مجموعهی سرای ابریشم درکمپین تبلیغاتی اخیر خود برموضوع انتخاب و بخصوص انتخابهای بانوان تاکید کرده است، به شکلی که رویکرد مسئولیت اجتماعی آن به نمایش قدرتمندانهی انتخابهایی که بانوان مورد نظر در این کمپین انجام داده اند، پرداخته است.
میترا شاهسوند، مدیرخلاقیت و دیزاین این کمپین دربخش های مختلف است. او از اینکه چرا و چگونه چنین طرحی را برای کمپین تبلیغاتی سرای ابریشم انتخاب کرده است می گوید و باور دارد که گاهی انتخابهای افراد میتواند آثار ماندگار و تاثیرگذاری برجنبه های مختلف زندگی آنها و دیگران داشته باشد.
او با اشاره به اینکه مخاطبین مجموعهی سرای ابریشم عموما بانوان هستند، افزود پس از برگزاری جلسات طوفان فکری با همکارانم آقایان علی افسرپور و محمد معتمدی، به ایدهی جالب و تاثیرگذاری رسیدیم و آن را با مدیرعامل مجموعهی سرای ابریشم مطرح کردیم و درنهایت به دلیل همکاری و حمایتهایی که از جانب آنها دریافت داشتیم، طرح فعلی که از مدتها قبل دغدغهی ذهنی من نیز بود، مورد تایید قرار گرفت و به تصویب رسید.
درابتدای کار با این برند و با مطالعهی استراتژی برند سرای ابریشم، بارها با واژهی انتخاب روبرو شدیم و تصمیم گرفتیم از این واژه برای ایدهپردازی استفاده کنیم و نهایتا به این نقطه رسیدیم که خانم هایی که ایده و انتخاب متفاوت و تاثیرگذاری داشتند را با نوع انتخابشان درکمپین معرفی کنیم. ۴ مورد از این افراد درنهایت انتخاب شدند و درطرح های مختلفی که در فازهای کمپین اجرایی شد، هر یک از آنها با انتخاب و تاثیرگذاری که تصمیم آنها داشت معرفی شدند و درنهایت این کار رویکرد مسولیت اجتماعی برند را به خود گرفت.
یکی ازبانوانی که مورد نظر بود و معرفی شد، خانم اکرم جعفری کارآفرینی بود که ابتدا مدیر مدرسه بوده ولی به دلایلی تصمیم به راه اندازی کارگاه دوزندگی در منزل خود میگیرد و بعد ازمدتی برای ۴۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار از طریق همان کارگاه کوچک دوزندگی درون منزلش ایجاد اشتغال کرده و به ۳ هزار خانوار کم درآمد سرویس می دهد و تولیدات آن کارگاه را به خانواده های کم درآمد به شکل اقساط میفروختند، در واقع یک انتخاب خوب چند اتفاق خوب دیگر را رقم زده بود.
بانوی دیگر معصومه عطایی بود که به دلیل قرار گرفتن درمعرض خشونت اسید پاشی هر دو چشمش را از دست داده و با تلاش و ایستادگی حرفه ی سفالگری را آموخته و اکنون ضمن حضانت از تنها فرزندش به آموزش این حرفه به دیگر نابینایان مشغول است.
بانوی دیگری که دراین کمپین مورد نظرقرارگرفت رزیتا پاپی به دلیل انتخاب سرپرستی یک کودک و بخشیدن زندگی تازه به اومد نظربوده است و درنهایت گلرخ بحری بانویی که با راه اندازی سایت مهربانه در زمینه ی امور خیر نظیر تامین هزینه های جهیزیه و… فعالیت می کنند، بوده است.
در واقع این ۴ نمونه مشتی از خروار انتخابهای خوبی است که بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور عهده دار انجام و تمام مسولیتهای ناشی ازآن بوده اند.
میترا شاهسوند درادامه افزود: درعکاسی که ازاین بانوان برای فاز اول طرح های تبلیغاتی انجام شد تمام تلاش من این بود که چهره ی سرسخت ۴ بانوی مصمم در حالی که چشم به دوربین دوخته و باصلابت نسبت به انتخابشان مصمم هستند نشان داده شود. به همین لحاظ به هنگام عکاسی این بانوان از آنان خواهش کردم که حسی را که موقع گرفتن یک تصمیم بزرگ داشتند درچهره شان تداعی کنند.
علیرضا فانی عکاس این کمپین بود که سهم مهمی در انتقال مفهوم مورد نظر در تصاویر داشت.
در فازدوم کمپین با موضوع انتخاب کردم… شاهد تصاویر این بانوان در کنار انتخابشان هستیم و به بررسی تک تک انتخابهای تاثیرگذار این بانوان میپردازیم.
البته باید به این موضوع مهم اشاره کرد که سرای ابریشم ضمن دعوت از سایرین برای اعلام و معرفی انتخاب هایشان به تعدادی ازاین انتخابها کمک میکند و آنها را مورد حمایت قرارمی دهد و این کمپین مسئولیت اجتماعی، یک کمپین ادامهدار است که در سال آینده نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
وی معتقد است حمایت مدیران مجموعه سرای ابریشم از طرح این کمپین در پیشبرد و موفقیت پذیرش آن نزد افکارعمومی تاثیر بسیارمهمی داشته است. معمولا کمپینهایی با موضوع اجتماعی در کوتاه مدت روی فروش برندها تاثیر شایانی نمیگذارند ولی خوشبختانه استقبالی که از این کمپین توسط مخاطبین به عمل آمده است در این مورد روی فروش نیز تاثیرگذار بوده است. موضوع فروش برای ادامه حیات هر کسب و کاری جایگاه مهمی دارد و برندهای داخلی، به منظور ادامهی توانایی خود در حمایت از پروژههای اجتماعی، کارآفرینی و رونق اقتصاد کشور، لازم است پشتیبانی شوند.
این طرح در دفتر طراحی میترا شاهسوند، طراحی و اجرا شده و با همکاری: علی افسر پور، محمد معتمدی و علیرضا فانی و مشاورهی استراتژیک آقای علی قدس شکل گرفته است.