل دادههای کلان به تجزیه و تحلیلهای مفید، باعث رشد اقتصادی شرکتها در ابعاد مختلف شده است.
با روی آوردن به هوش تجاری، شرکتها میتوانند تصمیمات بهتری بگیرند، میزان بهرهوری را افزایش دهند، در مسیر کاهش هزینهها گام بردارند و در کارهای روزمره خود پیشرفتهای چشمگیری داشته باشند. در این جا چند نمونه از کارکردهای موفق هوش تجاری در دنیای واقعی به تفصیل بیان گردیده است:
شخصی سازی تجربه خرید در آمازون
فقط عنصر شانس در رشد و توسعه آمازون و تبدیل شدن آن به بزرگ ترین خرده فروش آنلاین در سرتاسر جهان دخیل نیست. هر یک بایت دادههای اطلاعاتی آمازون نقش موثری در بهبود تجربه خرید از این شرکت ایفا میکند. در کل مسیر، آمازون با توجه به سابقه خرید و سلیقه مشتری، محصولاتی را به او پیشنهاد و به این ترتیب درآمد خود را افزایش میدهد.
یکی از دلایل علاقه مشتریان به آمازون، سیاست تحویل سریع کالای آن است. بسته بندی، مرتب سازی و تحویل میلیونها بسته در روز به مشتریان کار سادهای نیست. آمازون برای اطمینان از فعالیت بی وقفه و مستمر زنجیره تامین کالای خود به هوش تجاری تکیه میکند. در این راستا متاسفانه گهگاه شرکت مجبور میشود برای افزایش میزان بهره وری دست به پیگیری امور و هر چند وقت یک بار اخراج کارگران خاطی بزند.
روشهای خلاقانه استارباکس برای وسوسه کردن مشتریان
صرف نظر از یک فنجان قهوه عالی و تمام عیار، روشهای خلاقانه استارباکس برای وسوسه کردن و تشویق مشتریان به مراجعه مجدد به شعب خود، بخشی از اپلیکیشنهای هوش تجاری آن را تشکیل میدهند. راز نهفته در اپلیکیشن پاداش وفاداری استارباکس باعث شده است تا بیش از ۲۵ میلیون کاربر از آن استفاده کنند.
این اپلیکیشن دادههای اطلاعاتی مفیدی درباره اولویتهای مشتری را به استارباکس ارائه میدهد. بر اساس این دادهها، اپلیکیشن دست به جلب توجه مشتریان با یک سری پیشنهادات هدفمند میزند که احتمالا منجر به ارسال آدرس نزدیک ترین شعبه استارباکس به محل زندگی تک تک آنها خواهد شد.
دو برابر کردن تعداد کاراکترهای مجاز هر توییت
در سال ۲۰۱۷، توییتر تصمیمی جسورانه گرفت که میتوانست منحصر به فرد بودن آن به عنوان یک پلتفرم رسانههای اجتماعی را به خطر بیندازد. توییتر بر آن شد تا تعداد کاراکترهای هر توییت را دو برابر کند و به ۲۴۰ کاراکتر برساند. در حالی که این حرکت برخی کاربران و ناظران را نگران ساخت اما با عجله نیز انجام نشد.
توییتر تصمیم فوق را بر اساس آزمایشهای دقیق گرفت. این شبکه اجتماعی دریافت که ۹ درصد از کاربران محدوده ۱۴۰ کاراکتر را رد میکنند. در همین حین، دو برابر شدن اندازه توییت، میزان عبور از محدودیت را به ۱ درصد رساند و در ادامه منجر به افزایش تعاملات کاربران با توییتر شد.
اوبر و متعادل سازی در فرآیند تنظیم هزینه سفر
موفقیت اوبر در زمینه ایجاد تحول در صنعت حمل و نقل با استفاده هوشمندانه آن از دادههای اطلاعاتی ارتباط دارد. سرور آن نه تنها میان مسافر و راننده نوعی هماهنگی و ارتباط متقابل برقرار میکند بلکه قیمتها را نیز بر اساس تنوع موجود در دادههای دریافتی محاسبه خواهد کرد.
عواملی نظیر مسافت، وضعیت ترافیک و میزان عرضه و تقاضا در فرآیند تعیین کرایه در نظر گرفته میشود که هم برای رانندگان و هم برای کاربران قابل قبول است.
درخواست «هاینز» برای دریافت دستورهای پخت غذا بر اساس دادههای اطلاعاتی
هاینز که به سسهای گوجه فرنگی خود معروف است، از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۶۴ درصد از ارزش خود در بازار را از دست داده است. در نتیجه این شرکت به هوش تجاری روی آورده است تا جایگاه والای سابق خود در صنعت مواد غذایی را مجددا به دست آورد. در سال ۲۰۱۹، شرکت «کورادو آزاریتا» را به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات در سطح بین المللی منصوب کرد. او علاقه زیادی به تجزیه و تحلیل دادههای اطلاعاتی دارد.
هاینز در قالب پیشنهادات خود برای معرفی محصولات جدید و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به ذائقه و سلیقه برخی مصرف کنندگان، با هدف دستکاری دستورهای پخت غذا به استفاده از هوش تجاری روی آورد. به گفته آزاریتا، این یک فرمول دستورالعمل محور است.