پژوهش

پنج اشتباه مدیران تازه‌کار

حدود ۵۰ درصد از افرادی که ترفیع می‌‌گیرند، در نقش‌های جدیدشان عملکرد ضعیفی دارند.اشتباه اول: غفلت از این که از ستارگان یک نمایش هستیدبه دست آوردن قدرتِ ناشی از کسب مقام و موقعیت، بر برداشتی که دیگران از شما دارند، تاثیر می‌گذارد. اعضای تیم‌تان حالا توجه بیشتری به حرف‌ها و رفتارهایتان نشان می‌دهند. وقتی از این مساله غافل می‌شوید، فرصت به نمایش گذاشتن رفتارهای مثبت را از دست می‌دهید.راه‌های اجتناب از این اشتباه: خودآگاهی‌تان را تقویت کنید و رفتارهایتان را با دقت مدیریت کنید. اگر می‌خواهید ایده‌ای را در جلسه‌ای مطرح کنید، می‌توانید صحبت‌هایتان را با این جمله شروع کنید: «فقط دارم بلندبلند فکر می‌کنم…» به این ترتیب گزارش‌های مستقیم شما با حرف‌هایی که باید بر مبنای آنها اقدام عملیاتی صورت بگیرد، اشتباه گرفته نمی‌شود.اشتباه دوم: در پیش گرفتن غرور به جای تواضعتظاهر به دانستن چیزی که نمی‌دانید، می‌تواند به از دست رفتن فرصت‌های یادگیری و اتخاذ تصمیمات نادرست منجر شود و در صورتی که کارمندانتان مچ شما را بگیرند، اعتبارتان زیر سوال می‌رود.راه‌های اجتناب از این اشتباه: متواضع باشید. امکان ندارد شما همه‌چیزدان باشید. رهبری خوب یعنی پرسیدن سوال‌های اندیشمندانه برای پر کردن خلاءهای اطلاعاتی‌تان. کنجکاو باشید، کمک بگیرید و به بازخوردها دقت کنید تا به عنوان یک رهبر رشد کنید.اشتباه سوم: غفلت از در نظر گرفتن همه‌ی ذی‌نفعانبعد از ترفیع، عملکرد شما احتمالاً بر افراد بیشتری تاثیر خواهد گذاشت. اگر نتوانید به تمامی ذی‌نفعانِ جدیدتان مثلاً مدیرِ مدیرتان یا سایر مدیران اجرایی توجه داشته باشید، ممکن است از دیدگاه‌های ارزشمندی بی‌بهره بمانید.راه‌های اجتناب از این اشتباه: روابط‌تان را با افرادی تقویت کنید که در بخشی از کسب و کار که به اهداف شما گره خورده، صاحب قدرت‌های رسمی و غیررسمی هستند. برای عملکرد بهینه، باید متحدینی قدرتمند در سازمان‌تان داشته باشید.اشتباه چهارم: بسنده کردن به دانسته‌های شخصیاغلب مدیران تازه‌کار قادر به درک این مساله نیستند که حالا شغل‌شان پرورش دادن دیگران است. ناآگاهی از این مساله می‌تواند جلوی رشد بقیه را بگیرد و به فرسودگی شغلی و عملکرد ضعیف منجر شود.راه‌های اجتناب از این اشتباه: نقاط قوت و علایق اعضای تیم‌تان را شناسایی کنید و وظایفی را به آنها بسپارید که با اهداف توسعه‌ای‌شان هم‌سو باشد. وقتی با مشکلی درگیر می‌شوند، نقش مربی را برایشان ایفا کنید و کمک‌شان کنید همیشه از منابعی که برای انجام کارها نیاز دارند، بهره‌مند باشند.اشتباه پنجم: ناتوانی در درخواست ارائه‌ی بازخوردبعضی از مدیران از نقد شدن واهمه دارند یا آن را نشانه‌ی ضعف می‌دانند. بعضی مدیران هم از اهمیت این موضوع برای بهبود عملکرد و رشد فردی بی‌اطلاعند.راه‌های اجتناب از این اشتباه: از مدیر و اعضای تیم‌تان بخواهید به شما بازخورد مستقیم و مشخص بدهند. کسانی را که مستقیماً به شما گزارش می‌دهند، تشویق کنید تا با شما صادق باشند. هر از گاهی از همکاران‌تان بپرسید: «چه‌طور می‌توانم نقشم را موثرتر ایفا کنم؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا