گزارش

ترفندهای صحیح استفاده از هوش تجاری

داده ­های خام تا زمانی که برای رشد و توسعه کسب و کار، تجزیه و تحلیل نشده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، چندان به کار نمی­آیند و معنا دار نخواهند بود. در سال­های اخیر، هوش تجاری (Business Intelligence) یا همان «BI» با تبدیل داده­های کلان به تجزیه و تحلیل­های مفید، باعث رشد اقتصادی شرکت­ها در ابعاد مختلف شده است.

با روی آوردن به هوش تجاری، شرکت­ها می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند، میزان بهره­وری را افزایش دهند، در مسیر کاهش هزینه­ها گام بردارند و در کارهای روزمره خود پیشرفت­های چشمگیری داشته باشند. در این جا چند نمونه از کارکرد­های موفق هوش تجاری در دنیای واقعی به تفصیل بیان گردیده است:

شخصی سازی تجربه خرید در آمازون

فقط عنصر شانس در رشد و توسعه آمازون و تبدیل شدن آن به بزرگ­ ترین خرده فروش آنلاین در سرتاسر جهان دخیل نیست. هر یک بایت داده­های اطلاعاتی آمازون نقش موثری در بهبود تجربه خرید از این شرکت ایفا می­کند. در کل مسیر، آمازون با توجه به سابقه خرید و سلیقه مشتری، محصولاتی را به او پیشنهاد و به این ترتیب درآمد خود را افزایش می­دهد.

یکی از دلایل علاقه مشتریان به آمازون، سیاست تحویل سریع کالای آن است. بسته بندی، مرتب سازی و تحویل میلیون­ها بسته در روز به مشتریان کار ساده‌ای نیست. آمازون برای اطمینان از فعالیت بی وقفه و مستمر زنجیره تامین کالای خود به هوش تجاری تکیه می­کند. در این راستا متاسفانه گه‌گاه شرکت مجبور می­شود برای افزایش میزان بهره وری دست به پیگیری امور و هر چند وقت یک بار اخراج کارگران خاطی بزند.

روشهای خلاقانه استارباکس برای وسوسه کردن مشتریان

صرف نظر از یک فنجان قهوه عالی و تمام عیار، روش­های خلاقانه استارباکس برای وسوسه کردن و تشویق مشتریان به مراجعه مجدد به شعب خود، بخشی از اپلیکیشن­های هوش تجاری آن را تشکیل می­دهند. راز نهفته در اپلیکیشن پاداش وفاداری استارباکس باعث شده است تا بیش از ۲۵ میلیون کاربر از آن استفاده کنند.

این اپلیکیشن داده­های اطلاعاتی مفیدی درباره اولویت­های مشتری را به استارباکس ارائه می­دهد. بر اساس این داده­ها، اپلیکیشن دست به جلب توجه مشتریان با یک سری پیشنهادات هدفمند می­زند که احتمالا منجر به ارسال آدرس نزدیک ترین شعبه استارباکس به محل زندگی تک تک آن­ها خواهد شد.

دو برابر کردن تعداد کاراکتر­های مجاز هر توییت

در سال ۲۰۱۷، توییتر تصمیمی جسورانه گرفت که می­توانست منحصر به فرد بودن آن به عنوان یک پلتفرم رسانه­های اجتماعی را به خطر بیندازد. توییتر بر آن شد تا تعداد کاراکتر­های هر توییت را دو برابر کند و به ۲۴۰ کاراکتر برساند. در حالی که این حرکت برخی کاربران و ناظران را نگران ساخت اما با عجله نیز انجام نشد.

توییتر تصمیم فوق را بر اساس آزمایش­های دقیق گرفت. این شبکه اجتماعی دریافت که ۹ درصد از کاربران محدوده ۱۴۰ کاراکتر را رد می­کنند. در همین حین، دو برابر شدن اندازه توییت، میزان عبور از محدودیت را به ۱ درصد رساند و در ادامه منجر به افزایش تعاملات کاربران با توییتر شد.

اوبر و متعادل سازی در فرآیند تنظیم هزینه سفر

موفقیت اوبر در زمینه ایجاد تحول در صنعت حمل و نقل با استفاده هوشمندانه آن از داده­های اطلاعاتی ارتباط دارد. سرور آن نه تنها میان مسافر و راننده نوعی هماهنگی و ارتباط متقابل برقرار می­کند بلکه قیمت­ها را نیز بر اساس تنوع موجود در داده­های دریافتی محاسبه خواهد کرد.

عواملی نظیر مسافت، وضعیت ترافیک و میزان عرضه و تقاضا در فرآیند تعیین کرایه در نظر گرفته می­شود که هم برای رانندگان و هم برای کاربران قابل قبول است.

درخواست «هاینز» برای دریافت دستور­های پخت غذا بر اساس داده­های اطلاعاتی

هاینز که به سس­های گوجه فرنگی خود معروف است، از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۶۴ درصد از ارزش خود در بازار را از دست داده است. در نتیجه این شرکت به هوش تجاری روی آورده است تا جایگاه والای سابق خود در صنعت مواد غذایی را مجددا به دست آورد. در سال ۲۰۱۹، شرکت «کورادو آزاریتا» را به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات در سطح بین المللی منصوب کرد. او علاقه زیادی به تجزیه و تحلیل داده­های اطلاعاتی دارد.

هاینز در قالب پیشنهادات خود برای معرفی محصولات جدید و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به ذائقه و سلیقه برخی مصرف کنندگان، با هدف دستکاری دستور­های پخت غذا به استفاده از هوش تجاری روی آورد. به گفته آزاریتا، این یک فرمول دستورالعمل محور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا