پژوهش

کاهش هزینه‌ها، راه‌حلی برای زندگی آسوده  در ایران / روز جهانی خانواده و نگاهی به نظر سنجی WIN

شبکه مستقل جهانی (WIN)، بزرگترین انجمن مستقل جهانی در زمینه تحقیقات بازار، به مناسبت روز جهانی خانواده در ۱۵ ماه می، بخش سوم نتایج نظرسنجی جهانیWIN World Survey  را اعلام کرده که نگاهی به دیدگاه‌های بیش از ۳۳٬۰۰۰ نفر در ۳۹ کشور جهان دارد. این نظرسنجی در ایران توسط شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) انجام شده است.

تاثیر هزینهها بر زندگی آسوده و راحت

علیرغم افزایش هزینه‌های زندگی در سرتاسر جهان، شاخص” زندگی آسوده و راحتی دارند” در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته، ۳% افزایش یافته و به ۲۸% رسیده است.

زندگی آسوده و راحت  و رابطه آن با تحصیلات افراد

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد رابطه مستقیمی بین سطح تحصیلات افراد با “زندگی آسوده و راحت” آنان وجود دارد به طوری که ۵۴% افرادی که فاقد تحصیلات هستند یا تحصیلات ابتدایی دارند بیش از سایرین دارای مشکلات مالی هستند و این امر طبیعتا بر آسایش زندگی آنان تاثیرگذار است. در حالی‌که افراد با سطح تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر به میزان قابل توجهی کمتر از دیگران به مشکلات مالی اشاره کرده‌اند .

نابرابری‌ در زندگی آسوده و راحت

نابرابری‌ در زندگی آسوده و راحت در قاره‌های مختلف نیز مشهود است، به طوری که ۳۲% اروپایی‌ها و ۲۹% افراد منطقه آسیا-اقیانوسیه «زندگی آسوده‌تر و راحت‌تری» در مقایسه با همتایان خود در منطقه خاورمیانه (۱۵%)، قاره آمریکا (۲۳%) و قاره آفریقا (۲۵%) دارند.

فقط ۱۲ درصد ایرانیان شرایط مالی خوبی دارند

بیش از ۵۰% افراد در کشورهای سوئد، هلند، پاراگوئه و آلمان ابراز کرده‌اند زندگی آسوده و راحتی از لحاظ وضعیت مالی داشته و در مقابل کمتر از ۱۰% ساکنان کشورهای صربستان، یونان، آرژانتین و شیلی جایگاه مالی بهتری را نسبت به سایرین دارند. در ایران تنها ۱۲% افراد اظهار داشته اند که از شرایط مالی خوبی برخوردارند.

کاهش هزینه‌ها، راه‌حلی برای مقابله با هزینه‌های زندگی

۴۲% افراد برای بهبود شرایط مالی، اخیراً هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند. علاوه بر این، ۳۰% افراد به طور جدی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها در ماه‌های آینده بوده‌اند. در ایران این اعداد به ترتیب ۲۸% و ۵۱% بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا