گزارش

نوآوری، هوش مصنوعی و جذب نسل زد، کلید موفقیت فیسبوک در عرصه درآمد زایی

درآمد فیسبوک از تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۴ به رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. دلیل چنین موفقیتی را می‌توان در نوآوری در زمینه هوش مصنوعی و دنیای تجارت با هدف جذب بیشتر نسل زد جست و پیدا کرد.

فیسبوک به عنوان یک پیشگام در حوزه رسانه‌های اجتماعی، بیش از دو دهه است که در برابر تغییرات بزرگ و جهانی دنیای تبلیغات دیجیتال از خود مقاومت نشان می‌دهد. با این وجود، درآمد تبلیغاتی فیسبوک در سال ۲۰۲۴ میلادی به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. به این ترتیب، با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر کاربر، فیسبوک در حال حاضر پر جمعیت ترین و در عین حال پر درآمد ترین پلتفرم رسانه اجتماعی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود.

تلاش برای احیای فیسبوک از سال ۲۰۲۲ تاکنون توسط تبلیغ کنندگان کالا و خدمات در منطقه آسیا و اقیانوسیه که مصرف کنندگان غربی را هدف قرار می‌دهند، در کنار نتایج مثبت حاصل از نوآوری در زمینه هوش مصنوعی، باعث شده تا مدیران این شبکه اجتماعی شاهد افزایش درآمد تبلیغاتی آن در سال گذشته میلادی باشند.

پیش بینی‌های شرکت رسانه ای «WARC Media» حکایت از رشد ۱۳.۲ درصدی درآمد تبلیغاتی فیسبوک در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن دارد که البته سرعت پیشرفت آن کمتر از شرکت «متا» مادر (۱۹ درصد) است.

برآورد‌های انجام شده، همگی حرکت فیسبوک در مسیر افزایش درآمد از رقم ۱۰۰.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ تا ۱۱۲.۸ میلیارد دلار را ثابت می‌کنند. در ادامه فیسبوک – پس از گوگل در سال ۲۰۲۰ – دومین برند رسانه ای است که رقم درآمد تبلیغاتی جهانی آن از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

با این وجود، سهم فیسبوک از بازار شبکه‌های اجتماعی جهانی مدام در حال کاهش است. در سال ۲۰۱۳، تقریبا از هر ۱۰ دلار درآمد تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، ۹ دلار به فیسبوک تعلق می‌گرفت (۸۸.۹%). این رقم تا سال ۲۰۲۵ پنجاه درصد افت پیدا کرد و به ۳۸.۲% رسید. این در حالی است که درآمد تبلیغاتی اینستاگرام و البته تیک تاک به طور خاص، به سرعت رو به افزایش است.

ارائه نوآوری در زمینه هوش مصنوعی و در دنیای تجارت، خرده فروشان در ابعاد مختلف را برآن داشته تا بودجه تبلیغاتی مخصوص فیسبوک را افزایش دهند. نتایج مطالعات شرکت متا حکایت از آن دارد که میزان سرمایه گذاری خرده فروشان در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

با این حال، فیسبوک مدت‌هاست که با کلیشه‌هایی نظیر «محدودیت‌های سنی» دست و پنجه نرم کرده و همین مساله، جذب نسل زد را دشوار ساخته است.

فیسبوک به منظور جذب مخاطبانی از نسل زد، ارسال ویدئو‌های طولانی (از جمله استوری و reel) و دوری از اخبار و محتوای سیاسی را در اولویت قرار داده است.

نظرسنجی اخیر شرکت تحقیقات بازار «کانتار» نشان داده که میزان اعتماد سرمایه گذاران به فیسبوک زیاد بوده و فقط نام گوگل و یوتیوب در رده بندی قابل اعتماد ترین شرکت‌های جهان برای سرمایه گذاری در جایگاهی بالاتر از آن به چشم می‌خورد.

بیش از یک میلیون تبلیغ کننده در بازه ای یک ماهه در سال ۲۰۲۴، از ابزار‌های هوش مصنوعی متا بهره برده اند. در نهایت متا از تبلیغ کنندگان می‌خواهد که با اعتماد بیشتر به ابزار‌های هوش مصنوعی این شرکت، به تبلیغات کمک کنند تا با استفاده از ترکیب روش‌های هدفگیری سنتی و تنوع خلاقانه به بخش‌هایی که دست نخورده باقی مانده اند، دسترسی یابد.

www.campaignbrief.com

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا