گزارش

پنج استراتژی بازاریابی که می‌توانیم از BTS بیاموزیم

BTS محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین گروه K-pop در سراسر دنیاست. حتی کسانی که طرفدار این گروه نیستند هم تایید می‌کنند که میراث BTS اثری ماندگار بر فرهنگ پاپ بر جا گذاشته است. در سال‌های اخیر، BTS پشت سر هم آلبوم منتشر کرده و توفان به راه انداخته. ترانه‌های آنها علاوه بر عشق و رابطه، به مضامین جدی‌تری مثل اگزیستانسیالیسم، سلامت روان و مسائل اجتماعی هم می‌پردازد. اما موفقیت BTS فقط به انتشار آهنگ‌های پرطرفدار محدود نمی‌شود و این گروه در زمینه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم ستاره است. آنها از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار کارآمد مارکتینگ استفاده کرده‌اند و پیامشان را به سراسر دنیا رسانده‌اند. نام BTS به عناوین مختلف در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده و یکی از این رکوردها مربوط به بیشترین اینگیجمنت یا نرخ تعامل مخاطب در توییتر است. اینجا به چند استراتژی‌ای اشاره کرده‌ایم که می‌توانیم در زمینه‌ی بازاریابی از BTS یاددبگیریم.

۱- بازاریابی موثر در شبکه‌های اجتماعی
BTS از همان ابتدای کار، انبوهی محتوا را به شکل مستمر در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کرده و پایگاهی محکم از هواداران را برای خود شکل داده است. این گروه قبل از انتشار اولین آلبومش دائماً ویدئوهایی از رقص‌های خاص و کاور ترانه‌های محبوبش منتشر می‌کرد. BTS کار خود را به یکی دو
شبکه‌ی اجتماعی خاص محدود نکرده و در همه‌ی پلتفرم‌های پرطرفدار، فعال است. برندها می‌توانند از نحوه‌ی توزیع محتوای این گروه در شبکه‌های اجتماعی درس بگیرند. کمپین‌های بازاریابی این گروه به دلیل بارگذاری منظم محتوا در اشکال متنوع از جمله پست‌های وبلاگی، ویدئو و حتی سلفی به موفقیت رسیده است. BTS از این طریق حضور آنلاین خود را تقویت کرده و حتی قبل از آن که در شغلش به محبوبیت برسد، در شبکه‌های اجتماعی ستاره شده است. شما هم در نظر داشته باشید که انتشار اخبار ساده و به ظاهر کم‌اهمیت درباره‌ی محصولات‌تان می‌تواند در علاقه‌مند کردن دنبال‌کننده‌هایتان موثر باشد؛ پس تا حد امکان مخاطبان‌تان را به‌روز و در جریان اخبار کسب و کارتان نگه دارید.

۲- ارتباط ویژه با مخاطب
پایگاه هواداران K-pop یکی از بزرگ‌ترین و وفادارترین پایگاه‌های هواداران در دنیاست و اغلب طرفداران K-pop به چهره‌های محبوب‌شان احساس نزدیکی می‌کنند. پایگاه هواداران BTS متشکل از دنبال‌کننده‌ها که به آنها «لشکر» گفته می‌شود، همیشه به دنبال آخرین اخبار از برند محبوب‌شان هستند و این گروه هم همیشه ارتباطش را با دنبال‌کنندگانش حفظ می‌کند. در سال ۲۰۲۰، BTS یک میلیون دلار به جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» کمک مالی کرد و از هوادارانش خواست که همین کار را انجام بدهند. «لشکر» هم به دعوت فرمانده، یک میلیون دلار دیگر به این جنبش کمک کرد. BTS درک درستی از مخاطبان هدفش دارد. شما هم باید بفهمید چطور می‌توانید توجه مخاطب‌ هدف‌تان را جلب کنید. نیازی نیست به اندازه BTS بذل و بخشش کنید، ولی باید کاری کنید که دنبال‌کنندگان‌تان حس کنند عضو یک اجتماع هستند. مثلاً می‌توانید از طریق بازاریابی محتواییِ همدلانه با مخاطب‌تان ارتباط بگیرید. در این شکل از بازاریابی، کسب و کار خودش را به جای مخاطب می‌گذارد و محتوایی تولید می‌کند که احساسات مخاطب را درگیر کند. خودتان را هم‌سطح با مخاطبان‌تان قرار بدهید و درک‌شان کنید تا رابطه‌ای مستحکم‌تر و سالم‌تر بسازید.

۳- داستان‌گویی فصیح و بی‌پرده
بخشی از موفقیت BTS به شرح داستان‌ها و وقایع پشت صحنه از همان ابتدای شروع فعالیت حرفه‌ای گروه برمی‌گردد. این گروه موسیقی داستان‌های بی‌شماری درباره‌ی هر یک اعضا تعریف کرده و از زوایای مختلفی خودش را به نمایش گذاشته است. تمرین‌ها، موزیک‌ویدئوها، اجراهای زنده و مصاحبه‌ها فقط بخشی از تجربیاتی است که آنها به عنوان یک گروه موسیقی با دنبال‌کنندگان‌شان به اشتراک گذاشته‌اند. اعضای گروه، جنبه‌های مثبت و منفی داستان‌شان را شرح داده‌اند و از فاش کردن هیچ رازی نمی‌ترسند. شما هم می‌توانید از همین تکنیک داستان‌گویی فصیح و بی‌پرده برای نمایش جنبه‌های مختلف کسب و کارتان استفاده کنید. می‌توانید کاری کنید که مشتریان‌تان فکر کنند عضوی از اجتماع شما هستند. تصاویر یا ویدئوهایی کوتاه از کسب و کارتان و اعضای تیم‌تان پست کنید تا مخاطب احساس نزدیکی بیشتری به شما داشته باشد.

۴- همه‌فن‌حریفی
همه‌ی توجهی که نصیب BTS می‌شود، به خاطر همه‌فن‌حریف بودنش است. هر کدام از اعضای این گروه، استعدادهای مختلف و نقاط قوتی دارند که هواداران BTS عاشقش هستند؛ مثلاً آواز خواندن، رپ کردن، رقص، هیپ‌هاپ و R&B. آنها می‌توانند طیف گسترده‌ای از آهنگ‌ها را اجرا کنند و مطابق سلیقه‌ی موسیقیایی طیف گسترده‌تری از مخاطبان عمل کنند. این همان تاکتیکی است که برندها هم باید به کار بگیرند. برندها می‌توانند از طریق بخش‌بندی بازار و درک خواسته‌های هر گروه، مثل BTS همه‌فن‌حریف باشند. می‌توان از طریق توسعه‌ی استراتژیک محصول، به خواسته‌های گروه‌های مختلف مخاطبان جامه‌ی عمل پوشاند. حتی می‌توان از طریق پوشش دادن زبان‌ها و واحدهای پولی مختلف،‌ دامنه‌ی مخاطبان را گسترده‌تر کرد و وب‌سایت تجارت الکترونیک را ارتقا داد.

۵- نمایش تیزر قبل از انتشار
یکی دیگر از تاکتیک‌های بازاریابی BTS، نمایش تیزرهای متعدد قبل از انتشار قطعه است. شما می‌توانید قبل از انتشار جدیدترین محصول یا خدمت‌تان، تیزرهایی را در قالب ویدئو یا گیف یا استوری نمایش دهید. وقتی کنجکاوی مخاطب تحریک شد، تیزرهای بیشتری منتشر کنید و مرحله به مرحله محصول یا خدمت‌تان را معرفی کنید.

منبع: www.oom.com.sg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا