بدون دسته بندی

رویداد یلدا با دوکارکرد فرهنگ‌ومارکتینگ

در بیشتر کشورهای دنیا " ایونت مارکتینگ " یا همان کارکرد اقتصادی مناسبت‌ها برای کسب و کارها جنبه‌ی با اهمیتی پیدا کرده است، در واقع از فرهنگ جوامع عنصری بیرون آورده شده و در اقتصاد و کسب و کار از آن استفاده می‌شود.فرزاد مقدم نویسنده و استراتژیست حوزه‌ی برند در گفتگویی با خبرنگار" ام بی ای نیوز" که به مناسب یلدا بود، ضمن اظهار مطلب فوق تصریح کرد، سازوکار ایونت مارکتینگ به این شکل است که یک سازمان با داشتن برند و هویت مشخص باید نقطه‌ی اشتراک و تماس خودش را با هویت مناسبت مورد نظر پیدا کند.اگر در کشورمان نمونه‌های ساده، فانتزی و گاهی خنده دار با این رویکرد برگزار می‌شود، به این دلیل است که متولیان اجرای چنین کمپین‌‌هایی با هویت آن رویداد نظیر یلدا اشنایی ندارند تا جایگاه واقعی آن را در سازمان خودشان با کارکردها متناسب سازند.در واقع وقتی سازمان در هر مناسبت و رویدادی قرارمی‌گیرد براساس شخصیت خودش باید واکنش نشان دهد، به عنوان مثال شرکت تولید کننده اسنک با رویکرد شادی در مناسبت یلدا به تولید محتوا و پیام می‌پردازد و یک شرکت خدماتی نیز بر پایه‌ی هویت عقلانی و تفکر به جنبه‌های مختلفی نظیر بلندترین شب سال و …خواهند پرداخت.مقدم در ادامه تاکید کرد، هربرند و یا سازمانی از مناسبت یلدا آن بخشی که با هویت و شخصیت سازمانش تناسب دارد را انتخاب و ارائه می‌کند. به این شکل شاهد هستیم که به تعداد برندها هویت بیرون آورد و در حوزه‌ی مارکتینگ روی آن کار کرد.آن بخشی که در این حوزه مهم است، متناسب سازی پیام‌ها با هویت هر رویداد است. در واقع شرکتها با شناخت هویت خودشان و ایجاد تناسب با هویت رویداد امکان این را دارند که پیام‌های عمیق‌تر و متناسب تر ارائه نمایند، نظیر برخی شرکتهای بزرگ امریکایی که با این اقدام نقش موثری در رویدادها ایفا می‌کنند و از آن درکسب و کار خود استفاده می‌کنند.او با اشاره به این موضوع که یلدا در کشور ما صرفاً با المانهایی نظیر هندوانه و انار و تم قرمز رنگ توسط شرکتها در حوزه¬ی مارکتینگ به کار گرفته می‌شود گذار از این شکل ساده را نیازمند ایجاد تناسب با کارکرد های یک رویداد فرهنگی عنوان کرده و افزود : رویدادهایی نظیر رمضان و عید فطر در کشورهای همسایه که با ما تشابهات فرهنگی دارند نیزمورد استفاده درحوزه‌ی مارکتینگ قرار می‌گیرد. البته یلدا لازم نیست که به رویدادی جهانی تبدیل شود، در برخی کشورهای فارسی زبان همسایه این رویداد جنبه‌ی فرهنگی دارد اما لزوماً از آن در بخش اقتصادی استفاده نشده است.فرزاد مقدم در مورد نقش و کارکرد رویداد یلدا گفت: اصولاً هر رویداد می‌تواند دو کارکرد داشته باشد که یکی فرهنگی و دیگری اقتصادی و مارکتینگ آن است. در ایران یلدا برندی است که کارکرد فرهنگی و اقتصادی آن در کنار هم اثر بخشی داشته و هر سال برگزار می‌شود. اما آنچه در این میان مهم است اینکه فقط از هویت بصری و چند المان خاص و منحصر به فرد آن برای تولید محتوا و ایجاد پیام استفاده نشود بلکه پیشنهادم این است که توسط شرکتها بستر مشترک فرهنگی با یک رویداد ایجاد شود تا یلدا نیز نظیر برخی مناسبتهای جهانی تاثیرگذار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا