ام بی ای نیوز: صنعت خودروسازی ایران وارد دورهی تازهای شده است. تحریمها، تعلیق فعالیت و خروج شرکتهای غربی از این بازار شرایط جدیدی خلق کرده و زمینه برای حضور پررنگتر خودروهای چینی در این کشور فراهم شده است. در این بین امکان حضور رقبای داخلی را هم نباید نادیده گرفت.بر اساس آمار سازمان بینالمللی تولیدکنندگان وسایل نقلیهی موتوری (OICA) ایران با تعداد ۴/۱ میلیون خودروی تولیدشده در سال ۲۰۱۷ دوازدهمین تولیدکنندهی خودرو در جهان است و پشت سر انگلستان و جلوتر از روسیه و ترکیه قرار میگیرد. این صنعت همچنین به سرعت در حال توسعه است و در سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است. فروش خودرو در ایران در سالهای گذشته رشد سریعتری داشته و از ۱/۱ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۵ به ۶/۱ میلیون در سال ۲۰۱۷ رسیده است. معروفترین خودروی فرانسوی حاضر در ایران پژو است که پیش از این و در سال ۲۰۱۶ سهم بازار ۳۴ درصد را به خود اختصاص داده بود و پس از آن سایپا (۲۷ درصد)، ایرانخودرو (۱۳ درصد) و رنو (۵ درصد) قرار داشتند. اما به نظر میرسید سیاستهای تازهی ترامپ صنعت خودروی ایران را از آرامش خارج کند و تاریخ جدیدی را رقم بزند. اولین واکنش را خودروسازان غربی نشان دادند؛ خودروسازان اروپایی که برخیشان قصد داشتند کارخانهی خودشان را در ایران داشته باشند فعالیتشان را در این کشور متوقف کردهاند و از دور به بررسی شرایط نشستهاند.شرایط کنونی فرصت مناسبی برای عرضاندام خودروهای داخلی و همچنین چینی است. خودروهای چینی در سالهای گذشته توانستهاند در مناطق مختلف دنیا خود را نشان بدهند و کیفیت خوبی داشتهاند. در طول سالهای گذشته استقبال از خودروهای چینی در ایران خوب بوده و پس از تحریمها هم آنها قصد خروج از ایران را نداشتهاند. در سال ۲۰۱۶ چهار برند مشهور چینی –چری، JAC، لیفان و بریلیانس- با هم بیش از ۱۰۰هزار خودرو در ایران فروختهاند و این رقم در حال افزایش است. خودروهای چینی –آنطور که به نظر میرسد- برای ماندن آمدهاند و تحریم و غیر تحریم از جایشان تکان نمیخورند. مترجم: نازنين کي نژادwww.forbes.com
خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد