گزارش

رمز موفقیت ۱۲۵ ساله پپسی


در قالب اولین پروسه برندسازی مجدد در ۱۴ سال گذشته، پپسی از یک لوگو و پالت رنگی جدید رونمایی کرد که پاییز امسال به قفسه‌های فروشگاه‌ها در منطقه آمریکای شمالی رنگ و لعابی تازه بخشیده است. این برند امسال صد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌‌گیرد. اقدام فوق ضمن تغییر آن تصویر نوستالژیکی که همیشه از پپسی به یاد داریم، باز هم به خاطرمان می‌آورد که قفسه‌های محصولات پپسی همان جایی است که مصرف کنندگان در فروشگاه و محیط آنلاین جذب آن شده و با برند ارتباط برقرار می‌کنند.

در ادامه به شرح این موضوع می‌پردازیم که از شکل ارتباطات موفق برند پپسی با مشتریان چه درس‌هایی می‌توان گرفت:

   ۱. به بازار‌های کوچک اما پر بازده فکر کنید حتی اگر دایره مخاطبانتان گسترده باشد

به گفته «تاد کاپلان»، مدیر ارشد پپسی، شما نمی‌توانید به طور همزمان به همه چیز فکر کنید زیرا در این صورت توان رسیدگی به هیچ چیزی را نخواهید داشت. در عوض او با خود می‌اندیشد که چطور این برند می‌تواند در خرده فرهنگ‌هایی مانند هیپ هاپ ظاهر شده و جایگاه خوبی را برای خود به دست آورد. ماه جولای، پپسی از همکاری با شرکت مالکیت معنوی رپر آمریکایی معروف موسوم به «The Notorious B.I.G» خبر داد. چنین مشارکتی حضور پر رنگ تصاویری از او در فضا‌های دیجیتال و واقعی، از جمله هنر خیابانی و قوطی‌های نوشابه پپسی به تعداد محدود در جامعه هیپ هاپ را شامل می‌شود. این قبیل همکاری‌ها باعث می‌شود تا مردم درباره برند شما با هم حرف بزنند. چنین ابزار قدرتمندی راه‌های جدیدی را به وجود می‌آورد تا مصرف کنندگان به شکل‌های مختلف جذابیت‌های گوناگون برند را تجربه کنند.

  ۲. پا را از تبلیغات سطحی فراتر بگذارید

به جای تعقیب مصرف کننده در هر مکان و هر زمان، به ایجاد امکان کسب تجربه‌های عمیق تر و همه جانبه تر توسط او بیندیشید تا بتواند شما را همه جا پیدا کند. به این ترتیب می‌توانید محیطی فرهنگی را خلق کنید تا مصرف کنندگان به میل خود ترجیح دهند که جذب شما شوند. به عنوان نمونه، فیلم موفق باربی کاری کرد تا میزان فروش عروسک‌هایی به همین نام، محصول شرکت اسباب بازی «Mattel»، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۱۶ درصد رشد یابد. از جمله دیگر اثرات مثبت این اقدام می‌توان به افزایش میزان جستجو عروسک باربی در آمازون و رشد ۵۶ درصدی فروش این اسباب بازی محبوب و دوست داشتنی در شرکت تجارت الکترونیک «Shopify» اشاره کرد.

  ۳. برای ماندگاری برند تلاش کنید

با توجه به تعداد بالای سبد‌های خرید رها شده در برخی فروشگاه‌ها، به راحتی میتوانید تلاش‌های بازاریابی خود را معطوف به استراتژی‌های پایین قیف کنید، زیرا بررسی میزان بازگشت سرمایه در این قبیل موارد آسان تر است. منظور از قیف فروش، قیف فروش یا قیف درآمد، فرآیندی است که مشتریان را به سوی خرید محصولات و خدمات هدایت می‌کند. هر فرآیند فروش، با تعدادی از مشتریان بالقوه شروع شده و با تعداد کمتری از خریداران به پایان می‌رسد. با این حال، شما می‌توانید یک محصول خاص را در تمام طول روز بفروشید و مردم را به سمت قیف فروش سوق دهید اما نام یک برند ماندگار هرگز از قلب و ذهن مردم پاک نخواهد شد. این ماندگاری ریشه در ارتباط عاطفی محکم و استواری دارد که بین مردم و برند از قبل شکل گرفته است.

www.insiderintelligence.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا