خبر

تمرکز اصلی پاکشو بر افزایش فروش در ۱۴۰۰

ام بی ای نیوز: گروه پاکشو یکی از فعالان حوزه شوینده کشور سال ۹۹ را با دستاوردهای مختلفی سپری و وارد سال ۱۴۰۰ شده است. در گفتگویی با "دکتر امید روستا مدیرتبلیغات گروه پاکشو" به بررسی مهم ترین اتفاقات سال ۹۹ و چشم انداز ۱۴۰۰ پاکشو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.درباره مهمترین اقدامات مجموعه پاکشو در سال ۹۹ و فعالیت تازه‌ای که در سال ۱۴۰۰ آنها را اجرایی خواهید کرد برایمان بگویید؟پاکشو در سال ۹۹ سبد محصولی جدیدی از محصولات شوینده ظرفشویی مربوط به ماشین ظرفشویی با برند هوم پلاس روانه بازار کرد. همچنین تمامی محصولات برند اوه را نیز براساس برند بوک جدیدی که برای آنها تدوین شد، اصلاح کردیم. در سال ۹۹ برند جدیدی به بازار معرفی نکردیم اما پاکشو در سال ۱۴۰۰ دو برند دیگر در حوزه فعالیت خود به بازار معرفی خواهد کرد. یکی از برندها شامل سبد محصولات شوینده لباس و بهداشت خانه و دیگری برند تخصصی در حوزه هوم خواهد بوددر حوزه بسته بندی پاکشو در سال ۹۹ چه اقداماتی را اجرا و سال ۱۴۰۰ چه خواهد کرد؟در سال ۹۹ کیفیت بطری‌های بسته بندی ارتقاء یافت. همچنین تغییراتی در مواد بکار رفته در بسته بندی بطری‌ها ایجاد شد. با اجرای این فرآیندها هزینه‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد. همکاریهایی نیز با چندین شرکت بین المللی در زمینه طراحی لیبل و بطری انجام دادیم. چنین همکارهایی در سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های دیگر نیز ادامه خواهد یافت .تبلیغات پاکشو در سال ۱۴۰۰ چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت؟در سال ۱۴۰۰ عملکرد تبلیغات دیجیتال را نیز تغییر خواهیم داد. باید رویکرد تبلیغات دیجیتال را در حوزه محصولات شوینده تغییر دهیم و نباید همان روشی که برای مابقی محصولات بازار بکار می‌گیریم در حوزه شوینده نیز اجرا کنیم. چنین روندی در دنیا مرسوم نیست. تبلیغات دیجیتال در ایران راضی کننده نیست و باید تغییرات اساسی در آن ایجاد کنیم. تبلیغاتی که هزینه آنها نیز قابل توجه است و گاهی حتی بالاتر از نرم جهانی باید هزینه پرداخت کنیم.پاکشو در سال ۹۹ برند اوه بین الملل را به منظور صادرات یکپارچه محصولات لانچ کرد و در حوزه تبلیغات دیجیتال همکارهایی را با شرکتهای بین الملی داشته است. امیدوارم در حوزه تبلیغات دیجیتال داخلی نیز اقدامات خوبی را اجرایی کنیم. تبلیغاتی که طبق بررسی‌ها رشد غیرواقعی را تجربه کرده و آمارهای ارائه شده در آن قابل قبول نیست. برای مثال: اگر مقایسه‌ای میان رشد صفحات برندهای ایرانی نسبت به برندهای معتبر بین المللی داشته باشید، شاهد اتفاقات عجیبی خواهید بود. به نظرم یکی از دلایل چنین اتفاقاتی به فعالان حوزه دیجیتال ایران بازمی‌گردد. فعالانی که جوان هستند و برخی از آنها اطلاعات جامعی از بازار ایران و روند حرکتی برندها بخصوص قدیمی‌ها ندارند. باید بپذیریم که داستان دیجیتال در ایران جدید است و فعالان جوان هم در معرفی خود به خوبی عمل کردند. این فعالان از ادبیاتی استفاده می‌کنند که برای بسیاری از قدیمی‌های مارکتینگ ایران تازگی دارد. البته مطمئنا رفته رفته برندها نیز یاد می‌گیرند که نیاز نیست همگی آنها وارد اینستاگرام شوند. برای مثال: اینستاگرام برای برندهایی مانند: آرایشی یا لوکس فروشی کارکرد دارد اما برای برندهای حوزه FMCG که قیمت محصولاتشان قابل توجه نیست، کارکرد چندانی از طریق هزینه کرد در صفحات شرکتی برند نخواهد داشت و باید از امکانات دیگری در فضای شبکه های اجتماعی استفاده نمود این قرعه کشی های بی‌ربط و کمپین‌های جایزه محور حداقل در حوزه شوینده تاکنون اورده خاصی نداشته است .KPI های ارائه شده در حوزه تبلیغات دیجیتال قابل قبول نیست. جالب است، KPI مسیری را می‌رود که در راستای فروش نیست. مگر یکی از اهداف برندها تبلیغات دیجیتال به منظور افزایش فروش نیست. چنین اتفاقاتی همکاری با شرکتهای تبلیغاتی فعال در حوزه دیجیتال را دچار چالش کرده است. از طرفی همکاری با فریلنسرها نیز با مشکلاتی همراه است. اکثر فریلنسرها قیمت مشخصی برای پروژه‌ها ارائه نمی‌کنند، در برخی موارد دستمزد فریلنسرها با دستمزد شرکتهای تبلیغاتی یکی است که چنین قیمت گذاری صحیح نیست. برندها به خاطر قیمت به سراغ فریلنسرها می‌روند. اجرای سروقت پروژه‌ها یکی دیگر از معضلات همکاری با فریلنسرها است. فریلنسری در ایران به بلوغ نرسیده است اما شخصا هنوز ناامید از این حوزه نبستم.تمرکز اصلی پاکشو در سال جدید بر چه هدفی خواهد بود؟در سال ۱۴۰۰ تمرکز اصلی پاکشو بر افزایش فروش خواهد بود و اقدامات حوزه دیجیتال را نیز با همین هدف پیش خواهیم برد. پاکشو در سال ۱۴۰۰ از بستر کامل دیجیتال برای تبلیغاتی که منجر به فروش شود، استفاده خواهد کرد. در این زمینه از فعالان حوزه e-commerce مانند: دیجی کالا و اکالا نیز استفاده خواهیم کرد و این دو به عنوان پایگاه فروش اینترنتی پاکشو در سال ۱۴۰۰ فعالیت خواهند نمود . در واقع تمامی فعالیت‌های دیجیتال با هدف جلب نظر مخاطبان به سمت سایت‌های فروش طراحی خواهند شد. کمپین‌های مشترکی نیز با برخی فروشگاههای دیجیتالی اجرایی خواهیم کرد. در مجموع پاکشو در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ی خاص و ویژه‌ای در زمینه توسعه فروش اجرایی خواهد کرد. اجرای این اهداف در افزایش سهم بازار محصولات نیز تاثیرخواهد گذاشت. سهم بازار برخی از محصولات در شان سابقه برند و کیفیت مقبول آنها نیست و باید عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشیم. برای مایع لباسشویی سافتلن برنامه‌ی جامعی را اجرایی خواهیم کرد. بسته بندی و فرمولاسیون مایع لباسشویی سافتلن تغییرات مثبتی کرده و قطعا رقیب جدی در بازار خواهد شد . برای معرفی بهتر سافتلن زرگلد نیز برنامه‌هایی را در نوروز اجرا و در ادامه فعالیت‌های جدیدی را انجام خواهیم داد. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ سهم خوبی در حوزه مایع لباسشویی بدست بیاوریم. اوه نیز با تغییراتی روبرو بوده است. این تغییرات در کسب سهم بازار بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.همیشه معتقدم که فعالیت در بازار ایران پیچیده نیست فقط کسب وکارها باید درست عمل کنند و هیچ وقت از کیفیت تعهد شده محصولاتشان کم نکنند. عمده مشکلات کسب وکارهای ایران عدم تمرکز آنهاست. اکثر آنها بر یک مسیر متمرکز نیستند و دائم از این شاخه به آنها شاخه می‌پرند. کسب وکارهای ایرانی معمولا از استاندارد مشخصی برای تولید محصولاتشان پیروی نمی‌کنند. در حوزه بسته بندی نیز دچار مشکلات بسیاری هستیم. شرکتهای فعال در حوزه بسته بندی نیز با مشکلات بسیاری روبرو هستند. برخی از این مشکلات به تحریم‌ها و مانع تراشی‌های باز می‌گردد که ورود تکنولوژی‌های جدید را با چالش روبرو کرده‌اند. بخشی از مشکلات نیز به خود شرکتهای تولیدی بسته بند باز می‌گردد که اگر مشکلات آنها برطرف شوند، در هزینه‌های تولید صرفه جویی خواهد شد. در حوزه بسته بندی دچار مشکلات اساسی هستیم و هر روز هم این مشکلات عمیق‌تر می‌شوند. کانسپت بسته‌بندی‌ها در دنیا تغییر کرده است. تولید بسته بندی‌ها به سمت آسیب کمتر به محیط زیست در حال حرکت است. یکی دیگر از مشکلات نبود منابعاطلاعاتی دقیق در حوزه بسته بندی است. شرکتی در ایران در زمینه بسته بندی مشاوره نمی‌دهد و برای مثال: تا الان شرکتی به ما راهکاری ارائه نداده که از چطور با تغییر در مهندسی طراحی و بسته بندی کاهش هزینه بوجود آوریم . کاهش وزن بسته بندی نیز کمک بسزایی به برندهایی ایرانی خواهد کرد. دیگر زمان کپی کردنبسته بندی‌ها به سر آمده و هیچ برندی با کپی کردن موفق نخواهد شد. کپی صرف فقط برای دوران یادگیری ابتدایی ایست .

mbanews.ir- نرگس فرجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا