بدون دسته بندی

مردمی که در سکوت جان می‌دهند

ام بی ای نیوز: صلیب سرخ انگلیس در سال ۲۰۱۷ از گروه‌های تبلیغاتی خواسته بود کمپینی براساس ارزش‌های این سازمان و برای مورد اورژانسی دریاچه‌ی چاد طراحی کنند. در این مقاله می‌خواهیم کمپینی را که توانست جایزه‌ي برنز PR را از آن خود کند، به طور کامل بررسی کنیم. بحران دریچه‌ی چاد: درگیری، بی‌خانمانی، کمبود مواد غذایی و بیماری در یکی از فقیرترین مناطق دنیا. جنگ بین کشورهای هم‌مرز و تمام موارد گفته‌شده، ۱۰.۷ میلیون نفر را گرفتار کرده است و صلیب سرخ نمی‌تواند به تنهایی پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشد. پس‌زمینه:صلیب سرخ در بحران‌ها به یاری مردم می‌شتابد، آن هم در شرایطی که ارزش‌های مورد قبول این سازمان یعنی دل‌سوزی، شجاعت، فراگیری و پویایی وجود داشته باشد. ۹ مورد از ۱۰ موردی که صلیب قرمز در آن‌ها حاضر می‌شود، به عنوان موارد اورژانسی خاموش در نظر گرفته می‌شوند. پرونده‌ی دریاچه‌ی چاد هم یکی از این موارد است. مشکل:با وجود انکه کاستاریکایی‌ها و صلیب سرخ ارزش‌های یکسانی را دنبال می‌کردند، مردمی که از خیریه‌ها حمایت می‌کردند، از این بحران مطلع نبودند و راهی برای تعامل با آن نداشتند. چالش:اطلاع‌رسانی به افرادی که آماده‌ی کمک‌رسانی بودند ولی از این مشکل خبر نداشتند. هدف:بالا بردن آگاهی در مورد دریاچه‌ی چاد به عنوان یک مورد اورژانسی خاموشتشویق مردم به عمل: بالا بردن آمار کمک‌کنندگان فعالجامعه‌ي هدف:تشخیص خیرخواهان•مردان و زنان بالای ۴۵ سال (متوسط سن ۵۳ سال) در گروه اقتصادی ABC1•این افراد در حال حاضر هم به طور منظم کمک‌رسانی دارند•باید علت کمک را باور داشته باشند، زیرا براساس باورهایشان کمک می‌کنند•از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک استفاده می‌کنند. تلویزیون می‌بینند و هر روز روزنامه می‌خوانند.•خانواده‌هایشان برایشان اهمیت زیادی دارند•سلامت‌شان، بر نیازهای دیگرشان برتری دارداستراتژی:قرار دادن جامعه‌ی هدف در فرکوئنسی آسیب‌دیدگان و فراهم کردن راهی ظریف برای کمک‌کردن آن‌هابرای مشکلات بزرگ، به راه حلی ساده نیاز است که بتواند مانند زمزمه‌کردن در گوش، احساسات را برانگیخته کند.به جای تعریف کردن تمام وضعیت که اتفاقا پیچیده هم است، ما داستان‌هایی از افراد را نقل می‌کنیم تا بتوانیم تمرکز را روی بخش احساسی قضیه بیش‌تر کنیم. به این شکل احتمال کمک‌رسانی سریع فراهم می‌شود. بینش:گوش کردن، مهم‌ترین اقدام قبل از هر اقدامی است. راه‌حل:بگذاریم ورای این سکوت و خاموشی را بشنوندبرای این کار از فناوری کمک گرفتیم و به سراغ پرده‌های مختلف گوش انسان و صداهایی رفتیم که گوش از شنیدن‌شان عاجز است. این صداها ممکن است مردم را غمگین کند و بترساند و در فیلم‌ها برای برانگیختن احساسات مردم مورد استفاده قرار گرفته است. از این گذشته مردم بین سن ۳۰ و ۴۰ سال به دلیل ترس از کم‌شدن شنوایی، شنوایی‌شان را مرتب چک می‌کنند. ایده‌ی خلاقه:چکاپی که زندگی‌ها را نجات می‌‌دهداین پیام برای افرادی طراحی شده که گمان می‌کنند وقتی نوبت به خیرخواهی و کمک می‌رسد، آن‌ها می‌شنوند.شکل کار: مثل تمام بررسی‌های شنوایی، افراد هدفن‌هایی روی گوش می‌گذاشتند و صداهای معمول و رایج برایشان پخش می‌شد و هر بار بعد از شنیدن صدا، می‌توانستند دکمه را برای صدای بعدی بفشارند. سپس به مرحله‌ی صداهایی با فرکانس ۲۰ هرتز می‌رسیدند؛ یعنی صداهایی که تا کنون گوش انسان از شنیدن‌شان ناتوان بوده. این جا صداهایی از داستان‌های زندگی مردم دریاچه‌ی چاد پخش می‌شد. اگر فرد روی دکمه‌ی «اگر اهمیت می‌دهید، دکمه را فشار دهید» دست می‌گذاشت، می‌توانست در زندگی آن‌ها عمیق‌تر شود. انتهای داستان هم تقاضا برای کمک بود. پیام کلیدی:اگر صدایشان را می‌شنوید، پس می‌توانید کمک کنید!کمک شما می‌تواند این سکوت ناامیدانه را پایان بخشد و صدای امید را به دریاچه‌ي چاد بیاورد. آنچه در صفحه‌ی فرود به نمایش درآمد:•اطلاعات دقیق این رویداد•بقیه‌ی داستان‌های تعریف‌نشده•روش‌های کمک•اطلاع‌رسانیجزئیات:در این کمپین از اینفلوئنسرها، رسانه‌های داخلی و رسانه‌های خریداری‌شده استفاده شد. KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد)افزایش ترافیک صفحه‌ی فرود: ۱۵٪ افزایش در ماه اول کمپین و همین میزان در ماه‌های بعدایجاد حس مثبت در عکس‌العمل‌های فیس‌بوک: افزایش ۱۰ درصدی عکس‌العمل‌هایی مثل لایک، لاو و … در فیس‌بوک و همچنین به‌اشتراک‌گذاری محتوایادداشت‌های رسانه‌ای (رادیو و تلویزیون)کمک‌های موثر (انجام تست به اندازه‌ی کمک‌کردن ارزشمند است)مترجم: نازنین کی‌نژادwww.canneslions.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا