خبر

ظهور پدیده « عطش زلنسکی » در جهان

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در بحبوحه تهاجم روسیه به این کشور به ستاره رسانه‌های اجتماعی در دنیا تبدیل شده است.ویدئو‌های سلفی کوتاه و ساده او واکنش‌هایی را از سرزمین‌هایی فراتر از مرز‌های اوکراین برانگیخته است.در یکی از ویدئو‌های بدون شرح صفحه اینستاگرام زلنسکی از یک طرف پوتین را در حالی می‌بینیم که در راهرو قدم می‌زند. در حال حرکت به اطراف نگاه کرده و سری تکان می‌دهد.از طرف دیگر رئیس جمهور اوکراین لبخند زنان در امتداد جاده ای روشن گام بر می‌دارد. در عین حال شاهد آن هستیم که عده زیادی از مردم عادی خیل گسترده مشوقان او را تشکیل می‌دهند.

این کلیپ که روز شنبه هفته گذشته در تیک تاک آپلود شد، روز بر روز بر بینندگانش افزوده می‌شود. مونتاژ‌های جالب و متنوع از رهبر اوکراین یک قهرمان جدی و دوست داشتنی و از پوتین یک انسان سرد و بی روح ساخت.این قبیل پست‎‌ها در حالی منتشر می‌شوند که رهبر اوکراین از حضور خود در رسانه‌های اجتماعی بیشترین بهره را به بهترین شکل ممکن برده است. به نحوی که به نظر می‌رسد چهره ای کاملا متضاد با رئیس جمهور روسیه است. رسالت او حمایت از کشورش است که چندی است مورد حمله قرار گرفته است.در یک ویدئو، رئیس جمهور به مردم اوکراین اطمینان می‌دهد که علی رغم وجود شایعاتی مبنی بر ترک کشور، او هرگز از اوکراین فرار نخواهد کرد.زلنسکی در ویدئویی که هفته گذشته در تلگرام منتشر شد، گفت: «ما همه اینجا هستیم. سربازان ما اینجا هستند. شهروندان کشورمان اینجا هستند.» زلنسکی که در خیابانی در کیف، پایتخت این کشور، با نور کم و توسط مشاورانش احاطه شده بود، به نظر می‌رسد که با چهره ای جدی و در عین حال با اعتماد به نفس کامل صحبت می‌کند. این ویدئو بیش از ۵ میلیون بار دیده شد.دکتر «پل بوس»، پروفسور ارتباطات دیجیتال و هنر‌های رسانه ای در دانشگاه «دی پاول» در گفتگو با وبسایت خبری تحلیلی «اینسایدر» خاطرنشان کرد که این ویدئو‌‌ها زلنسکی را به عنوان یک آدم معمولی، نه یک نخبه جهانی و نه به عنوان «رئیس جمهور اوکراین» نشان می‌دهد.به اعتقاد بوس ویدئو‌های زلنسکی این حس را به انسان منتقل می‌کند که انگار بسیار راحت می‌توانیم با او صحبت کنیم.زلنسکی قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین با کسب ۷۳ درصد آراء در سال ۲۰۱۹، یک بازیگر و یک کمدین محبوب در سرتاسر این کشور به شمار می‌رفت. او در سخنرانی پشت تریبون به پیشرفتی نسبی دست یافته است.از سوی دیگر، پوتین پیام‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی پست نکرده و شایعه شده که بیانیه‌های رسمی او نیز از قبل ضبط شده و زنده پخش می‌شود.در مقابل، زلنسکی به طور مستقیم نه تنها با مردم اوکراین، بلکه در کل با همه مردم جهان صحبت می‌کند.او با دنیای اینترنت به خوبی آشناست. ویدئو‌های سلفی او به خوبی ساخته شده اند. توئیت‌های رئیس جمهور اوکراین صد‌ها هزار لایک به دست آورده است.پرچم اوکراین همیشه پشت تریبون ولودیمیر زلنسکی جلب توجه می‌کند.یکی از مردم لندن زیر یکی از پست‌های زلنسکی با بیش از ۱۰۰ هزار لایک نوشته است: «زبان از بیان میزان محبوبیت رئیس جمهور زلنسکی قاصر است. توییت یکی از کارمندان پارلمان بریتانیا مبنی بر این که چگونه هر زن در خانواده شما حدا اقل کمی علاقه به زلنسکی دارد، از جذابیت فراوان این ستاره رسانه‌های اجتماعی می‌گوید.این احساسات تقریبا بلافاصله با واکنش منفی برخی کاربران مواجه شد. وبسایت خبری «Jezabel» در قالب مقاله ای خواستار پایان یافتن پدیده ای موسوم به «عطش زلنسکی» شد.در تیک تاک، هشتگ‌های مرتبط با زلنسکی در مجموع بیش از ۳۵۰ میلیون بار دیده شد. بیشتر ویدئو‌های تبلیغاتی بر روی این موضوع تاکید می‌کنند که این سیاستمدار ظاهری شاد داشته یا لباس نظامی بر تن دارد.یکی از محبوب ترین ویدئو‌های تیک تاک که از زلنسکی نام می‌برد، بیش از ۳ میلیون بازدید و ۵۰۰ هزار لایک دریافت کرده است. در این ویدئو خیالی جدایی پوتین از زلنسکی به عنوان بهترین دوستانی به تصویر کشیده شده که از هم جدا شده اند. در این ویدئو تصاویری از آتش سوزی و یک ساختمان به آتش کشیده شده در اوکراین را به چشم می‌بینیم. در پس زمینه آن آهنگ «خائن» با صدای «اولیویا رودریگو» پخش می‌شود.

در هر نوع تعامل با طرفداران، همیشه در مورد سطح احساسات و نحوه تبدیل آن به خلاقیت رسانه ای، اختلاف نظر وجود دارد. می‌توان آن را به عنوان نادیده انگاری یک موقعیت تلقی کرد اما در عین حال افراد زیادی هستند که آن موقعیت را بسیار جدی می‌گیرند.منبع: www.insider.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا