خبر

هوش مصنوعی در تدارک مدیریت کسب و کارها

ام بی ای نیوز: دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در مراسم اهدای جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران، گفت:روابط‌ عمومی در زمان زندگی می‌کند و دانش فهم زمانه است. زبان موفقیت و عدم موفقیت سیاست‌های اجتماعی در این است که چقدر در زمان زندگی می‌کنیم؛ هرچقدر در زمان زندگی کنیم به همان میزان همزیستی مسالمت‌آمیز و فهم اجتماعی منتهی به روابط‌ عمومی دانش بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ه فناورانه برای ارتباط با عموم فردی، اجتماعی و شبکه‌ای است.دکتر عاملی افزود: آرمان روابط‌ عمومی تقویت حس عضویت ذینفعان و ارائه خدمت دوست داشتنی است. در واقع روابط‌عمومی وقتی مجهز به هوش مصنوعی می‌شود ماشین عاطفه، احترام و عشق است و صنعت حس‌داشتن است. روابط‌عمومی یک پدیده ارتباطی الگوریتمی و شبکه‌ای هوشمند و تأمین کننده خدمات آسان و سریع برای همه ذینفعان همراه با مسئولیت اجتماعی است؛ لذا فقط به جامعه ذینغعان سازمانی یا واحد مرتبط نیست بلکه به همسایگان، محیط زیست و پیرامون خود مسئولیت دارد.عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر نسل پنجم فناوری‌های‌نو گفت: رایانه‌های نسل پنجم به دنبال ایجاد نظام گسترده محاسباتی موازی در یک نطق فازی هستند که خدمات خود را ارائه می‌دهند و این ابررایانه‌ها با نگاه به توسعه هوش مصنوعی ساخته شده‌اند.وقتی رایانه‌ بزرگ اولیه درفیلادلفیا ساخته شد ۵هزار لامپ در رایانه کار می کرد و برق فیلادلفیا را تحت تأثیر قرار می‌داد، اما الان به گوشی تلفن‌های همراه منتقل شده و کارکردهای آن بیشتر، متنوع تر، پرسرعت تر و با قابلیت دسترسی همگانی شده است.نسل جدید رایانه‌ها به منطق انسانی و زبان برنامه‌ریزی پرولوگ نزدیک‌تر شده‌اند و از انسان بهره برده‌اند. زبان پرولوگ نزدیک به منطق رفتاری انسان است و تلاش می‌کند که از انسان بیاموزد؛ لذا منطق فازی، همان نسبیت، انشعاب و انعطافی که در انسان وجود دارد را در زبان پرولوگ مدنظر قرار می‌دهد؛ برخلاف نظام برنامه‌ریزی لیسپ که صنعتی است. در نظام پرولوگ مهم است که به چه کسی خدمات می‌دهد.وی با اشاره به کتاب در دست انتشار «دانشنامه اصطلاحات فضای مجازی» در دانشگاه تهران گفت: پنج نوع وب داشته‌ایم.:وب ۱ بیشتر دیدن اطلاعات است و بیشتر دیدن کاتالوگ بود. وب ۲ به سمت تعامل و ارتباطات رفت و شبکه‌های اجتماعی و خرید و ویکی‌ها در آن مطرح شد. وب ۳ به سمت وب زمینه‌ای رفت و زمینه‌های هوش مصنوعی در جستجو و خرید هوشمند و واسطه کاربری هوشمند به وجود آمد، مانند آگهی‌هایی محیطی که براساس حوزه جستجوی فرد و علایق فرد ارسال می‌شدند.وب ۴ به سمت اینترنت همه پدیده‌ها رفت و از وب ۵ نیز تعبیر به وب یکپارچه و وب افکار می‌شود. اینجا هوش جمعی معنا پیدا کرد. این وب یک انسان را نمایندگی نمی‌کند بلکه میلیاردها انسان را نمایندگی می‌کند و هوش جمعی همه جهان را در بر می‌گیرد و توانش جمعی ایجاد می‌کند.استاد دانشگاه تهران با اشاره به دسته‌بندی نیلسون از این ۵ وب در سه عرصه کسب و کار، ارتباطات و سرگرمی‌ها افزود: هوش مصنوعی برخاسته از دوره خوارزمی و الگوریتم است اما در دوران جدید جان مک کارتی آن را به کار گرفت و در معنای فناوری جدید خود یک نماد پیشرفتگی شد.مبنای رتبه‌بندی قدرت در دنیای امروز در حوزه دفاعی، صنایع و خدمات و کشاورزی چهار و ظرفیت‌های دیگر براساس هوش مصنوعی شکل می‌گیرد؛ لذا در رقابت‌های جهانی باید با هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌های بسیار در برابر رقیب ایستادگی کرد نه با هوش انسانی.هوش مصنوعی دارای سطوحی است.در سطحی مانند سیستمی است که شبیه انسان فکر می‌کند و سطحی دیگر شبیه انسان عمل می‌کند مانند رفتارهایی که در بانکداری الکترونیک دارد و مانند انسان رفتار کرده و دریافت و پرداخت صورت می‌گیرد. در سطحی فکر کردن و قابلیت‌های ذهنی مانند انسان است؛ همچنین در سحطی به طور منطقی عمل می‌کنند و در سطحی دیگر هوش مصنوعی سیستم‌هایی هستند که هم فکر و هم عمل می‌کنند.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سهم هوش مصنوعی در تولید ناخالص جهان گفت: کسب و کار هوش مصنوعی در دنیا روز به روز در حال بزرگ شدن است. براساس گزارش گاردنر در سال ۲۰۱۹ در پیمایشی که صورت گرفته از بیش از ۳۰۰۰ مدیراجرایی در ۸۹ کشور، تعداد شرکت‌هایی که در چهار سال گذشته از هوش مصنوعی استفاده کردند ۲۷۰ درصد رشد داشته است. آمار سال ۲۰۱۷ می‌گوید میزان سرمایه گذاری در این حوزه ۵/۳۹ میلیارد دلار بوده ولی کارکرد ناخالصی که داشته از مرز ۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ گذشته است و پیش‌بینی می‌شود که ۱۵ بیلیون دلار را به خود اختصاص دهد.از ۳۰ شرکت اصلی هوش مصنوعی ۲۶ شرکت متعلق به بخش خصوصی است و بخش خصوصی عامل اصلی رشد هوش مصنوعی است.دکتر عاملی با اشاره به انواع کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت، قوانین و مقررات، حکمرانی، تحقیق و توسعه، اشتغال، امنیت، مدیریت دولتی، فرهنگ، اخلاق، کسب و کار، محیط زیست و امثالهم به ۵ کارکرد مهم هوش مصنوعی در حوزه روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی روابط‌عمومی یادگیری ماشینی را مبتنی بر داده‌های موجود خلق می‌کند؛ لذا براساس داده‌ها یادگیری دارد و بازخورد می‌دهدکه نمونه ساده آن تشخیص اخبار جعلی یا درست است که با استفاده از شناخت منبع اخبار می‌تواند به جعلی بودن اخبار دست یابد یا تشخیص عضو یا غیرعضو در سازمان را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا