گزارش

تقسیم‌بندی مخاطبان؛ میان‌بُری سودمند

خلق محتوای هوشمندانه و خوب یکی از راه‌های درگیر کردن مخاطب و قانع‌کردنش برای خرید از شماست. اما اگر مخاطبی که با او حرف می‌زنید، مخاطب شما نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

انتخاب مخاطب ابتدایی و اصلی دو مرحله دارد. اول باید بدانید می‌خواهید اطلاعات چه گروهی از مخاطبان را داشته باشید. این بخش براساس محصول و خدمتی که ارائه می‌کنید و همچنین تحقیق در مورد مخاطب به دست می‌آید.

ایمیل‌هایی که تا کنون فرستاده‌اید و حتی آگهی‌هایی که هر از گاهی منتشر کرده‌اید، بررسی گفت‌و‌گوهای افراد در تالارهای گفت‌و‌گو و بررسی رقبایتان محل‌های مناسبی برای دست‌یابی به مخاطب و بینش اوست.

اطلاعاتی که به دست می‌آورید، مانند تعداد بازکردن ایمیل‌ها، به‌اشتراک‌گذاشتن‌ها، ریتوییت‌ها، لایک‌ها و … همه به دردتان می‌خورد. وقتی بدانید کدام بخش از مخاطبان محتوای شما را استفاده می‌کنند، می‌توانید مستقیما با آن‌ها حرف بزنید و هزینه‌های برقراری ارتباط‌تان را کم کنید. مشتریان را می‌توان از جهات مختلف بررسی کرد.

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی: اولین و دم‌دستی‌ترین روش برای شناخت مخاطب این روش است. سن، جنسیت، درآمد، وضعیت تاهل و میزان تحصیلات در این دسته قرار می‌گیرند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که این روش ممکن است برای تمام محصولات و خدمات پاسخ‌گو نباشد. یعنی ممکن است سن یا مثلا جنسیت در مصرف یک محصول یا به‌کاربردن یک خدمت تاثیری نداشته باشد و مخاطب به دلیل نوع سبک زندگی خاصش به سراغ یک محصول یا خدمت برود.

ویژگی‌های جغرافیایی: در این قسمت می‌توانید محل زندگی مخاطبان‌تان را مشخص کنید. آیا در همان شهر شما اقامت دارند؟ آیا ارسال محصول برای آن‌ها کار آسانی است؟ آیا به دلیل برخی ویژگی‌های محل زندگی‌شان ممکن است از محصول یا خدمت شما استفاده کنند؟ به این ترتیب می‌توانید براساس محدوده‌ی جغرافیایی افراد نامرتبط را جدا کنید و به آن‌ها نپردازید.

ویژگی‌های رفتاری: این بخش در تعیین رفتارهای خرید مخاطبان تاثیرگذار است و به آگاهی آن‌ها از محصول یا خدمت و ویژگی‌های آن برمی‌گردد.مثلا وقتی در مورد قهوه حرف می‌زنیم، خریدار تنها زمانی محصولات دانه‌درشت را می‌خرد که امکان درست کردن آن را در خانه داشته باشد. یا این که اگر به سالم‌تر بودن قهوه‌ی بدون کافئین باور داشته باشند به سراغ محصولاتش می‌رود. مهم‌ترین مزیت بخش‌بندی رفتاری این است که متغیرهایی وجود دارند که اغلب رابطه‌ی نزدیکی با محصول یا خدمت اصلی برقرار می‌کنند.

ویژگی‌های روان‌شناختی: در این بخش مخاطبان را براساس رفتارها، ویژگی‌های فردی، علاقه‌مندی‌ها و ویژگی‌های روان‌شناختی بررسی می‌کنید. این روزها شبکه‌های اجتماعی اطلاعات خوبی در مورد ویژگی‌های روان‌شناختی، در اختیار برندها می‌گذارد.

حُسن تقسیم‌بندی مخاطبان این است که شما می‌توانید محتوای مخصوص مخاطبان ویژه‌ی خود را تولید کنید و به این ترتیب از هزینه‌های اضافه دوری کنید. در عین حال اطمینان داریدکه پیام مناسب‌تان به گروه مناسب می‌رسد و همین مساله روی فروش‌تان نیز تاثیر می‌گذارد.

منبع: www.click.co.uk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا