گزارش

حس کسالت و خستگی در محل کار را با این راهکار‌ها از بین ببرید

احساس خستگی و بی حوصلگی در محل کار ممکن است نشان دهنده مشکلی جدی باشد. این پدیده هرگز غیر عادی نیست. طبق گزارش‌های دریافتی از شرکت مشاوره مدیریتی «Gallup»، شصت و نه درصد از کارمندان در کانادا و ایالات متحده آمریکا دچار نوعی خستگی شغلی در محل کار شده اند. مطالعات ثابت کرده اند که احساس بی حوصلگی در محل کار موسوم به «boreout» می‌تواند حتی موذیانه تر از احساس «فرسودگی شغلی» باشد. این حس بی حوصلگی ناشی از احساس عدم چالش و کم کاری است. برخی از علائم آشکار آن شامل نارضایتی، خستگی و تحریک پذیری در افراد خواهد شد. در موارد بسیار شدید، اشخاص حتی ممکن است حملات پانیک و سایر علائم فیزیکی را تجربه کنند. اگر معتقدید که این تنها یک شرایط کاری گذرا است، بهتر است دوباره راجع به آن فکر کنید. فشار روانی ناشی از تجربه این وضعیت می‌تواند قابل توجه و جدی باشد. در فرانسه، وقتی یک کارمند ثابت کرد که کارفرمای سابقش طی یک دوره چند ساله به او کار‌های خسته کننده زیادی را سپرده است، چهل هزار یورو غرامت دریافت کرد. با این وجود او تا پای یک فروپاشی عصبی پیش رفت. طبیعی است که گهگاه در محل کار احساس خستگی به شما دست بدهد اما اگر این خستگی و بی حوصلگی ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول کشید، آن وقت دیگر مشکل جدی خواهد بود. استراتژی‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا به آن‌ها رسیدگی و دوباره در حرفه خود شادی را تجربه کنید.

برای برخورداری از حمایت روحی و روانی با پشتیبانی تماس بگیرید.
به محض این که احساس بی حوصلگی و خستگی در محل کار کردید، به جای روی آوردن به گوشه گیری و انزوا برای برخورداری از حمایت روحی و روانی با پشتیبانی تماس بگیرید. از تنها کنار آمدن با این احساس بد صرف نظر کرده و با خانواده، دوستان و همکاران مورد اعتماد خود درباره مشکلاتتان حرف بزنید. مراجعه به مشاور نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. در ادامه، افکارتان را با مدیر خود در میان بگذارید. او ممکن است بتواند به شما در اولویت بندی مجدد حجم کاری یا کشف پروژه‌های جدید و چالش برانگیز کمک کند. حتی شاید دیگر زمان آن فرا رسیده تا سایر فرصت‌های کاری موجود داخل سازمان را بررسی و امتحان کنید.

در کار خود به دنبال معنا و هدف باشید.
آیا تعجب خواهید کرد اگر بدانید که کارمندان فقط به کسب درآمد فکر نکرده و دوست دارند کاری انجام دهند که معنادار و هدفمند باشد؟ نتایج نظرسنجی شرکت تحقیقاتی «Better UP labs» نشان داد که از هر ده کارمند نه نفر اعتراف کرده اند که آماده اند از بخشی از درآمد خود برای انجام یک کار معنادار و ارزشمند بگذرند. چنین کار سودمند و موثری هم به نفع کارمند است هم به نفع کارفرما. آن دسته از کارمندانی که کارشان را مفید و هدفمند می‌دانند، راضی تر، کارآمد تر و البته وفادار تر خواهند بود. انجام یک کار مهم و ارزشمند همچنین می‌تواند با حس کسالت و بی حوصلگی مقابله کند زیرا در ادامه شما نسبت به کار خود شور و اشتیاق بیشتری خواهید داشت.

یک مهارت جدید یاد بگیرید.
یک راه دیگر برای مبارزه با خستگی و کسالت در محل کار این است که خود را از منطقه امنتان خارج کنید. فهرستی از مهارت‌هایی که دوست دارید آموزش ببینید تهیه کرده و با یادگیری یک توانایی جدید خود را به چالش بکشید. به محض شروع به استفاده از این قبیل مهارت‌های جدید، اهداف بلندپروازانه تری را برای خود تعیین کنید. در نتیجه با گذشت زمان، اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد. البته توسعه مهارت به محیط کار محدود نمی‌شود. شما همچنین می‌توانید با انجام یک کار دیگر در حاشیه حرفه فعلی خود، به زندگی روح ببخشید. به عنوان مثال، اگر نویسنده سرگرمی مورد علاقه شماست، یک وبلاگ شخصی راه اندازی کنید، دست به تولید و انتشار یک مجله یا روزنامه زده یا تصمیم بگیرید کتابی بنویسید. اگر از فعالیت بدنی لذت می‌برید، در یک باشگاه ورزشی ثبت نام یا در یک مسابقه دو ماراتن شرکت کنید. در نهایت از این که توسعه مهارت‌های خود خارج از محیط کار می‌تواند چگونه عزت نفس شما را افزایش دهد، حتما شگفت زده خواهید شد.

برند شخصی خود را توسعه دهید.

یک برند شخصی (personal brand) قدرتمند می‌تواند فرصت‌های کاری زیادی را پیش پای شما قرار دهد. تنها به این دلیل که یکباره شبکه ارتباطاتان به شکل قابل توجهی گسترش یافته و شرایط دسترسی به افرادی فراهم می‌شود که می‌توانند نقش معرف را برای شما ایفا کنند. ساختن یک برند شخصی در ادامه بر اعتبارتان می‌افزاید. در این مرحله می‌توانید مناصب بالاتری را کسب کرده و حتی برای شرکت در همایش‌ها و سخنرانی‌ها دعوت شوید. با گذشت زمان می‌توان ساختن برند شخصی را در برنامه روزمره خود گنجاند.

به دنبال کشف فرصت‌های شغلی خارج از سازمان باشید.
اگر با وجود همه این ها شکست خورده و همچنان در محل کار احساس بی حوصلگی می‌کنید، شاید دیگر زمان آن فرا رسیده که به فکر استخدام در یک شرکت جدید باشید. با به روزرسانی مستمر پروفایل خود در لینکدین و حضور پر رنگ و همیشگی در این شبکه اجتماعی، می‌توانید از مزایای انجام این کار لذت ببرید. مهم تر از همه، تغییر شغلی است که می‌تواند در بلند مدت بر روی سلامت جسمی و روحی شما تاثیر بگذارد. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که هدف از حضور در دنیای کار همان شور و نشاطی است که به زندگی می‌بخشد، بنابراین اگر احساس می‌کنید که همه چیز برعکس شده و کار جدید بدون هیچ نوع بازدهی خاصی صرفا از شما انرژی می‌گیرد، در صدد تغییر شغل باشید. قطعا در آینده قدردان همین تصمیم بزرگی خواهید که امروز گرفته اید.

www.forbes.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا