خبر

شروع کار شورای عالی برندهای پوشاک ایران

اعلام رسمیت فعالیت شورای عالی برندهای پوشاک ایران از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن؛ هدف این شورا آشنا ساختن صاحبان کسب‌وکار پوشاک با مفاهیم استاندارد برندینگ، آموزش و رشد منابع انسانی سازمان است.

انتخابات اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ، روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه امسال از ساعت ۱۷ با حضور پیشکسوتان صنعت نساجی و پوشاک از جمله مدیرعامل برند هاکوپیان و همین‌طور اعضای اتحادیه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد. این مراسم با خوش‌آمدگویی رئیس اتحادیه آغاز شد و با ارائه گزارش دوره‌ای فعالیت‌های اتحادیه ادامه یافت. در این جلسه برخلاف دوره‌های پیشین، بسیاری از اعضای اتحادیه شرکت کردند تا برای ساختن راه فردای صنعت نساجی و پوشاک بهترین‌ها را انتخاب کنند. مهم‌ترین اتفاق این مراسم، اعلام رسمیت فعالیت شورای عالی برندهای پوشاک ایران از سوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بود؛ شورایی که سال‌هاست بن‌مایه‌های آن شکل‌گرفته و هدف اصلی آن آشنا ساختن صاحبان کسب‌وکار پوشاک با مفاهیم استاندارد برندینگ، آموزش و رشد منابع انسانی سازمان است.

شاهین فاطمی مدیرعامل و هم بنیان‌گذار چرم درسا از اهمیت شکل‌گیری این بخش در اتحادیه و اهداف و چشم‌انداز این شوراء گفت: در سه دوره حضور در هیات مدیره اتحادیه؛ تابحال با چنین حضور چشمگیری از فعالان صنعت پوشاک کشور در جلسه‌ای روبرو نبوده‌ایم. بابت چنین حضور چشمگیری باید از پیشکسوتان و اعضای هیات مدیره اتحادیه تشکر کنم. چنین حضوری نشان از امیدی دارد که فعالان نسبت به آینده صنعت پوشاک کشور پیدا کرده‌اند. نشان از این دارد که فعالان این حوزه برخواسته و می‌خواهند برای آیند‌ه‌ی کشورشان فعالیت‌های مفیدی را انجام دهند. فعالان به اهمیت صنعت پوشاک واقف شده‌اند و به خوبی می‌دانند، آنچه کشورها را از یکدیگر متمایز می‌کنند، برندها هستند. برندهایی که باعث صدور فرهنگ و تمدن کشورها می‌شوند. قدرت برندسازی روزبه روز در دنیا در حال افزایش است. قدرتی که بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

دنیای آینده‌، دنیای جنگ برندها است

فاطمی در ادامه افزود: دنیای آینده‌، دنیای جنگ برندها است و اقتصاد دنیا دست برندها افتاده است. درواقع مجموع برندهای فعال در دنیا دانش، اقتصاد، ارزش افزوده و اشتغال را ایجاد می‌کنند. متاسفانه در طول سال‌های گذشته در کشورمان کمتر به این موضوع مهم مخصوصا در حوزه پوشاک پرداخته شده است. در دنیا و در کشورهای درحال توسعه وقتی می‌خواهند، بخشتوسعه اقتصادی را افزایش دهند به یکی مهمترین ارکان و صنایع یعنی صنعت پوشاک نگاه ویژه‌ای می‌اندازند.

توجه به صنعت پوشاک علاوه بر تمام مزیت‌ها بسیار، سه مزیت مهم دارد: یک: صنعت پوشاک به دلیل اینکه نیاز مهمی را در جامعه برطرف و روزانه خواسته بسیاری از مشتریان را برطرف می‌کند، ارزش اقتصادی بالایی را برای کشور ایجاد می‌کند. دو: صنعت پوشاک، کیف وکفش و صنایع وابسته یکی از اشتغال‌زاترین صنایع کشور است. سه: صنعت پوشاک باعث توسعه فرهنگ کشورها می‌شود. توسعه‌ای که دولت برای آن هزینه بسیاری کرده اما نتیجه دلخواه را بدست نیاورده است. در دنیا فقط از طریق سبک پوشش و سبک زندگی می‌توان فرهنگ، تمدن، موسیقی و هنرو…را صادرو به فروش رساند. کشورمان سالها از این موضوع مهم غافل مانده است. اما خوشبختانه در این چند وقت اخیر این امر مهم در بدنه‌ی دولت، مردم و صنعت تبدیل به یک الزام شده است. کشور ایران دارای ویژگی‌های مهمی است. کشورمان از لحاظ جغرافیایی رابط شرق و غرب دنیا است. از لحاظ منابع طبیعی بیش از چهاردرصد منابع کل دنیا در کشورمان نهفته شده است. این درحالی است که ایران فقط یک درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است. از لحاظ حمل و نقل و صادرات نیز کشورمان یکی از بهترین مکان‌ها برای فعالان صنعت پوشاک است. از لحاظ دستمزد نیز به خاطر نوسانات دلار جزء کشورهای ارزان محسوب می‌شویم. این موضوع علی رغم اینکه یک تهدید برای اقتصاد کشور است اما می‌تواند فرصتی برای صنعت پوشاک کشور محسوب شود.

بنابراین این الزام در اتحادیه دیده شد که به جای تمرکز بر حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی مانند تولید محصولات ماده‌ی اولیه، محصول ساخته و یا نیمه ساخته، باید توجه ویژه‌ای به بخش برندسازی شود. این توجه ویژه سالها مقفول مانده است و برندسازی به منظور ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و ارزش اقتصادی انجام نشده است.

هدف شورا؛توسعه، ارتقاء، افزایش و بهبود برندهای ایرانی است

فاطمی درباره شورای عالی برندهای پوشاک ایران گفت: به همین منظور آذرماه سال گذشته، هیات مدیره اتحادیه پوشاک از برندها و فعالان حوزه پوشاک کشور برای پیوستن به شورای عالی برندها دعوت کرد. خوشبختانه در همان مرحله اول ۴۵ برند فعال در حوزه پوشاک ثبت نام کردند. پس از این ثبت نام شورای سیاست گذاری مجموعه شروع به کار کرد و نام خود را شورای عالی برندهای پوشاک ایران گذاشت. این شورا هدفی جزء توسعه، ارتقاء، افزایش و بهبود برندهای ایران ندارد. ما نام این شورا را “شورای عالی برندهای ایران گذاشته‌ایم” و معتقدیم باید برندسازی در ایران توسعه بیابد و فقط تمرکزمان برچندین برند نیست. از لحاظ تشکیلاتی، این شورا طبق اساسنامه و زیرنظر اتحادیه فعالیت خواهد کرد. این شورا به مرور طبق صلاح‌دید اعضای هیات مدیره اتحادیه می‌تواند انتخاباتی را برگزار و بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کند. این شورا فعلا زیرنظر شواری سیاستگذاری آغاز به کار کرده و ده جلسه رسمی را برگزار کرده است.

اهداف تعریف شده شامل:

  • پژوهش در زمینه برندینگ. در کشورمان به این حوزه کم توجه‌ای شده است.
  • آموزش؛ متاسفانه در کشورمان آموزشی در حوزه برندینگ صنعت پوشاک انجام نمی‌شود و آموزش‌ها انجام شده بیشتر در حوزه‌ی عملیاتی است. صنعت پوشاک کشورمان در سه حوزه نیاز به آموزش دارد. یک: آموزش حوزه مدیرعاملان صنعت پوشاک. دو: آموزش حوزه مدیران هنری صنعت پوشاک. سه: آموزش در حوزه عملیاتی صنعت پوشاک کشور.
  • توسعه کمی برندها؛ خوشبختانه با کمک انجمن‌ها و اتحادیه تاحدودی جلوی ورود کالای قاچاق در کشورمان گرفته شده است. در حال حاضر ما می‌توانیم، کالای ایرانی تولید، عرضه و افزایش دهیم. در حال حاضر برندهای خوب ایرانی می‌توانند فضای قابل توجه‌ای از مراکز تجاری و خرید معتبر را از آن خود کنند. یکی از اهداف شورا گفتگو با مراکز خرید و جایابی مناسب برای قرارگیری در نوک قله مراکز خرید است.
  • پیگیری مطالبات از دولت و…
  • فرهنگسازی در حوزه خرید کالای ایرانی. تازمانی که مخاطبان حین خرید محصول ایرانی احساس کنند، فقط ارزش افزوده‌ی چندریالی ایجادکرده‌اند،ره به جایی نخواهیم برد. در این حالت نمی‌توانیم برای توسعه برندهای ایرانی کاری کنیم. تمام دنیا زمانی که خواسته‌اند، برندسازی کنند از حوزه فرهنگ شروع کرده‌اند. آن‌ها این فرهنگ را نهادینه کرده‌اند که توسعه برند، باعث ایجاد توسعه پایدار در کشورها خواهد شد. اگر بتوانیم چنین فرهنگی را در کشورمان نهادینه کنیم باعث رشد روزافزون برندهای ایرانی خواهیم شد.
  • ایجاد رسمیت به برندینگ. متاسفانه نه در حوزه دارایی مشهود و نه در حوزه دارایی نامشهود برندهای ایرانی را نمی‌پذیریم. چنین عملکردی باعث شده که انگیزه برندسازی در کشورمان کم شود. بنابراین یکی از وظایف مهم این است که برندسازی و برند داشتن را به عنوان یک دارایی مشهود بپذیریم.

فاطمی در انتها گزارش مختصری از ۴۵ برند ثبت کننده‌ی در شورای عالی برندهای پوشاک ایران ارائه کرد و گفت: طبق اطلاعات بدست آمده نزدیک به ۱۵۰ برند در بخش پوشاک، کیف و کفش، عینک، کلاه و متعلقات در کشورمان فعالیت می‌کنند که بخشی از آن‌ها شناخته شده نیستند و بخشی دیگر راهکار معرفی خود را نمی‌دانند. اما ۴۵ برند ثبت کننده بیش از هزار شعبه در کشور دارند. این برندها صدهزار مترمربع فضای ریتل دارند. همچنین این ۴۵ برند در بخش فروشگاهی چهارهزار نفر را مشغول به کار کرده‌اند. در بخش تولید مستقیم پنج‌هزار نفر و در بخش تولید غیر مستقیم چهارهزار و پانصد نفر را مشغول به کار کرده‌اند یعنی این ۴۵ برند برای پانزده هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کرده‌اند. این برندها صدهزار متر، فضای فروشگاه داشته و هزار تابلوی ایرانی را برافراشته‌اند.

درپایان از تمامی برندهای فعال در حوزه پوشاک، کیف و کفش و… برای پیوستن به شورای عالی برندهای پوشاک ایران دعوت می‌کنیم تا با کمک همدیگر باعث خلق برندهای نامدار ایرانی شویم.

لازم به ذکر است:این مراسم در ساعت ۱۹ با اعلام آراء نهایی به پایان رسید و افراد به ترتیب؛ آقای بهرام شهریاری با ۱۳۰ رأی، آقای مهرداد زکی پور با ۱۲۵ رأی، آقای شاهرخ جعفری با ۱۱۸ رأی، اقای مجید نامی با ۱۱۲ رأی، آقای منصور الیاسی با ۱۰۸ رأی، آقای عباس سرشار زاده با ۱۰۱ رأی، آقای سالار دینی با ۹۹ رأی، آقای عماد الدین کبیری با ۹۶ رأی، آقای امین مقدم با ۸۸ رأی، آقای احمد صادقی قهرود ی با ۸۷ رأی، خانم واحیده سلیمی با ۶۱ رأی به عنوان اعضای هئیت مدیره جدید انتخاب شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا