خبر

پرسونای مخاطب چیست؟ (قسمت دوم)

ام بی ای نیوز: تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار وابسته به شناخت افرادی‌ست که با آنها سخن می‌گویید و اگر نتوانید آنها را به درستی بشناسید، مسیر را اشتباه رفته‌اید و محتوای‌تان اثر کافی را نخواهد داشت.برای شناخت پرسونای مخاطب به‌جز اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، درآمد و تحصیلات به موارد زیر نیاز دارید:نقش او در شغلی که به عهده دارددر این مرحله باید جایگاه او را در محل کارش مشخص کنید و برای این کار می‌بایست جزئیات شغلی او را بنویسید.در چه حوزه‌ای از صنعت مشغول به کار است؟ عنوان شغلی‌اش چیست و حتی مشخصات شرکتی که کار می‌کند را هم بنویسید.ارزش‌ها و اهدافحالا زمان آن رسیده که عمیق‌تر شوید و شخصیت مشتری ایده‌آل‌تان را ترسیم کنید. باید به رفتار، زاویه‌ی دید و چشم‌اندازهایش واقف باشید و بهتر است به این پرسش‌ها پاسخ دهید:باورهای او چیست؟مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او کدامند؟چه اهداف حرفه‌ای و شخصی‌ای‌ را دنبال می‌کند؟چالش‌هادر این بخش موانع و مشکلاتی را که در زندگی پرسونای مخاطب‌تان وجود دارد مشخص ‌کنید. دانستن این مشکلات به شما کمک می‌کند، بتوانید محتوایی تولید کنید که به او راه‌حل بدهد. این مرحله نیازمند صبر و حوصله‌ی زیادی‌ست:عواملی که ممکن است به او آزار برسانند چه چیزهایی هستند؟او با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟از چه چیزهایی می‌ترسد؟چه چیزهایی ذهنش را مشغول می‌کند؟منابعباید بدانید مشتری ایده‌آل شما اطلاعات مورد نیازش برای حل مشکلاتش را در کجا جست‌و‌جو می‌کند. فهرستی از منابع قابل اعتماد او تهیه کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند نوع محتوای موردعلاقه‌ی او و محل انتشار این محتوا را کشف کنید.وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مورد علاقهمجله‌های موردعلاقهکنفرانس‌های موردعلاقهکتاب‌های موردعلاقهافراد تاثیرگذار موردعلاقهتصمیم‌گیری خریدآخرین بخش جمع‌آوری داده‌ها به تصمیم‌های خرید او مربوط می‌شود. با پاسخ به این پرسش‌ها و موارد مشابه می‌توانید الگوی رفتاری پرسونای مخاطب‌تان را در فرایند خرید به دست بیاورید.نقش او در فرایند خرید چیست؟معمولا چطور خرید می‌کند؟محدودیت‌ها یا مخالفت‌هایش هنگام خرید چیست؟جزئیات نهاییبرای پرسونای مخاطب‌تان نام تعیین کنید.عکسی را که می‌تواند بیانگر ظاهر او باشد برایش بگذارید.یک نقل‌قول مشهور بیابید که کلیت رفتار او را بیان کند.نکته‌ی مهم این است که بدانید این اطلاعات را چگونه جمع‌آوری کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.بهترین راه برای دستیابی به پاسخ‌های صحیح و سرراست، پرسیدن است. مصاحبه‌هایی با افراد زیر ترتیب دهید:مشتریان کنونیافرادی که به نظر شما قابلیت تبدیل‌شدن به مشتری را دارندمشتریان سابقمشتریان ایده‌آلپرسش‌نامه‌های آنلاین و فوکس‌گروپ‌ها هم همیشه کمک‌تان می‌کنند.گروه دیگری که می‌تواند بینش شما را در مورد مخاطب کامل کند تیم فروش‌تان است. در عین‌حال تیم پشتیبانی هم کمک بزرگی‌ست. گوگل‌آنالتیکس و بررسی وب‌سایت هم گزارش خوبی از عادت‌ها، نیازها و خواسته‌های مشتری دراختیارتان می‌گذارد.شبکه‌های اجتماعیبرای به‌دست‌آوردن اطلاعات مشتریان در صنعت‌تان، باید همواره شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید. اصطلاحات و عبارت‌های مربوط به کسب‌و‌کارتان را دنبال کنید و ببینید مردم درباره‌شان چه می‌گویند. درعین حال می‌توانید برخی از پرسش‌هایتان را از مشتریان احتمالی در شبکه‌های اجتماعی بپرسید.وب‌سایت‌های رقیباز وب‌سایت‌های رقبا غافل نشوید. آنها را بررسی کنید و ببینید چطور با مشتریان‌شان تعامل می‌کنند.در مطلب بعدی چند پرسونای آماده‌شده را با هم می‌بینیم.مترجم: نازنین کی‌نژادwww.blog.alexa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا