خبر

کمدا، پنج سالگی خود را جشن گرفت

سودا بشیری، مدیر توسعه کسب‌و‌کار کمدا، درباره تلاش برای جا انداختن فرهنگ شمول‌گرایی و تنوع (Diversity and Inclusion) می‌گوید:  توسط زنان، برای زنان؛ بانوان، راهبر بازار خرید و فروش.کمدا، پنج سالگی خود را جشن گرفت؛ این کسب‌وکار آمار و ارقامی از پنج‌سالگی خود ارائه می‌کند که نشان از محبوبیت این کسب‌وکار در میان زنان دارد. کمدا تمرکز بسیاری روی توانمندسازی زنان در جامعه دارد و این موضوع را می‌توان هم در فرهنگ تیم و منابع انسانی این استارت‌آپ دید و هم رویکرد، نقشه راه و طرح تجاری آن‌ها، این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.از دل به دل؛ برای استقلال همه زنانکمدا، توسط یک خانم مستقل، برای همه زنان فارسی زبان ساخته شده است. این کسب‌وکار همواره تلاش می‌کند از بطن جامعه‌ای که ساخته‌، نیروهای بیشتری را به کسب‌وکار خود اضافه کند. این نکته‌ای است که اعضای تیم کمدا به آن «فرهنگ کمدایی» می‌گویند و همواره برایشان مهم است که در جامعه‌ای که پیرامون کمدا ساخته‌اند به عنوان عضو و کاربر نیز فعال باشند تا چه به‌عنوان کارمند و چه به‌‌عنوان کاربر، سهمی در هرچه‌ بهتر شدن تجربه‌های کاربری و بهینه‌سازی این پلتفرم داشته باشند. این پلتفرم تلاش می‌کند تا ارتباط انسانی را در نهاد خود تقویت کند و به اصطلاح روابط میان خودش و کاربران را به روایتی انسانی که از دل بر می‌آید و بر دل می‌نشیند تبدیل کند. اعضای کمدا تلاش می‌کند تا این پیوند انسان به انسان (Human to Human) را در همه امور جاری و ساری کنند. این تیم باور دارد که چرخ اقتصاد هر جامعه‌ای با حضور زنان بهتر می‌چرخد و اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم، رخدادهای تاریخی را همسو با نگرش این تیم می‌بینیم. این رویکرد انسانی باعث شده است تا کمدا وجه تمایزی جالب داشته باشد و آن این است که هر خرید و فروشی در دلش داستانی دارد. داستانی که روایتی متفاوت را بازگو می‌کند. چرا که اینجا انسان‌های واقعی، زنان و دختران و همسران و مادران خودساخته و مستقل و فداکار و باهوش گرد هم آمده‌اند تا چرخی را در زندگی خود بچرخانند که اثر بیش از زندگی خودشان و خانواده‌شان دارد و این افراد جزئی از کلی بزرگ‌تر هستند که می‌تواند کشور را به سوی پیشرفت بیشتر و همگون‌تر سوق دهد.آمارهای تحسین‌برانگیز؛ اجتماع زنان قدرتمندکمدا در حالی شمع‌های پنج‌ سالگی خود را فوت کرد که خانواده یک میلیون و ۲۰۰هزار نفری این استارت‌آپ تا کنون توانسته‌اند بیش از چهار میلیون آیتم را در معرض دید خریداران قرار دهند. سودا بشیری، مدیر توسعه کسب‌وکار کمدا، درباره وضعیت کمدا و میزان آیتم‌های آپلود شده در این بازار اجتماعی آنلاین، چنین گفت:«ما در کمدا، تا امروز ، به بیش از دویست و ۳۲هزار، زن کمک کردیم تا بستری برای فروش محصولات خود داشته‌باشند و این خانم‌ها بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار آیتم روی پلتفرم کمدا آپلود کرده‌اند. ما از نظر تعداد آیتم آپلود شده در بین پلتفرم‌های خاورمیانه رکورد دار هستیم. همه تلاش ما این بوده است که بتوانیم فضای پویایی در این پلتفرم به وجود بیاوریم تا توازن میان عرضه و تقاضا به درستی برقرار باشد و زنان مستقل بتوانند به فعالیت در کمدا به‌عنوان منبع درآمد اصلی و مکفی نگاه کنند.»برای استقلال همه زنانکمدا را می‌توان نمونه بارز، فرهنگ سازمانی شمول‌گرا و متنوع (Diversity and Inclusion) دانست. این صفات به قدری در این پلتفرم مهم هستند که می‌توان ردپای آن را در کلاب‌های کمدایی هم دید.این سازمان همواره سعی می‌کند بر مبنای استعداد‌، توانایی و تخصص، افراد را انتخاب و استخدام کند. این شمول‌گرایی و تنوع در حین استخدام باعث شده است که اشخاص از ۱۳ شهر مختلف کنار هم جمع شوند تا بتوانند کمدا را محیط امنی برای زنان کنند. محیطی که در آن بتوانند بدون دغدغه و مشکل به خرید و فروش بپردازند. کسب درآمد کنند یا نیازهای روزمره، محصولات و خدمات موردعلاقه‌شان را به دست بیاورند. در ادامه، سودا بشیری، درباره این شمول‌گرایی و تنوع در کمدا اضافه کرد که: «از سال ۹۵ تاکنون، کمدا  تلاش کرده است که فرصت‌های پیشرفت و رشد را در شهرهایی غیر از پایتخت  و به خصوص در شیراز به وجود بیاورد. تیم ۵۶ نفره کمدا از شهرهای گوناگونی تلاش می‌کنند تا  تجربه جدیدی را رقم بزنند و مدلی نوین از خرید و فروش را پایه‌گذاری کنند. این تیم می‌کوشد با عرضه خدمات مناسب، ویژگی‌های متنوعی را پیش روی کاربران خود قرار دهد که اعضا بتوانند، آدم‌ها و سلیقه‌های متناسب با خودشان را پیدا کنند و به یکدیگر متصل شوند و به داد و ستد بپردازند.»این کسب‌وکار در تلاش است تا بتواند خود را به عنوان رهبر این بازار تثبیت کند و فضایی برای زنان فارسی زبان به وجود آورد که هرکسی بتواند استقلال مالی و زندگی خود را داشته باشد و با استفاده از هنر، خلاقیت، هوش هیجانی و اقتصادی بتواند کسب درآمد کند. کمدا، این بازار اجتماعی آنلاین، در تلاش است تا با ایجاد فایده و سود مالی برای جامعه بانوان این فرصت را ایجاد کند که هر زن بدون وابستگی مالی به شخص دیگری رویا و خواست خودش را عملی کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا