خبر

کارل لاگرفلد، خدای مُد درگذشت (۱)

ام بی ای نیوز: دیزاینر شانل یکی از تاثیرگذارترین افراد با استعداد در صنعت مد بود.کارل لاگرفلد به خاطر احیای مداوم دیزاین های کلاسیک شانل، از جمله "ژاکت سیاه کوچک" معروف بود.دیزاینر مد، کارل لاگرفلد که در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی باعث احیای یک برند ضعیف به نام شانل شد و آن را به یکی از قدرتمند ترین برند های لوکس در سرتاسر جهان تبدیل کرد، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.لاگرفلد که به خاطر عینک آفتابی تیره، موی دم اسبی سفید و لباس مشکی خود نزد همگان شهرت فراوان داشت، با ظاهری خستگی ناپذیر، پر کار به نظر می رسید. در سال های پایانی دوران حرفه ای خود، او به طور همزمان مسئولیت مدیر خلاقیت شانل، خانه مد ایتالیایی "Fendi" را بر عهده داشت و در همین حال برند مخصوص به خود را نیز مدیریت می کرد. علاوه بر دیزاین و تولید مجموعه محصولات مختلف برای هر لیبل، لاگرفلد عکاس نیز بود و عکس های بسیاری از کمپین های تبلیغاتی شانل را خود می گرفت. او همچنین به نشر کتاب اشتغال داشت.او با شور و شوق فراوان به چشم انداز صنعت مد می نگریست: هفته مد شانل او در پاریس یک سری عناصر صحنه نظیر کوه یخ و کشتی های کروز بزرگ و دژ مانند را در بر می گرفت که ابعاد آن ها فقط کمی بزرگ تر از عهد و میثاق بازوی مالی برند و ارتباطبا قوه اختراع دیزاینر آن بود. سلبریتی هایی مثل ریحانا، ماریون کوتیلارد و کیرا نایتلی ویترین شانل بودند. ظریف ترین و دست دوز ترین پیراهن های زنانه شانل همواره بر روی فرش های قرمز اسکار و گلدن گلوب و بر تن سلبریتی های درجه یک از قبیل نیکول کیدمن و اما استون در نهایت دیده می شدند.تشبیه لاگرفلد به یک غول در صنعت مد نوعی کتمان حقیقت به شمار می رود. او با چندین بار کار بر روی دیزاین های کلاسیک شانل، آن ها را به محصولاتی همیشگی برای دوران مدرن تبدیل کرد. به جای برنامه ریزی برای دنیای مد، با ایجاد گرایش های خاص که به طور گسترده ای در اکوسیستم مد قرار می گرفت، لاگرفلد اقلامی نظیر کیف های شانل با ظاهر لحاف گونه و کفش های دو رنگی را دیزاین و خلق کرد. در واقع، هر چیزی که لوگوی "C" شرکت شانل بر روی آن حک شده باشد، نشانه لوکس بودن و تجمل است. او نقطه نظر ما نسبت به ثروت را تغییر داد. ثروت ظاهری شبیه به شانل دارد.لاگرفلد و شانللاگرفلد مدت ها قبل از شانل افسانه ای شده بود. گابریل "کوکو" شانل خانه مد مخصوص به خود را در سال ۱۹۱۳ میلادی تاسیس کرد و امروزه با درآوردن زنان از لاک لباس های سخت و تنگ خود، با معرفی پارچه ها و پیراهن های نخی، به آن ها یک راه آسان تر و راحت تر برای انجام فعالیت های روزمره پیشنهاد می دهد: پیراهن مشکی کوتاه، کیف دستی لحاف مانند و عطر "Chanel No. 5" با تاریخچه ای پنهان در لایه های بازاریابی و اسطوره شناسی. همین حرف را می توان درباره گابریل شانل شنید که جایگاه ثابت او به عنوان مادر صنعت مد می تواند جنبه های کمتر قابل قبول زندگی او، از جمله ارتباطش با حزب نازی را پنهان کند.لاگرفلد در سال ۱۹۳۵ میلادی در شهر هامبورگ آلمان متولد شد. این جزئیات همچنان جای بحث دارد. لاگرفلد سپس به عنوان یک نوجوان به پاریس رفت. در سن ۲۱ سالگی او در یک مسابقه مد با دیزاین یک کت زنانه، کسب و کار خود را آغاز کرد. (در همان سال، ایو سنت لوران ۱۸ ساله در شاخه پیراهن زنانه یک جایزه را به دست آورد؛ این دو دیزاینر تاثیرگذار بعدا با هم رقیب شدند.) لاگرفلد قبل از تبدیل شدن به دیزاینر اصلی خانه مد فرانسوی "Cholé" در سال ۱۹۶۴ میلادی، در "Balmain" و "Jean Patou" کار کرد. در سال بعد، او با پذیرفتن نقش مشابه در Fendi، برند خز ایتالیایی، هر دو مسئولیت را به طور همزمان بر عهده گرفت.شانل در سال ۱۹۷۱ میلادی درگذشت. او کسب و کارش را طی جنگ جهانی دوم به طور موقت تعطیل و سپس با سخت کوشی و پشتکار خود، آن را احیا کرد. با توجه به اطلاعات دریافتی از مجله "New Yorker"، میزان فروش شانل در سال های پس از آن کاهش یافت: "تا سال ۱۹۸۲ میلادی، این label با راه اندازی برخی بوتیک های لباس از شرکت فروشنده عطر یک گام فراتر نهاده بود. کت و دامن نمادین شانل، یک ژاکت فاستونی صندوق مانند با شانه های تنگ و دامن ست تا زانو، بازگشت به یک تیپ قدیمی برای سیاستمداران زن میانسال در استان ها به حساب می آمد. سردبیر سابق Vogue پاریس، جون جولیت، نیز همین طور لباس می پوشید.مترجم: مرضیه فروتنwww.vox.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا