خبر

سرمایه گذاران ایرانی ریسک پذیر نیستند

ام بی ای نیوز: استارتاپ ها تکاپوی عجیبی در بازار ایران به پا کردند. استارتاپ هایی که نیرو و انگیزه قوی برای پیشروی دارند و در مقابل کسب وکارهای قدیمی مقاومت می کنند و معمولا پیروز می شوند. ایران تراول یکی از این استارتاپ هاست که چندی ست در حوزه گردشگری فعالیت می کند. ام بی ای نیوز برای دریافت اطلاعات بیشتر گفتگویی را با محمد رضا خطیبی مدیر این استارتاپ داشته که در ادامه می خوانید. درباره نحوه شکل گیری استارتاپ ایران تراول برایمان بگویید؟ایده‌ی اولیه استارتاپ ایران تراول به ۴ سال قبل باز می گردد. زمانی که برای سفر به یکی از شهرهای ایران، می‌خواستم اطلاعاتی بدست بیارم. وقتی شروع به جستجو کردم، متوجه شدم اطلاعات موجود منسجم نیست و اغلب وبسایت ها اطلاعات جامعی را به مخاطبان ارائه نمی‌کنند. البته در این میان ظاهر وبسایت ها هم دلیل دیگری بود که مخاطب ترغیب به استفاده از آنها نشود. این مشکلات وقتی مخاطبی بخواهد به زبان انگلیسی جستجو کند، بیشتر به چشم می آید. زبان‌های دیگر که بطور کلی به آنها توجه ایی نشده و در کشورمان جستجو اطلاعات در این حوزه به شدت با کمبود مواجه است. برای همین ایده‌ی ایجاد پلتفرم راهنمای سفر به ایران در ذهنم جرقه زد. پلتفرمی که در آن علاوه بر اطلاع‌رسانی بتوانیم خدماتی را قبل و حین سفر به گردشگرها ارائه کنیم. ماحصل این تلاش اپلیکیشن، ایران تراول شد.ایران تراول چه خدماتی را به مخاطبان ارائه می کند و مزیت های آن چیست؟مهمترین هدف ایران تراول در فاز اول، اطلاع‌رسانی درباره توریسم ایران است. اطلاع‌رسانی از جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، فرهنگ شهرهای مختلف تا اطلاع‌رسانی درباره هتل‌ها، رستوران‌ها و … از فعالیت های دیگر این استارتاپ است. به طور کلی ایران تراول با هدف پاسخ به تمامی سوالاتی که ممکن است در ذهن یک گردشگر قبل یا حین سفر شکل بگیرد، طراحی شده است. هدف دیگری که دنبال می‌کنیم، ارائه برنامه سفر برای گردشگران است. بطورکلی این استارتاپ به تمامی گردشگرها با هر نوع سلیقه و بودجه‌ای بهترین و ایده‌آل‌ترین برنامه سفر را ارائه می دهد. در فازهای بعدی امکان رزرو هتل و بلیط هواپیما را نیز طراحی و اجرایی خواهیم کرد. برای استراتژی ورود به بازار چه برنامه ای داشته اید؟طبق تحقیقات متوجه شدیم که ۷۰درصد از کسانی که در دنیا قصد سفر را دارد؛ مقصدشان را از طریق جستجوی آنلاین پیدا می‌کنند. بنابراین مهمترین استراتژی را تولید محتوا به زبان‌های مختلف قرار داده ایم. مخاطبان شما چه افرادی هستند با توجه به این مورد محتوای تولیدی را چگونه دسته بندی کرده اید؟همه افرادی که قصد سفر به ایران را دارند، می توانند جزء مخاطبان ایران تراول باشند. اما بیشترین تمرکز ما بر مخاطبانی هست که به صورت سولو و یا بک‌پکی به ایران سفر می کنند. همین موضوع باعث شده، کنار معرفی هتل‌های پنج ستاره و گرانقمیت، مراکز اقامتی ارزان قیمت را هم معرفی کنیم و یا در کنار پلن های سفر با هزینه‌ی بالا پلن های کم هزینه رو هم به مخاطب ارائه دهیم. درباره مشکلاتی که با آن روبرو شده اید، بفرمایید؟مشکلات و چالش‌هایمان به قبل و بعد از لانچ اپ باز می گردد. مهمترین مشکل و چالش ما قبل از لانچ و حین ساخت اپلیکیشن، ساخت و ارائه اپلیکیشن با کیفیت مناسب و قابل رقابت با رقبای مهمی مثل TripAdvisor بود. زمان زیادی را صرف کردیم تا این چالش را برطرف کنیم و اپلیکیشنی باکیفیت چه از نظر ظاهری و چه از نظر کارکرد ارائه بدیم. اما مهمترین مشکلی که بعد از لانچ اپلیکیشن با آن مواجه هستیم نبود سرمایه‌گذار از جنس گردشگری است. متاسفانه سرمایه‌گذاران ایرانی نسبت به سرمایه‌گذاران خارجی از ریسک‌پذیری کمتری برخوردار هستند و معمولا در استارت‌آپ های زود بازده سرمایه‌گذاری می کنند. حمایت از استارت‌آپ های حوزه گردشگری نیاز به ریسک‌پذیری و صبر بیشتر دارد. در حوزه تبلیغات و بازاریابی چه اقداماتی را انجام داده اید؟بخاطر اینکه ما استارت‌آپ هستیم، سعی کردیم از ساده‌ترین و کم هزینه ترین روش‌ها برای تبلیغات و بازایابی استفاده کنیم. بهترین برنامه‌ای که برای فاز اول داریم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک است. به طوری که هم خودمون فعالیت هایی انجام می دهیم و هم با صفحات پر مخاطب این شبکه ها همکاری‌ انجام دادیم. از اول برنامه ریزی هایمان به نحوی بود که محتوایمان به راحتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود. mbanews.ir-نرگس فرجی 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا