هوای گرم؛ تبلیغات بازار نوشیدنی و آبمیوه را داغ کرده است. بازاری که در این مقطع زمانی با تغییر و تحولاتی روبرو بوده و رصد آن از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز EMRCبا شرکتهای مهمی در حوزه آبمیوه و نوشیدنی مانند شرکت عوجان ایرانیان (رانی، باربیکن، ویمتو)، شرکت زرین جم مارینا (سان استار، سانی نس، استینا)، شرکت کاله (لاکیدو)، شرکت کاسل نوش (شمس، کاسل)، شرکت دنون واترز (دماوند، لایت بلو) همکاری دارد و به این شرکتها گزارش تحقیقات بازار ارائه میکند. در همین راستاEMRC رسالت خود میداند که به منظور آگاهی فعالان و کسب وکارها بخشی از اطلاعات جمع آوری شده از ۲۴ شهر اصلی ایران در صنعت خرده فروشی حوزه آبمیوه و نوشیدنی را در قالب گزارشی تحقیقاتی منتشر کند. در ادامه این گزارش را میخوانید.
تغییرات سهم بازار آبمیوه های وارداتی و تولید داخل
طی بررسیهای انجام شده توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC)، در بازار آبمیوه نیز مانند سایر محصولات تغییراتی مشاهده شده است. در تحلیلهای صورت گرفته، در بازار آبمیوه طی یکساله منتهی به تیرماه ۱۳۹۸ در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل سهم بازار آبمیوههای وارداتی رو به کاهش گذاشته است. منشا تولید محصولات با توجه به مکان کارخانه تولیدکننده به داخلی و بین المللی تقسیم بندی میشوند که سهم بازار آبمیوه های تولید داخلی در یکساله منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۸ برابر با ۹۷.۵% بوده است.
سهم بازار آبمیوههای وارداتی در همین دوره برابر با ۲.۵% درصد کل بازار آبمیوه بوده است، در نگاه اول سهم قابل توجهی به نظر نمیرسد اما اگر تمام آبمیوههای وارداتی را با هم یک مجموعه در نظر بگیریم، آبمیوههای وارداتی رتبه هفتم بازار آبمیوه را از نظر حجمی و رتبه ششم را از نظر ارزش ریالی بین همه برندهای بزرگ فعال در بازار آبمیوه ایران به خود اختصاص میدهند. با وجود این، حجم فروش آبمیوههای وارداتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی به اندازه %۴۲ داشته است که میتواند نشان دهنده اثرگذاری اقدامات صورتگرفته از سمت دولت برای مبارزه با کالای قاچاق باشد.
ارزش بازار آبمیوههای خارجی و مبدا آنها
ارزش ریالی وسوسه کنندهی این بخش از بازار که در دوره یکساله ذکر شده ارزشی معادل ۹۰ میلیارد تومان بوده، باعث ایجاد انگیزه برای ورود به این بخش از بازار و اقدام برای ورود آبمیوههای خارجی از طریق گمرک به صورت قانونی یا از مبادی قاچاق به صورت غیرقانونی میشود. مهمترین کشورهای مبدا این آبمیوههای وارداتی به ترتیب سهم فروش کشورهای تایلند، دانمارک، کره جنوبی و عربستان هستند.
طعمهای مورد استقبال آبمیوههای وارداتی
پرفروشترین طعمها در آبمیوههای وارداتی پرتقال، هلو، انبه و آناناس هستند که طعمهای هلو و آناناس به ترتیب بیشترین رشد فروش را نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشتهاند. طعمهای قابل توجه در آبمیوههای وارداتی که در آبمیوههای تولید داخل کمتر دیده می شوند، طعمهای با پایه انگور و توت و با رنگ قرمز هستند مانند طعمهای انگور، توت فرنگی و توت قرمز. از دیگر طعمهای مورد اقبال در آبمیوههای وارداتی میتوان به آلوئه ورا و چند میوهها اشاره کرد.
در مجموع اطلاعات ارائه شده برای فعالان، کسب وکارها و تصمیمگیرندگان این حوزه از بازار اهمیت فوق العادهای دارد. اطلاعاتی که با رصد دقیق آنها میتوان مسیر حرکتی برندها را برای رشد بیشتر ترسیم کرد.