خبر

تقدیر از برترین آگهی­ های تلویزیونی

ام بی ای نیوز: در مراسم پایانی جشنواره آگهی ­های برگزیده تلویزیونی که با آراء هیات داوران حائز امتیازات لازم شدند، معرفی و از سازندگان آن تجلیل و تقدیر به عمل آمد .دکتر" فرزاد مقدم "از اعضای هیات داوران و "طراح و استراتژیست برند" در مورد اهداف و دستاوردهای برگزاری جشنواره اظهار داشت: برپایی چنین رویدادهایی باعث ارتقاء کیفیت تولید آگهی ­های خوش ساخت می­شود، چرا که زمانی که فعالیتی که انجام می­شود اگر دیده نشود و در بوته­ی نقد قرار نگیرد، در واقع در یک فضای غیر رقابتی مشغول کار خواهیم شد که تصور می­شود هر کاری انجام شده بهترین بوده، اما زمانی که آثار و کارهایی که افراد یا مجموعه ­ها انجام می­دهند در کنار هم قرار داده شده و در فضای رقابتی ارزیابی شود، در موقع ساخت دقت بیشتری روی آن انجام می شود تا جایگاه بهتری کسب کند.وی در ادامه به نفش فرهنگ سازی جشنواره ­ها درایران و همه کشورها تاکید کرده و افزود: در چنین رویدادهایی با موضوعات مختلف فرهنگی، ورزشی و علمی و …ضمن دیده شدن تلاش افراد و سازمان ها فرهنگ سازی صورت می پذیرد و باعث می­شود ایده ­ها و روشها از طریق این جشنواره ­­ها توسعه پیدا کند .به عنوان نمونه در تاریخ تبلیغات کشور آمریکا برپایی جشنواره ­های تبلیغات منجر به انتخاب برترین سازنده آگهی یا کارفرما در صنعت تبلیغات شده که درنهایت یکسری ایده ­های عملیاتی و رفتارها را درجامعه تسری داده است.آقای " جان وانو میکر " بعنوان اولین کسانی بود که از تبلیغات غیرعلمی انتقاد کرده و آن را زیر سوال برد، وی معتقد بود زمانی که تبلیغات علمی نباشد هر تبلیغی انجام می­شود نیمی از هزینه دور ریخته می­شود بدون آنکه بدانیم کدام بخش از هزینه بوده است .در واقع وی از طریق همین نوع رویدادها بود که توانست حرفش را به گوش مخاطبانش برساند و تاکید داشت که تبلیغات غیر علمی بطور شانسی اداره میشود درحالی که در ایده ­ای علمی این اطمینان را برای سازندگان از میزان تاثیرآگهی بیشتر مشخص می­کند.وی در ادامه بر نقش پژوهش و تولید محتوای خوب در ساخت آگهی تاکید کرده و افزود: خود تبلیغات نیز باید زیبا و علمی باشد تا تاثیر گذاری بالایی داشته باشد.فرزاد مقدم در مورد شاخص­ه ای ارزیابی آثاردر جشنواره گفت:با همکاری فعالانی که دراین حوزه کارکرده بودند، روی انتخاب شاخص ­ها و اثر بخشی آنها کار شد و همینطور مطالعه و تحقیقی روی جشنواره­ های دیگری که دراین حوزه برگزار شده و شاخص ­هایی که می­توانست برای تبلیغات ایران قابل ائدازه گیری و مفید باشد از طریق آراء نخبگان صنعت تبلیغات انتخاب شد.در ادامه نیزهیات داوران جشنواره هر یک با تخصص ­های متفاوتی که داشتند از زوایای مختلف آثار را بررسی و تحلیل کردند و امتیاز دهی شد.در واقع شاخص ­های این بخش از جشنواره براساس حال و هوای تبلیغات ایران طراحی و انتخاب شد که شاخص اصلی رعایت اصالت در آگهی و عدم کپی برداری بوده و شاخص­ه ای دیگرمثل وجود یک پیام واحد در آگهی و خوش ساخت بودن و استفاده از عناصر خلاقیت همگی از مواردی بود که کسب امتیازها بر مبنای آن شاخص ­ها تعریف شده است.وی در ادامه تصریح کرد با توجه به سیاست ­های جشنواره، روی یکسری شاخص ­ها تاکید شده بود که اصالت،خلاقیت و یکپارچگی پیام و خوش ساخت بودن بیشتر مورد توجه و تمرکز قرارداشت و از سوی داوران نیز پیشنهاد در نظر گرفتن شاخص دیگری برای ارزیابی دقیق ترآثار پیشنهاد شد که در واقع آیتم اثر بخشی آگهی بود .البته این موارد در زمان فعلی و برای این جشنواره مناسب است و ممکن است در سالهای آینده با تغییر شرایط تبلیغات در ایران این شاخص ­ها نیز تغییراتی داشته باشند.فرزاد مقدم در ادامه در مورد نحوه­ی داوری و عادلانه و کارشناسی بودن آن گفت: با توجه به اینکه طیف اعضای هیات داوران مستقلانه و بدون اطلاع از آراء سایرین اقدام به امتیاز دهی کردند ، آراء آنها عادلانه بوده و با توجه به حضور آنها درعرصه ­های مختلف تدریس و مشاوره و کاردرحوزه­ های تبلیغات آراء کارشناسی و با استدلال علمی بوده است.“مجتبی محمدیان" فعال صنعت تبلیغات نیزدر این گفتگو با اشاره به نقش برپایی جشنواره ­ها و دستاورد آن درصنعت تبلیغات اظهارداشت: اساسا"دیده شدن" به جامعه تبلیغات انرژی حرکت می دهد. اینکه جامعه تبلیغاتی ببینید که کارها و تولیداتش توسط گروهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، تقدیر می شود و به بحث گذاشته می شود موتور محرکش قوی تر عمل می کند. این جامعه هم مثل بسیاری از گروه های تولیدی دیگر نیاز به دیده شدن، تقدیر و تشکر دارد و به نوعی در طی مسیر آینده الگوهای موفق را می تواند به عنوان یک کیس موفق مد نظر داشته باشد. هر آگهی خوبی مثل یک کلاس درس عمل می کند و فرمول ساختش می توان برای تبلیغاتچی ها سازنده باشد.وی در مورد اینکه جشنواره آنلاین تبلیغات چه تاثیری در تولید آگهی های خوش ساخت تر خواهد داشت تصریح کرد : نکته اول اینکه خوش ساخت بودن آگهی الزاما فضیلت نیست. چه بسیار آگهی هایی که به لحاظ ساخت ارزش دارند اما از حیث ایده و یا اثرگذاری فاقد توان لازم هستند. پس الزاما خوش ساخت بودن برای یک آگهی معیار نیست. اما برگزاری جشنواره می تواند در معرفی "آگهی معیار" که در آن هم ایده، هم فرم و هم اجرا منجر به اثرگذاری شود، به جامعه تبلیغات و سازندگان بسیار موثر باشد. آگهی معیار در هر دوره زمانی می تواند تعریفی خاص برای خود داشته باشد که متناسب با شرایط رقابتی وبا توجه به ذایقه مخاطب در حال تغییر است. طبیعتا این جشنواره هم با تکیه بر آرا تیم داوری، آگهی معیار را از حیث فرم، ایده، اجرا و پشتوانه های رسیدن به آگهی "موثر"به جامعه تبلیغات معرفیمی کند.وی همچنین در مورد شاخص ­های انتخاب آثار گفت: هر جشنواره ای آگهی های تبلیغاتی را از زاویه شاخص های خاص خودش برررسی می کند هیچ کدام جامع و هیچ کدام الزاما مانع نیست. مهم این است که زاویه پرداخت هیات داوری به آگهی های مشخص باشد. آنچه که در این جشنواره بیش از هر چیز برای من مهم است بها دادن "به اندازه" به برخی شاخص هاست که از نظر جامعه تبلیغات "بیش از حد" مهم فرض شده. به عنوان مثال بحث خلاقیت یکی از آن موارد است که باید "به اندازه" به آن پرداخت. چه بسیار آگهی های خلاقانه ای که در خدمت محصول و برند نیستند ولی از حیث خلاقیت بسیار جلب توجه می کنند. این گونه آگهی ها در ارزیابی ما جایگاه خاصی ندارد. شاخص هایی که این دوره به آن تکیه شده در واقع شکل تکامل یافته شاخص های دور قبل است و طبیعتا هر سال بسط و تکمیل خواهد شد و به نظر من بیش از این که به آگهی به عنوان یک اثر هنری و فرم محور نگاه کند سعی در ارزیابی آن از ابعاد برندی، ساخت و اثرگذاری دارد و این بسیار حائز ارزش است.محمدیان در ادامه در مورد نحوه ­ی داوری آثار تصریج کرد: داوری امری مکانیکی و ماشینی نیست که اگر چنین بود یک برنامه کامپویتری می نوشتند و آگهی ها را با آن برنامه ارزیابی می کرد. بخشی از کار داوری کاملا متکی بر دیدگاه شخصی داور است. طبیعی است که اگر هیات داوری تغییر کند ممکن است ترکیب نتاج هم کمی تغییر کند. آنچه که جامعه تبلیغات باید بپذیرد این است که این نتایج نظر "این" تیم داوری است. تیمی که ترکیبی از بدنه تبلیغات، جامعه علمی، جامعه جوان و پیشکستوان تبلیغات را در خود می بیند. پس می توان به نگاه کارشناسی ان اطمینان داشت اما این به این معنی نیست که نتایج دقیقا باب میل "همه" اهالی تبلیغات باشد. حداقل تا اینجای کار به گمانم کاملا به دور از شناسنامه آگهی ها که چه شرکتی و یا چه فردی آن را ساخته، آگهی را به عنوان یک پدیده مستقل ارزیابی می کنند.شهرام شفائی دبیر جشنواره "آگهی­ های برگزیده تلویزیونی" نیز درگفتگو با "ام بی ای نیوز" تصریح کرد: در بخش پایانی داوری آثار برگزیده، اعضای هیات داوران به ممیزی نهایی آگهی ­ها و تبادل نظر و ارائه تحلیل و ارزیابی نهایی پرداختند و در پایان سه آگهی که در مراحل مختلف داوری موفق به کسب بیشترین امتیاز بر اساس پارامترها و شاخص های جشنواره شدند معرفی و تجلیل شدند .وی افزود با توجه به اینکه دومین دوره جشنواره مربوط به آگهی های زمستان ۹۹ بود لذا چیدمان و ترتیب قرارگیری آگهی ها در پوستر و پنل رای دهی جشنواره بر اساس تاریخ و زمان پخش آنها در تلویزیون بوده استهمچنین دراین دوره جشنواره، بر مبنای سیاست گذاری ­های انجام شده تصمیم گرفته شد تا علاوه بر اگهی ­های تجاری، نسبت به ارزیابی و انتخاب برترین آثار آگهی تلویزیونی با رویکرد فرهنگی نیزاقدام شود که براین مبنا، تیزر تلویزیونی "جهاد گران کرونا " کاری از بنیاد مستعضعفان، به عنوان بهترین آگهی غیر تجاری انتخاب شد.وی تصریح کرد: جشنواره آگهی های تلویزیونی ایران در ابتدای شروع کارخود است وممکن است کم وکاستی‌هایی داشته باشد ولی شورای سیاست گزاری جشنواره بسیار مصمم است که جشنواره را در سطح و کیفیت بسیار خوب و بالا ارائه نماید.وی همچنین ضمن تشکر از حمایت خوب مدیران برندها و آژانس ها و فعالان صنعت تبلیغات، از حامی اصلی جشنواره، گروه صنعتی پاکشو ودکتر امیدروستا مدیربازاریابی ومهندس اوجانی رئیس تبلیغات پاکشو قدردانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا