خبر

موفق‌ترین کمپین‌های انتخاباتی (۱)

ام بی ای نیوز: در سال ۱۹۴۸ میلادی کمتر از یک درصد از خانواده‌های آمریکایی تلویزیون داشتند. شش سال پس از آن، رقم فوق به ۵۰ درصد رسید. در سال ۱۹۵۸ بیش از هشتاد درصد از خانه‌ها در این کشور مجهز به تلویزیون بودند و امروز این رقم به ۹۷ درصد رسیده است. به گفته یک پرفسور روزنامه نگاری، جیمز ال. باگمن، هیچ فناوری خانگی دیگری از جمله سیم کشی تلفن یا لوله کشی آب به این سرعت در بسیاری از خانه‌ها ریشه ندواند.طولی نکشید که پای کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا به تلویزیون باز شد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۵۲، کاندیدای حزب جمهوری خواه، دی وایت دی. آیزنهاور و معاونش، ریچارد نیکسون، تقریبا دو برابر رقبای دموکرات خود به کاندیداتوری «ادلای استیونسون»، برای تبلیغات هزینه کرده و رقم آن را به یک و نیم میلیون دلار رساندند. اولین سری آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی تحت عنوان «آیزنهاور به سوالات مردم آمریکا پاسخ می‌دهد»، یک شهروند به ظاهر اهل طبقه متوسط را نشان می‌دادند که با لحنی جالب و خنده دار یک سوال مهم را از آیزنهاور می‌پرسید. در ادامه او عاری از هر نوع احساسات به دوربین خیره می‌شد و به سوالش پاسخ می‌داد. به دنبال آن یک انیمیشن موسوم به «I Like Ike» از تلویزیون پخش شد که نقشی کلیدی در موفقیت کاندیدای جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری داشت.در این جا به چند مورد از موفقیت آمیزترین کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری از سال ۱۹۵۲ تا کنون نگاهی می‌اندازیم:کمپین تبلیغاتی دیوایت دی. آیزنهاور: «Ike for President» (۱۹۵۲)این آگهی تبلیغاتی به ظاهر جالب و شگفت انگیز به آیزنهاور کمک کرد تا رقیب دموکرات خود، ادلای استیونسون را در انتخابات ریاست جمهوری شکست بدهد. او پس از ۲۰ سال اولین جمهوری خواهی بود که به کاخ سفید راه یافت. آیزنهاور در این رقابت ۸۳ درصد از آراء الکترال را به دست آورد.

کمپین تبلیغاتی جان اف. کندی: «کندی برای من» (۱۹۶۰)در سال ۱۹۶۰، جان اف کندی با ۴۳ سال سن به عنوان جوان ترین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا به شمار می‌رفت. در آن دوران که رقیبش، ریچارد نیکسون، او را بی تجربه می‌خواند، این آگهی تبلیغاتی جنجالی از جوانی کندی یک سرمایه ساخت. در این آگهی تبلیغاتی او آنقدر سن و سال داشت تا به همه مسائل روز آگاه باشد و آنقدر جوان بود تا بتواند با استفاده از نیروی جوانی خود به همه وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند. کندی با کسب ۵۶ درصد از الکترال پیروز انتخابات شد.

کمپین تبلیغاتی «لیندون بی جانسون»: «دختر خوب» (۱۹۶۴)بخشی از تلاش «لیندون بی. جانسون» برای برگزاری انتخابات مجدد در سال ۱۹۶۴، در بحبوحه جنگ سرد، این آگهی تبلیغاتی است که در فهرست معروف ترین آگهی‌های تبلیغاتی کمپین‌ها در تمام دوران قرار دارد. این آگهی تبلیغاتی فقط یک بار دوشنبه شب هنگام پخش فیلم سینمایی در تاریخ ۷ سپتامبر سال ۱۹۶۴ از شبکه ان بی سی پخش شد اما همین یک بار کافی بود تا جانسون با نمایش یک نقاشی از رقیب جمهوری خواه خود، باری گلدواتر، تحت عنوان یک افراط گرای جناح راست که دنیا را به آستانه فروپاشی می‌کشاند، از این کاندیدای ترسو چشم زهر بگیرد.در نهایت او موفق شد ۹۰ درصد از آراء الکترال را به دست آورده و برنده انتخابات ریاست جمهوری در آن سال شود.

کمپین تبلیغاتی هوبرت اچ. هامفری: «خنده» (۱۹۶۸)اگرچه در نهایت هوبرت هامفری دموکرات در رقابت با ریچارد نیکسون در انتخابات سال ۱۹۶۸ شکست خورد اما این آگهی تبلیغاتی با به تصویر کشیدن «اسپیرو اگنیو»، رقیب نسبتا ناشناخته نیکسون، به عنوان یک نئوفیت سیاسی، به شکلی مضحک و خنده دار ناشیانه عمل کرد. سازنده این آگهی تبلیغاتی «تونی شوارتز» بود که سابقه ساخت آگهی تبلیغاتی «دختر خوب» برای جانسون را نیز در پرونده خود داشت.نیکسون این بار هم توانست با کسب ۵۶ درصد آراء الکترال هامفری را شکست دهد.

کمپین تبلیغاتی ریچارد نیکسون: «دفاع مک گاورن» (۱۹۷۲)این آگهی تبلیغاتی در جریان انتخاب مجدد ریچارد نیکسون به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا در رقابت با رقیب دموکرات خود، جورج مک گاورن، در سال ۱۹۷۲ میلادی پخش گردید. در حالی که ارتش ایالات متحده همچنان به شدت درگیر جنگ ویتنام بود، کمپین انتخاباتی نیکسون سعی داشت دموکرات‌ها را در دفاع از منافع ملی ضعیف نشان دهد و آن ها را مجری سیاست‌هایی معرفی کند که کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. حامیان مالی این کمپین را گروهی تحت عنوان «دموکرات‌ها برای نیکسون» تشکیل می‌دادند.سرانجام نیکسون موفق شد با کسب ۹۷ درصد از آراء الکترال به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا به کاخ سفید راه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا